avvikelse från offert utan att meddela mig?

tanten

Trådstartare
Nu har jag fått fakturan från mitt eländiga uthusbygge.

Skjulet var offererat till 20.00. Reparation av en dålig syll 20.000. Uppallning och strävning av en sjunkande gavel 25.000. Offerten är märkt /Ej fastpris/

Byte av syllen gick på en dag - jag höll med materialet. Strävningen av gaveln tog också en dag och det var några få plankor som kom i bruk.
Resten är bygget av det uthus som offererades till 20.000.

Fakturan är på 68.338,-

Uppenbarligen har de inte byggt vare sig det de offererade eller det jag beställde. Men nu står det där. Med en materialkostnad bara den på 30.000,

Vad kan jag göra? Le och betala?
 
Som jag ser så ska det totala priset vara 65000 kr enligt er överenskommelse, sedan har hantverkaren reservat sig genom att inte ange detta som ett fast pris.

Såvitt jag har förstått så får priset då inte överskridas med mer än 15 %, vilket inte har gjorts här.

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa och ladda ner/Lagar/Dokument/kov_konsumenttjänstlagen_2007.pdf
OK - så det gäller fast det inte finns ett totalpris på offerten?

Varje del är nämligen prisangiven för sig utan någon totalsumma. jag trodde att de 15% gällde varje offererad uppgift.

(Det återstår ett takbyte, offererat till 79.000).
 
Begär ut en specificering av räkningen, vad varje del kostat (exakt antal timmar, material osv) och gå igenom om allting och se vad som inte stämmer. Jag tycker absolut du både kan kräva att varje del tas för sig eftersom du fått prisangivelse på delarna och inte hela och även kräva att det som blev fel antingen åtgärdas eller medför prisavdrag.
 
Begär ut en specificering av räkningen, vad varje del kostat (exakt antal timmar, material osv) och gå igenom om allting och se vad som inte stämmer. Jag tycker absolut du både kan kräva att varje del tas för sig eftersom du fått prisangivelse på delarna och inte hela och även kräva att det som blev fel antingen åtgärdas eller medför prisavdrag.
Jag har fått allt. en smärre bibel.
Tvivlar inte heller en sekund på att varje timme är som den är - möjligen med undantag av en grävare som ska ha tillbringat åtta timmar med att skyffla undan jord från en rätt liten yta.

i övrigt är det nog rätt räknat. Det jag är fundersam över är varför bygget blev så påkostat när det skulle blivit ett enkelt tak över en källarkulle. Och varför man har behövt köpa limträ för över 12.000.

Det känns om det står en helt annan byggnad där än vad vi pratade om från början. Och jag HAR påtalat att det ser ut att ha dragit iväg i materialval och höjd etc etc.

Min fundering är egentligen om det är helt korrekt att de kan ha ökat kostnaden för skjulet till ca 250% utan att säga något? Utan att förvarna? Hur gick det till...

Så frågan är helt enkelt den som är i rubriken. Kan de göra såhär utan att säga något?
 
Material ingår ju inte i ROT avdraget, två valv i bärande vägg genererade i limträbalk för 3800 kr och då endast överliggare. För en grävare debiteras ju inte enbart faktisk grävtid utan även kostnader för dit och bort transport. Priset ser ju inte ut för att avvika avsevärt, eller har jag missat något här.
 
Men jag förstår inte riktigt, du fick ju prisangivelse på varje del för sig och då kan du om kostnaden för källartaket (skulet) överskrider 20000 med mer än tillåtet (15%?) anmärka på det. Har de gett pris på varje del för sig får de stå för det tycker jag.
 
Men jag förstår inte riktigt, du fick ju prisangivelse på varje del för sig och då kan du om kostnaden för källartaket (skulet) överskrider 20000 med mer än tillåtet (15%?) anmärka på det. Har de gett pris på varje del för sig får de stå för det tycker jag.
ja.... det var lite så jag tänkte. Men @Boj verkar tycka annorlunda. Alltså finns olika tolkningar. Och skjulet som blev en lyxlada står ju där. Med sitt limträ, och så väldigt stort som det blev.

Men - återigen. Får man göra såhär?
 
Tänk igenom vad som är rimligt, du fick en prisuppgift på 20' sen blev det väl några ändringar (?) men samtidigt gjorde de fel dörr så jag tycker inte det är orimligt att du har som max 20' plus 15% alltså 26' vilket ger att det du är villig att betala blir 26000+18338 som ett exempel bara. Presentera din uträkning för byggfirman och motivera så kanske ni når en förhandlingslösning.
 
ja.... det var lite så jag tänkte. Men @Boj verkar tycka annorlunda. Alltså finns olika tolkningar. Och skjulet som blev en lyxlada står ju där. Med sitt limträ, och så väldigt stort som det blev.

Men - återigen. Får man göra såhär?

Nej jag tycker nog inte annorlunda, men du angav ett totalpris på ca 68000 kr, din offert refererar 65000 kr och ej fast pris. Du tycks ha fått mer än du har tänkt, inom ramen av vad som accpteras om priset ev överskrids. Hade hantverkaren varit tvungen att fakturera mer än 15% av erat tidigare överenskommelse hade denne varit tvungen att påtala det innan jobbet färdigställdes. Men så har inte skett som jag tolkar det, utan priset verkar vara ok att fakturera.
 
Nej jag tycker nog inte annorlunda, men du angav ett totalpris på ca 68000 kr, din offert refererar 65000 kr och ej fast pris. Du tycks ha fått mer än du har tänkt, inom ramen av vad som accpteras om priset ev överskrids. Hade hantverkaren varit tvungen att fakturera mer än 15% av erat tidigare överenskommelse hade denne varit tvungen att påtala det innan jobbet färdigställdes. Men så har inte skett som jag tolkar det, utan priset verkar vara ok att fakturera.
Men vad motiverar att man skall slå samman kostnaderna för de olika arbetena (som är fristående från varandra) till en totalsumma när de offererades var för sig? Totalt var dessutom offerten på 144' som jag förstått det men allt är ännu inte utfört.
 
Nej jag tycker nog inte annorlunda, men du angav ett totalpris på ca 68000 kr, din offert refererar 65000 kr och ej fast pris. Du tycks ha fått mer än du har tänkt, inom ramen av vad som accpteras om priset ev överskrids. Hade hantverkaren varit tvungen att fakturera mer än 15% av erat tidigare överenskommelse hade denne varit tvungen att påtala det innan jobbet färdigställdes. Men så har inte skett som jag tolkar det, utan priset verkar vara ok att fakturera.
Det är just där vi inte tycker lika. jag anser inte att det är EN offert. Utan flera. Bl.a. eftersom det inte finns något totalpris utan enbart priser för de olika delarna.

Jag har köpt brädklädningen till uthuset själv och målat - för att få ner kostnaden. Och de arbeten som offererades till 20' resp 25' har kostat max tre dagars arbete plus minimalt med material. Bottensyllen de bytte köpte jag, tex.

Så - jobbet som kostade 20' på offerten kostar nu runt 50+ utan att de sagt ett ljud och trots att jag påpekat att jag varit orolig för att de valt dyrare material och jag sagt att jag anser att de inte kan överskrida 20' med mer än 15 %.

Det som ändrades från ursprunget är att de ansåg att det måste bli en meter längre hus än vi kommit överens om pga markförhållanden (källarkulle som de påstod att de måste sätta en plint i. Så - kan 1 meter längre byggnad bli 30' dyrare utan att de förvarnar- det är frågan?
 
Men vad motiverar att man skall slå samman kostnaderna för de olika arbetena (som är fristående från varandra) till en totalsumma när de offererades var för sig? Totalt var dessutom offerten på 144' som jag förstått det men allt är ännu inte utfört.
Om du känner att du orkar så tycker jag absolut att du bör vägra att betala, precis som du skriver är tex. limträbalkar för 12000kr helt uppåt väggarna orimligt när vanliga bjälkar i fur eller gran kostar ca. 1,50 kr per kvadrattum och meter, en 6x6 tum (=mycket kraftig) bjälke kostar bara runt 60kr per meter inkl. moms.
 
Men vad motiverar att man skall slå samman kostnaderna för de olika arbetena (som är fristående från varandra) till en totalsumma när de offererades var för sig? Totalt var dessutom offerten på 144' som jag förstått det men allt är ännu inte utfört.

Men har du då fått tre offerter, och sedan en faktura? I såfall är det ju fel. Då ska du ha tre fakturor, en för varje offert varav att var och en inte får överskrida 15 %.
 
Tänk igenom vad som är rimligt, du fick en prisuppgift på 20' sen blev det väl några ändringar (?) men samtidigt gjorde de fel dörr så jag tycker inte det är orimligt att du har som max 20' plus 15% alltså 26' vilket ger att det du är villig att betala blir 26000+18338 som ett exempel bara. Presentera din uträkning för byggfirman och motivera så kanske ni når en förhandlingslösning.

20.000 + 15% är väl 23.000?
 
Fast vänta nu. Det är inte välgörenhet de sysslar med. Har de lagt en offert, du har antagit priset så är det ju bara att lyckönska dem om de gjort det billigare (d v s snabbare). När du räknar offert måste du ju räkna worst case, om allt skiter sig. Annars får ju hantverkaren till slut betala för att du ska få jobbet gjort.

Att de har gjort det snabbare än du tycker är rimligt att fakturera, är inte deras problem. Då skulle du tagit dem på löpande räkning - då hade du betalat enbart för den tiden du fått.

Vad gäller grävaren debiteras sällan under halv dag, och det är inkl. transport och iordningställande inför arbetet. Det innebär att det sällan blir under en dags arbete, om man inte bor precis granne.
 
Fast vänta nu. Det är inte välgörenhet de sysslar med. Har de lagt en offert, du har antagit priset så är det ju bara att lyckönska dem om de gjort det billigare (d v s snabbare). När du räknar offert måste du ju räkna worst case, om allt skiter sig. Annars får ju hantverkaren till slut betala för att du ska få jobbet gjort.

Att de har gjort det snabbare än du tycker är rimligt att fakturera, är inte deras problem. Då skulle du tagit dem på löpande räkning - då hade du betalat enbart för den tiden du fått.

Vad gäller grävaren debiteras sällan under halv dag, och det är inkl. transport och iordningställande inför arbetet. Det innebär att det sällan blir under en dags arbete, om man inte bor precis granne.

Om man lämnar en prisuppgift som enligt offerten inte är fast utan får överskridas måste den väl i rimlighetens namn också kunna underskridas?

Och huvudfrågan är också om det är rimligt att när en firma lämnar offert på flera olika arbeten där arbetena är klart fristående från varandra med tydligt angivna separata offerter (prisuppgifter) på varje arbete för sig är riktigt att firman när arbetet väl är utfört kan sätta samman de olika arbetena till en offert för att täcka upp för den för låga offerten på ett av arbetena. Jag tycker det är självklart att det inte är rätt, hade arbetena varit direkt beroende av varandra och prisangivelserna mera som någon slags hjälp och förklaring för totalsumman (mycket konstigt tillvägagångssätt och inget jag stött på) hade det kanske varit en annan sak men så är det inte i detta fall som jag förstått det.
 
Fast vänta nu. Det är inte välgörenhet de sysslar med. Har de lagt en offert, du har antagit priset så är det ju bara att lyckönska dem om de gjort det billigare (d v s snabbare). När du räknar offert måste du ju räkna worst case, om allt skiter sig. Annars får ju hantverkaren till slut betala för att du ska få jobbet gjort.
Självklart gör de inget gratis!! Det har jag inte begärt. Fast nu begriper ja gitne hur du reonerar?

Så du tycker alltså att det är fullt OK att offerera ett skärmtak med brädvägg för 20 och sedan bygga för >50?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp