Avvänjning

K

knasan

Annars är jag helt emot abrupt avvänjning för jag tycker att det är hjärtlöst och oroar mej för fölet. Men:

Tänkte avvänja mitt första föl i maj. Han är född i juni. Alla hästarna åker iväg på sommarbete, stoet till en annan flock än fölet. Han diar fortfarande men biologiskt sett behöver han ju inte det. Han har alltid tytt sej mer till de andra hästarna än till sin mamma, så han är självständig, hans lill-farbror följer med till samma flock. Jag tänker att det går väl bra med en abrupt avvänjning under dessa om ständigheter? Det enda jag behöver göra, tycker jag, är att ta bort kraftfodret för stoet så hon sinar en liten tid innan.

Eller hur?

Möjligen kunde vi låta henne gå i egen hage t ex dagtid en vecka innan isåfall e.d. De går på lösdrift.

Sv: Avvänjning

Jag hade aldrig vågat ha en hingstunge med mamman i nästan ett år, det är ju jättestor risk att han betäcker henne.

Han är inget föl längre, han är åring nu.

Jag tycker absolut att det är dags för avänjning, det finns ingen som helst anledning att låta honom dia i nästan ett år, och spec inte om det är en hingst.:crazy:

Min åring går fortfarande med mamma och en till häst. Hon diar lite ibland, men de är helt skiljda på natten. De kommer att åka till olika beten i början på maj. iofs är de ju redan halvt avskiljda, och jag räknar med att den sista delen sk a gå bra också. Nu är u min ett sto, så det är kanske lite skillnad. (uppenbarligen..;))

Har faktiskt också en hingst som går kvar med sin mamma och syskon. Min är född i juli så han är en månad yngre än din och visst, han börjar bli lite intresserad men hans mamma säger åt honom att han inte får. Han ska också iväg från mamman i början på maj så det får gå fram till dess. Jag hade tänkt göra som du för mina går också på lösdrift och det är ju inte så smidigt att avvänja då samt att jag tycker att naturen kan få ha sin gång. Mitt sto brukar säga till när hon tycker det är dags att de slutar och det brukar ske runt ca 9 månaders ålder.

Hon säger inte ifrån. Han får lov att klättra på allihop... fast han klättrar nästan inte alls på valacken. Men allihop är så snälla mot honom och fostrar honom dåligt! :p Han får nog en chock när han kommer i flock och de andra biter ifrån! :crazy:

Nu har jag mamman i egen hage dagtid i en vecka samt att jag strypt allt foder utom hö+morötter. Nästa vecka tänkte jag skilja dem helt. Det dröjer tre veckor till innan vi kan skicka iväg dem.

Tänkte att det är snällare mot hennes juver om hon får trappa ner lite gradvis. Får de ont annars eller vad kan hända med juvret?

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
K
Avel Annars är jag helt emot abrupt avvänjning för jag tycker att det är hjärtlöst och oroar mej för fölet. Men: Tänkte avvänja mitt...
Svar
13
· Visningar
1 534
Senast: Genberg
·
H
Foder & Strö Jag har en 7årig valack som har gått på sommarbete sedan i början på juni, alltså i ungefär en månad. Jag tänkte att det skulle bli...
Svar
7
· Visningar
1 101
Senast: Madick
·
Avel Ja nu är bebis nästan 5 månader gammal och jag funderar över avvänjningen. Den 28/11 åker hans mamma iväg till en tränare, där hon...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka