awww min häst är sjuk... men hur?

S

strösslet

hejsan!
i dag när min medryttare på min häst tagit in hästen och sadlat så började hästen att skaka något kopiöst i baken uppe vid korset och stod konstigt ihoptryckt med bakhovarna... hon blev orolig o tog ut honom o sprang lite.. inge halt.. tempade honom och han lågpå ~38.7 hon ringde mig o jag blev så klart orolig och hon hade även pratat med vet, som ville komma ut och titta. jag kilar hem från jobbet och i väntan på vet så steg tempen till 39.6 OJ OJ OJ säger ja bara .. min puls gick i 199.. han blev dåsig och började "väsa" i utandningen (ungefär som när när man andas med väldigt täppt näsa) han var varm i hela kroppen. tillslut kom vet, som lyssna klämde o kände.. han va svullen i vä bak och hade puls, tempen va då på 39.5 vet hittade inge mer fel på honom .. men ville slanga i honom vatten eftersom han inte druckigt något (vad vi vet..) ush vad obehagligt när hon börja trycka in den långa tjocka slangen.. hua.. o näsblod heeh....
hästen började bli lite piggare.
var nyss ned o tempa honom 39.4 ... va ska ja göra... är helt maktlös i väntan på provsvaren...

någon som vet va som händer ? kramar

Sv: awww min häst är sjuk... men hur?

uppdatering av läget.. Blodprovet visade en infektion i kroppen, vad vet vi inte. Muskelvärdena var normala. vet misstänker hovböld, hovis kommer imrn. febern är borta likaså är svullnad/värme/markering på bakbenet. han har haft boxvila 3dagar, ska prata med vet imrn efter att hovis varit ut. han kanske får gå ut i hagen med polarna då. men vad kan det vara som gjorde honom så sjuk?? han var riktigt dålig. Idag är han pigg och jävlig när man går med honom på de dagliga småpromenaderna som ordinerats.

Ingen som vet vad han kan ha haft fel???

Sv: awww min häst är sjuk... men hur?

Låter ju som om det kan vara vad som helst. Inget sick eller något? kanske någon överkänslighet? Men vad bra att det blir bättre med honom iaf.

Liknande trådar

Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 107
Hundhälsa Halloj! Jag är i kontakt med veterinär men ville höra era åsikter. Vi har en fransk bulldog, han är 7 om ett halvår. I lördags så...
2
Svar
25
· Visningar
2 515
Senast: Sanna89
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 388
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka