Avvänjning?

Tuvalisan

Trådstartare
Funderar på det här med avvänjning...:confused: har ett snart 6 mån gammalt föl som går med mamma dygnet runt och tanken är att de ska få fortsätta med det iaf till hon blir 7 månader. men sen, hur brukar ni göra?

tanken här hemma är att dela av dem nattetid, men hur funkar det med stoets juver? foder, ska hon ha lika mkt trots att man minskar ner på digivningstillfällena? hur mkt foder ska fölet ha? de kommer trots avdelningen nattetid gå tillsammans i hagen dagtid tills maj,då fölet blir åring, då lillan åker på bete en månad utan mamma. tror ni erfarna bukfalister detta låter som en ok plan? tips idèer tas tacksamt emot! :bow:

Sv: Avvänjning?

När mitt föl började stå själv på nätterna så tog jag in dem först vid 23.00 och sen blev de ihopsläppta i boxen vid halv 7 på morgonen igen så att det blev korta nätter första veckan. Sen fick de gå in med de andra vid 20.00 så det blev längre tid ifrån varandra. Minskade inget på kraftfodret.
Fölet har jag fodrat efter uträknad foderstat.

Du kan t ex låta fölet få boxen bredvid mamma. Vid intag så ställs fölet där och får egen mat. Då kommer fölet antagligen vara nöjd med all god mat och att mamma står bredvid. Efter ca en timme släpper du in fölet till mamma.
Nästa dag kan du öka på tiden i egen box och så ökar du mer för varje dag.
Efter ett par veckor är de säkert redo att vara isär hela natten. :)
Detta vet jag funkar bra om man inte går för fort fram.

Tycker du har en bra plan. Särskilt att mor och dotter får gå ihop på dagarna ända tills i vår.

Senast ändrad:

Vårt föl ha precis passerat 7 månader. Hon har nu i två vecko sovit i egen box på natten. Från kl.21.00(kvällsfodring) till ca 08.00 (utsläpp). Snart ska vi börja ta över henne kanske vid sex-sjutiden på kvällen, för att om några veckor stå i egen box från insläpp kl.16.00. Vi ha minskat stoets kraftfoder hälften, och ge henne istället mkt morötter. Vi får sedan se om vi ska minska yttligare på kraffodret när de är åtskillad från ef.middagen.

Tanken är att fölet ska gå med sin mamma ända tills i vår. Då ska fölet skickas iväg på unghästbete och stoet ska ta hand om ett nytt föl :).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 661
Avel Hej! Jag hoppas på lite input på nedan frågeställningar. Jag hade strul med ett av mina avelsston förra året. Hon läckte råmjölk och den...
2
Svar
31
· Visningar
4 285
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 659
Senast: Boj
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 064
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd