Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag läste att han tagits ur avel detta år. Någon som vet anledningen?
På ASRP's hemsida står det ur avel 2010, eftersom licensen är i RSF istället.VAR har du läst det någonstans?
Det där stämmer inte Asrp och RSF kan visst hålla sams, de har samma avelsmål, men lite olika vägar dit!!!
I år planerades en Riksutställning tillsammans men det gick inte då den Brittiska domaren inte kunde utsatt datum.
Sen finns det folk som tycker att "skitsnacket" ska fortsätta men det är en liten klick, vi som avlar ponnyer och dom som köper ponnyer bryr sig väldigt lite om vilken förening ponnyn är registrerad i så länge den uppfyller det dom önskar.
Anledning till att det finns två föreningar är att den Brittiska föreningen följer sin moderförening och den Svenska följer sina plan o Riktlinjer och dessa skiljer sig åt.
Jag har själv hingstar licensierade i bägge föreningarna, registrerar i bägge föreningarna och är medlem i bägge föreningarna och ser absolut inga problem med det!
Jag kanske lät mer upphetsad än jag var men jag förstår inte vad problemen är, valet av hingst avgörs av den som äger stoet, om det är rätt eller fel ser man inte förrän avkomman dimper ned!
Hade avel varit så enkel att man tar en premierad hingst och betäcker med ett premierat sto och vips så blir det bra! Nej RSF licensierar sina hingstar på veterinär intyg, Asrp har ett 3 dagars prov, vad som är rätt eller fel får framtiden utvisa, men en sak är säker det spelar ingen roll hur bra hingsten än är om han inte kan lämna avkommor som blir eller har möjlighet att bli bättre!
Det hela rör sig om förärvning och det är det viktigaste, avel är ingen slump utan hur bra hingsten är ser man på hans avkommor oavsett vad alla avelsföreningar bestämmer och tycker.
Mitt svar är nej, RSF hingstar är inte sämre än ASRPs hingstar, det är stoägarens val och kunskap att se till att blodslinjerna stämmer och att vi får framgångsrika Rid & Sportponnyer, vägen dit kan vara lång och krokig men ingen har facit ännu!
Vad är det för härstamning på ditt föl?
Okej. Men jag tycker såhär: Avkomma efter asrp hingst = regga avkomman i asrp. Avkomma efter rsf hingst = regga avkomman i rsf... Ganska enkelt!