Axxas Intermezzo RP 157

Sv: Axxas Intermezzo RP 157

Han är inte tagen ur avel! Efter att han fick utmärkelse i både hopp och gång, kvalite i Nybro,valde vi att licensiera honom i RSF http://www.sportponny.org/ då vi ansåg att det blev alldeles för dyrt att göra bruksprov i ASRP ( har ingen egen ryttare) http://www.asrp.se/
Huruvida vi ska satsa mer på sporten mindre på avel nästa år är inte bestämt.

VAR har du läst det någonstans?
På ASRP's hemsida står det ur avel 2010, eftersom licensen är i RSF istället.
Axxas Intermezzos ägare gör bara som flera andra hingstägare, meriterar sin hingst genom prestation istället för bruksprov.

jag är så väl medveten om detta, tycker bara det är tråkigt när två avelsföreningar inte kan hålla sams. Hur svårt att det varit att istället skriva:
Ej i avel i ASRPs regi ... ?

Tack för informationen! Läste bara "Ur avel 2010" på ASRPs hemsida, och trodde att han var borta helt från aveln.

Vilka två avelsföreningar kan inte hålla sams?

Det där stämmer inte Asrp och RSF kan visst hålla sams, de har samma avelsmål, men lite olika vägar dit!!!
I år planerades en Riksutställning tillsammans men det gick inte då den Brittiska domaren inte kunde utsatt datum.
Sen finns det folk som tycker att "skitsnacket" ska fortsätta men det är en liten klick, vi som avlar ponnyer och dom som köper ponnyer bryr sig väldigt lite om vilken förening ponnyn är registrerad i så länge den uppfyller det dom önskar.

Anledning till att det finns två föreningar är att den Brittiska föreningen följer sin moderförening och den Svenska följer sina plan o Riktlinjer och dessa skiljer sig åt.

Jag har själv hingstar licensierade i bägge föreningarna, registrerar i bägge föreningarna och är medlem i bägge föreningarna och ser absolut inga problem med det!

Ja, jag har egentligen ingen aning - mitt svar var mest ett antagande eftersom det väl bara finns ASRP och Sportponnyföreningen.

Men du kanske kan svara på något jag undrar över (och som inte har med hingsten i tråden att göra). Har Sportponnyföreningen lägre krav än ASRP när det gäller hingstar? Kan man tex bli icke godkänd hos ASRP och ändå regga sin hingst i Sportponnyföreningen?

Det där stämmer inte Asrp och RSF kan visst hålla sams, de har samma avelsmål, men lite olika vägar dit!!!
I år planerades en Riksutställning tillsammans men det gick inte då den Brittiska domaren inte kunde utsatt datum.
Sen finns det folk som tycker att "skitsnacket" ska fortsätta men det är en liten klick, vi som avlar ponnyer och dom som köper ponnyer bryr sig väldigt lite om vilken förening ponnyn är registrerad i så länge den uppfyller det dom önskar.

Anledning till att det finns två föreningar är att den Brittiska föreningen följer sin moderförening och den Svenska följer sina plan o Riktlinjer och dessa skiljer sig åt.

Jag har själv hingstar licensierade i bägge föreningarna, registrerar i bägge föreningarna och är medlem i bägge föreningarna och ser absolut inga problem med det!

Ingen anledníng alls att hetsa upp sig för det hela. Även om jag kunde valt ett bättre ordval :grin:
Det är verkligen ett steg i rätt riktning att föreningarna samarbetar med varandra!
Men det är ju inte direkt ngn hemlighet att det varit dispyter och ganska många meningsskiljaktigheter tidigare.
Men även där har du rätt - dumt att rota i det som varit, se framåt och jobba mot nya mål är betydligt bättre.
Därför tycker jag att det är dålig stil av ASRP att skriva "ur avel" istället för att hänvisa till RSFs hemsida, det borde ju verkligen vara steg i rätt riktning enligt mig.

Vi är många som tycker att ett samarbete mellan dessa föreningar är en mkt bra lösning!

Senast ändrad:

Jag kanske lät mer upphetsad än jag var :) men jag förstår inte vad problemen är, valet av hingst avgörs av den som äger stoet, om det är rätt eller fel ser man inte förrän avkomman dimper ned!
Hade avel varit så enkel att man tar en premierad hingst och betäcker med ett premierat sto och vips så blir det bra! Nej RSF licensierar sina hingstar på veterinär intyg, Asrp har ett 3 dagars prov, vad som är rätt eller fel får framtiden utvisa, men en sak är säker det spelar ingen roll hur bra hingsten än är om han inte kan lämna avkommor som blir eller har möjlighet att bli bättre!

Det hela rör sig om förärvning och det är det viktigaste, avel är ingen slump utan hur bra hingsten är ser man på hans avkommor oavsett vad alla avelsföreningar bestämmer och tycker.

Mitt svar är nej, RSF hingstar är inte sämre än ASRPs hingstar, det är stoägarens val och kunskap att se till att blodslinjerna stämmer och att vi får framgångsrika Rid & Sportponnyer, vägen dit kan vara lång och krokig men ingen har facit ännu!

Jag kanske lät mer upphetsad än jag var :) men jag förstår inte vad problemen är, valet av hingst avgörs av den som äger stoet, om det är rätt eller fel ser man inte förrän avkomman dimper ned!
Hade avel varit så enkel att man tar en premierad hingst och betäcker med ett premierat sto och vips så blir det bra! Nej RSF licensierar sina hingstar på veterinär intyg, Asrp har ett 3 dagars prov, vad som är rätt eller fel får framtiden utvisa, men en sak är säker det spelar ingen roll hur bra hingsten än är om han inte kan lämna avkommor som blir eller har möjlighet att bli bättre!

Det hela rör sig om förärvning och det är det viktigaste, avel är ingen slump utan hur bra hingsten är ser man på hans avkommor oavsett vad alla avelsföreningar bestämmer och tycker.

Mitt svar är nej, RSF hingstar är inte sämre än ASRPs hingstar, det är stoägarens val och kunskap att se till att blodslinjerna stämmer och att vi får framgångsrika Rid & Sportponnyer, vägen dit kan vara lång och krokig men ingen har facit ännu!

Helt rätt :bow:
MEN vi "som hängt med" ett tag glömmer ibland att det finns folk som är nya inom avel, som ej har den kollen vi kanske har (förhoppningsvis) - de vet helt enkelt inte att det finns TVÅ stamboksförande föreningar för ridponnyer i landet...
Därav mitt tjatande om att ASRP borde hänvisa till RSF...

*KL*

Vilka härstamningskrav har de båda föreningarna, för att kunna registrera en häst i "huvudregistret" (stamboksberättigad i fallet ASRP)?

Jag har läst på bådas hemsidor men har inte fått någon riktig klarhet, tycker att det står mycket otydligt.

T ex om pappan är
1. gdk och löst licens i ASRP,
2. gdk och löst licens i RSF
3. gdk och löst licens i new forestföreningen
4. löst licens i welshponnyföreningen
5. gdk och löst licens i ASVH
6. arabhingst som uppfyller veterinära krav

Vilka krav är det på mamman?
Hur många leds känd stam ska det vara för att kunna reg avkomman?
Är det fortfarande krav på viss % xx, x eller ox-inslag i ASRP?

Kan en renrasig t ex welsh eller newforesthingst licensieras i RSF?

Jag känner att jag inte hängt med i alla svängar i ffa ASRP, för där har bestämmelserna ändrats över åren, och jag tycker det står otydligt på deras hemsida. På RSF:s hemsida tycker jag att det saknas tillräckligt utförlig härstamningsinfo ö h t om vad som är acceptabelt eller ej?

Eller så är det jag som inte kan läsa ordentligt innantill...

Känner att jag behöver lite mer info för att kunna bestämma var jag ska reg årets föl. Förr var det inte så mycket att välja på...

Vad är det för härstamning på ditt föl?

Okej. Men jag tycker såhär: Avkomma efter asrp hingst = regga avkomman i asrp. Avkomma efter rsf hingst = regga avkomman i rsf... Ganska enkelt!

Okej. Men jag tycker såhär: Avkomma efter asrp hingst = regga avkomman i asrp. Avkomma efter rsf hingst = regga avkomman i rsf... Ganska enkelt!

Och om pappan är renrasig (t ex, new forest, welsh, hbl eller ox)?

Vad har resp förening för krav på stona?

Det enklaste är egentligen att ringa respektive registrator och fråga om avkomman går att regga hos dom och vilken raskod det blir mm...

Krav på stona? För vad? Stamboksföring? Det står nog på asrp:s sida (har för mig att jag läst det). Däremot har jag inte hittat något på rsf:s sida. Dom stamboksför inte stona överhuvudtaget är den infon jag har fått.. Men mycket ändringar sker hela tiden så man kan inte veta exakt vad som gäller från gång till gång.

Bidrar med en bild på mitt 1-års sto e Axxas Intermezzo

94b1950d-0b5f-4f03-bedc-92bbf6f609584.JPG

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 393
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Piaff
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka