Axxas Intermezzo RP 157

Sv: Axxas Intermezzo RP 157

Det enklaste är egentligen att ringa respektive registrator och fråga om avkomman går att regga hos dom och vilken raskod det blir mm...

Krav på stona? För vad? Stamboksföring? Det står nog på asrp:s sida (har för mig att jag läst det). Däremot har jag inte hittat något på rsf:s sida. Dom stamboksför inte stona överhuvudtaget är den infon jag har fått.. Men mycket ändringar sker hela tiden så man kan inte veta exakt vad som gäller från gång till gång.

Jag tänker mest på vilka krav de har på för att komma in i huvudregistret (RSF) resp stamboken (ASRP) och för att delta i olika aktiviteter såsom 3-årstest, kvalitetsbedömning och unghästchampionat inom tävlan.

Vad jag kom fram till på RSF:s sida var att de registrerar hästar som går tillbaka till engelska ponnyraser och ox, xx i Ridponnyregistret, medan hästar som har inslag av t ex russ och halvblod i Sportponnyregistret. Men jag kunde inte hitta hur många leds känd stam de måste ha. Och ifall de även registrerar renrasiga ston och hingstar, t ex welsh och new forest i Ridponnyregistret.

Lite oklart var det även på ASRP:s hemsida. Jag tror att hästarna måste ha 3 generationers godkänd stam. Förut var det krav på en viss %-sats fullblod, men det har de tagit bort nu? Och om fölen är efter en renrasig hingst, t ex new forest eller welsh registreras de som korsningsponny, men får deltaga i ASRPS:s aktiviteter?

Jag har försökt att komma fram till ASRP:s registrator, men de har ganska begränsade öppettider. Därför tänkte jag att jag passar på att fråga här, när ämnet ändå kom upp.

Svenskfödd ponny efter licensierad hingst får delta i SPAF:s aktiviteter.
Föreningar som reggar ridponnyer ASRP, RSF, Welsh samt Dartmoor
Spelar ingen roll om de kallas rid eller korsningsponny.
Finns inget krav på fullblodinslag.
Ponny efter icke licensierad hingst reggas hos SH och får INTE delta i SPAF.s aktiviteter
Det viktigaste är att hingsten har en hingstlicens!!!
Sedan kan man välja den hingst man tycker bäst om.

Svenskfödd ponny efter licensierad hingst får delta i SPAF:s aktiviteter.
Föreningar som reggar ridponnyer ASRP, RSF, Welsh samt Dartmoor
Spelar ingen roll om de kallas rid eller korsningsponny.
Finns inget krav på fullblodinslag.
Ponny efter icke licensierad hingst reggas hos SH och får INTE delta i SPAF.s aktiviteter
Det viktigaste är att hingsten har en hingstlicens!!!
Sedan kan man välja den hingst man tycker bäst om.

Mina föl i år är alla efter premierad new foresthingst med hingstlicens. Däremot är det olika stam på mödrarna:
1. ren newforest
2. welsh PB
3. halvblod/russ-korsning med mycket fullblodsinslag på fädernet
4. okänd halvblodskorsning (reg i ASRP med raskod 99)

New forestfölet registreras naturligtvis hos SNF.
De övriga 3 fölen hade jag tänkt att reg antingen hos ASRP eller SRF. Men om jag förstår dig rätt så spelar det inte någon roll vilken förening jag väljer?
Kan alla fölen visas inom tävlan i SPAF:s aktiviteter, även föl nr 3 och 4?
Vilken raskod får de vid registreringen i så fall?

Vad gäller mamman till nr 4? Hon är f-98, registrerad i ASRP -02 men med raskod 99 och okänd stam. Kan hon delta på t ex utställningar i ASRP:s regi? Kan hon kvalificeras till stamboken genom tävlingsmeriter, och vad krävs i så fall (inom dressyren)?

Vad krävs för att ett sto ska kunna stamboksföras i ASRP? (hur lång härstamning etc?) Är det godkänt att ha halvblod i stammen? Måste pappan vara ridponny, eller kan han vara renrasig?

ASRP ändrar ju reglerna hela tiden, så det är inte så lätt att hänga med i alla svängar.

Det enklaste är egentligen att ringa respektive registrator och fråga om avkomman går att regga hos dom och vilken raskod det blir mm...

Krav på stona? För vad? Stamboksföring? Det står nog på asrp:s sida (har för mig att jag läst det). Däremot har jag inte hittat något på rsf:s sida. Dom stamboksför inte stona överhuvudtaget är den infon jag har fått.. Men mycket ändringar sker hela tiden så man kan inte veta exakt vad som gäller från gång till gång.

Ja, jag tänkte för stamboksföring i ASRP. Men tyvärr är det som du säger, mycket förändringar hela tiden. Därför är det så svårt att veta.

Och om man som uppfödare, vill vara seriös (även om man inte har exakt samma avelsmål som ASRP eller RSF) och visa ston och unghästar så måste man ju veta vad som gäller... och vad som kommer att gälla i åtminstone den närmaste framtiden... Tidigare kallades ju föl e nf-hingst korsningar i ASRP och kunde inte stamboksföras (?) Är det t ex ändrat nu? Och hur kommer det att vara i framtiden? Det är ju sånt man måste veta...

Ta t ex mitt stoföl i år e. nf u. welsh PB. Jag är supernöjd med henne, och tycker att jag har fått en liten kanonponny. Antagligen betäcker jag henne som 3-åring, och därefter blir det förhoppningsvis årgångstävlingar.

Men om jag vill fortsätta att avla på den stammen, genom att betäcka henne och betäcka om hennes mamma, så måste jag ju veta vilka avkommor som kan bli stamboksförda.
När man har fått ett sådant föl, vill man gärna betäcka om med samma hingst för att förhoppningsvis få något lika bra. Men om inte ett sto med nf-pappa kan stamboksföras, ja då kanske det egentligen är bättre att betäcka med en ridponnyhingst (om man nu kan hitta någon som man tycker passar stoet lika bra) så att avelsstona kommer in i stamboken.

Eller så får man nöja sig med att bara registrera hästarna, avla som man själv vill och strunta i stamboksföringar och premieringar. Det blir nog tyvärr följden, när det inte finns några klara linjer och reglerna ändras hela tiden.

Men det främjar ju ingen planerad avel, och vill man att "svensk ridponnyavel" som helhet (både ASRP, SRP och andra) ska producera bra ponnyer i ett längre perspektiv, så är det inget drömläge. Det blir mycket svårare att följa avelsdjuren och deras avkommor, och bara de som är riktigt insatta kommer att få ett helhetsgrepp. Resten överlåts till att avla på importerade poppishingstar, utan större koll på mödernelinjerna? Eller (om dessa blir för dyra) egna hingstar som bara är veterinärt godkända`men licensierade i RSF eller welshaveln?

Jag har följt ASRP "på avstånd" sedan de startade, och hade stora förhoppningar när de bildades (även om jag bara avlade halvblod på den tiden).
Äntligen en förening som kunde ta tillvara de goda tävlingsponnyer och andra bra ponnyer som fanns men inte var renrasiga. Och de goda individer som var rasrena men inte uppfyllde raskraven helt (t ex Golden Wonder-ättlingar och icke färg-godkända hingstar i nf-aveln) eller var för mycket "ridponnymodell" för att vara riktigt rastypiska. En förening som kunde samla alla dessa ponnyer under ett tak, och där det sedan var fritt för uppfödarna att själva välja inriktning och härstamning. Där både brittiska ridponnyer, Urbino-welshavkommor, Son-of-a-Gun xx-russ avkommor och de Gotländska korsningsponnyerna från stuteriet som bl a hade Gimmic och Prick (har glömt namnet nu) kunde samsas med irländska hoppkanoner (delvis utan stam) och tyska- och holländska ridponnyer.

Men så blev det inte riktigt. Utan regler hit och dit, som ändras stup i kvarten, ffa avseende härstamningen. Om halvblodsinslag nu kan ge stort i senare led, så låt uppfödarna välja och själva ta risken... Även om idealet är smäckra fullblodsaktiga ponnyer, så måste uppfödarna själva få välja hur mycket eller lite fullblodsinslag de vill ha. Man måste inse att smäckra "fullblodsponnyer" inte alltid passar dagens storväxta och ofta tunga ungdomar, som ändå vill ha chansen att rida ponny tills de är åtminstone 16-17 år. Vem är det som ska rida ponnyerna man producerar?

Exteriörbedömning och stamboksföring är bra, man vill ju ha korrekta ponnyer av god modell.
Bruksprov, 3-årstest och kvalitetsbedömning är bra, man vill ju veta vad hästarna har för talanger.
Unghästklasser och tävlingsmeriter är bra, man vill ju veta hur talangerna kan förvaltas och hur de står sig i "verkligheten". Däremot kanske man inte behöver ha skyhöga krav på bruksproven, utan bara ha en rimlig miniminivå och ange resultaten så att alla hingstar är "varudeklarerade" men att uppfödarna själva kan välja?

Nu hamnade jag alldeles OT, men jag tycker det är viktiga frågeställningar.

Har du provat att ställa dina frågor till avelsrådet i asrp? Det känns som att detta är deras område, kan inte dom svara på dina frågor så borde dom inte sitta i ett avelsråd. (enligt mig).

Stamboksföring finns inte i rsf så det går ju bort där.
Har du inte funderat på att regga som welshpartbred där det går? Vad gäller där med deras regler? Där måste dom ha minst 12.5 % welsh så mycket vet jag. Många halvblod/welsh går ju som partbred.

Alla som går under spaf får deltaga i arrangemang genom spaf. Sen kan nog rasföreningarna när det gäller utställningar bestämma lite själva vilka som får vara med. Men utställningar är inte så viktigt som ungponnyarrangemangen så det kanske inte spelar sån stor roll?

Nu blev jag så nyfiken på dina frågor att jag måste gå in och läsa på resp föreningars sidor för att se om där står nåt av värde som går att förstå...

Föl nr 2,3,4 blir i ASRP 93 och i RSF blir de 44.
Ja, då de är svenskfödda och efter licensierad hingst kan de delta i 3-års-test, kvalite, championat.
Vad gäller utställning i ARSP:s regi kan det vara lite olika, ibland står det "avkommor efter av ASRP godkänd ridponnyhingst", ibland 43 och 93reg. osv. Man får läsa aktuell propp.
Du kan stamboksföra inom ASRP efter licensierad hingst om du har ett leds härstammning på mödernet.
RSF stamboksför inte, de följer moderlandet,England.
Vad gäller ASRP kan du läsa hingst och storeglementen på SH:s hemsida
Plan o Riktlinjer för Svensk Ridponny finns tyvärr inte på internet men du kan kontakta avelsrådets ordförande. Där finns allt med om man orkar "tröska" igenom den. Är inte helr säker på att de som satt ihop den har orkat och förstått allt där, men...
Vad gäller de utlänska "poppishingstarna" är de oftast billigare än flera av de inhemska. Här finns en liten jämförelse:
http://stuterieg.dinstudio.se/diary_32_56.html
Det viktigaste idag är kanske inte var du reg. din ponny utan att du får fram en avkomma som du tror på och som du kan sälja vidare till ryttare/uppfödare som tar hand om den.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 393
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Piaff
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka