Avvänjning

Sv: Avvänjning

Är stoet åter dräktigt så ryker nog fölis iväg ganska snart ändå vare sig vi och fölis vill. Stoet behöver krafter till sitt nya föl.

Rodde skrev:
Ja jag finner dem ofta i hagen liggandes apatiska på rygg och gråta....

:D förståeligt med den typen av trauma :D

...................................................

Här tycker jag man ser en enormt tydlig skiljelinje i era uppfattningar:

De som har/haft föl ser det praktiska och vet hur det är.
Efter ca 6 månader är bandet mellan sto och föl sånt att det passar att avvänja de flesta fölen då. Vissa gör det till och med själva, andra går längre.

De som inte haft föl hamnar lätt i en ganska hypotetiskt diskussion om att tillvarata alla behov osv. Ett i mina ögon mycket tydligt förmänskligande av hästarna. Man önskar att dessa försökte lära sig mer om dynamiken mellan hästar och kanske framförallt att de lyssnade en smula bättre på alla de erfarna hästmäniskor som finns här inne.

gragge. [B skrev:
De som har/haft föl [/B]ser det praktiska och vet hur det är.
Efter ca 6 månader är bandet mellan sto och föl sånt att det passar att avvänja de flesta fölen då. Vissa gör det till och med själva, andra går längre. .

:bow: :bow:

De som inte haft föl hamnar lätt i en ganska hypotetiskt diskussion om att tillvarata alla behov osv. Ett i mina ögon mycket tydligt förmänskligande av hästarna. Man önskar att dessa försökte lära sig mer om dynamiken mellan hästar och kanske framförallt att de lyssnade en smula bättre på alla de erfarna hästmäniskor som finns här inne.[/QUOTE]

:bow: Jo det är lätt att vara världsmästare i fantasins värld...:devil:

det är just denna sortens "nya tidens hästägare" som skrämmer mig o många med mig. Där kärleken till ett djur tar överhand över förnuftet, och om ingen gedigen kunskap finns bakom, eller de vägrar ta hjälp av kunniga och vana hästmänniskor-ja, då kan det braka käpprätt åt... hur långt som helst:mad:

:rofl: jaha.är det sååå det går till.
"Om inte jag själv klarar av det ska jag f*n se till att andra inte heller får det lätt"...:devil:

Om det inte finns några jobb som inspektör kan de ju alltid söka till DSM:devil: :devil:

fast de allra flesta är ändå rätt ok:) det finns sk*istövlar inom alla brancher,även inom hästeriet...

*KL*

I DSM:s nya regelverksförslag har de lagt till att föl inte får avvänjas innan fem månader. Om det är en punkt baserad på forskning, eller en punkt som hör till 'skrivsbordsprodukt'-kategorin vet jag inte..

Avvänjningen är en process för att fölet ska kunna klara sig utan mamman både mentalt och för att klara näringstillförseln på egen hand.
När jag fick mitt första föl 1993, så läste man sig till informationen att man normalt vänjer av fölen vid 4-6 månaders ålder. Och så gjorde nog de flesta då. SENARE har man reviderat detta och att man bör låta dem gå tillsammans i 6 månader.
Och de nya hästägare som komemr som dels saknar den gamla erfarna mentorn och dels har en förmåga att förmänskliga hästarna onödigt mycket förfasar sig även över detta. (de klär dessutom på hästarna tre täcken när det är nollgradigt ute, för att de fryser själva då...)

Mitt första föl vandes av vid 4 månaders ålder. Hon gick då kvar i hagen med flocken och en dag kom mamma inte tillbaka när hon ridits, utan placerades i en annan hage. Fölet var alltså redan DÅ vant vid att mamma var borta några timmar och tog det med ro. De var isär på detta sätt i 1½ månad ungefär, sen släpptes de ihop igen för att tillbringa vintern tillsammans. Fölet började då snutta lite på mamma igen och fick så göra fram till nästa sommar - stoet var inte dräktigt igen utan tränades och tävlades. De var inte ett dugg beroende av varandra, men trivdes naturligtvis bra i varandras sällskap.
Och jag kan garantera att denna häst har inte minsta lilla men av att ha blivit så traumatiskt ryckt från sin mamma vid så späd ålder... :rofl:

Vi startar avvänjningen vid ca.6 månaders ålder, lite beroende på individ, och tar god tid på oss för att slutföra den. Men undantag finns alltid... vår shettis vamde av sitt hingstföl när han var 4 månader och skitjobbig i hennes ögon.

*kl*

Jag vet en stoägare som lät fölet gå med stoet i nästan ett år. Dom trodde att stoet skulle sköta det själv.

När stoet hade några veckor kvar till fölning diade åringen fortfarande så ett avvänjnings försök påbörjades. Men ettåringen ville inte stanna i sin hage.

En natt fölade stoet och på morgonen stod ettåringen i hagen igen. Då lastade dom den och körde den till ett annat stall.
Tyvärr var den nyfödda fölungen inte pigg och dog efter någon vecka trots intensiv vetrinärvård. Fölet skickades till obduktion och det konstaterades snabbt att den var KROSSAD:cry: .
Tydligen hade den blivit sparkad av sin ett år äldre bror som ville ha mamma för sig själv.

Det finns inga regler för när föl ska avvänjas. Alla hästar är lika olika som vi människor är. Alla har sina egenheter och karaktärsdrag samt olika utveckling både mentalt och fysiskt.
Det finns en artikel i maj numret av Hästfocus som kanske bäst ger svar på denna fråga. Det är skrivet av Margareta Rundgren, Agronomie dr och universitetslektor på SLU. Hon behandlar detta samt en hel del andra frågor som då och då dyker upp här på nätet.
Artikeln heter "Har hästens beteende förändrats?".

Jag har läst den artikeln, och jag tyckte att bitvis sken igenom väldigt av författarens egna åsikter, och att dokumenterad fakta saknades...

men en del var rätt ok.

Nej det finns ingen lag om när du ska avvänja ditt föl, men diskutionen har kommit upp delvis beroende på att DSM.s nya lagförslag innehåller en punkt där de vill lagstifta om tidiagst avvänjning vid fem månaders ålder.

ancan skrev:
Nej det finns ingen lag om när du ska avvänja ditt föl, men diskutionen har kommit upp delvis beroende på att DSM.s nya lagförslag innehåller en punkt där de vill lagstifta om tidiagst avvänjning vid fem månaders ålder.
Man undrar ju då om man blir lagbrytare om man föder upp ett moderlöst föl utan amma???

Ibland är du snabbtänkt!!!

Det måste ju bli konsekvensen om man hårddrar det. Flaskuppfödning är ett minne blott. Men skulle det hända mig så skulle polisen få komma hit och dra mig in i fängelset, och sannolikt göra plats för fölis där också. ;)

Genomtänkt är inte det första ordet man kommer på när det gäller den nya skrivelsen...

Jag skulle köpa ett föl för några år sedan Det jag inte visste var att hon gick med mamman fortfarande vid 13 månaders ålder. Det va hjärtskärande att se detta lilla vrak som VRÅLADE efter sin mamma och klättrade på väggarna så hon slog runt. Kan tillägga att vi lämnade tillbala 1 åringen efter 3 dagar. Ne, vi börjar sakta dela dom vid 5 månaders ålder och delar dom helt vi 6 månader ålder.Det har alltid funkat bra hoss oss iaf.

Ja,hemska tanke:eek:

då får vi gömma undan dessa föl och föda upp dom i smyg...

lite civil olydnad...

KL

Jag fick hem en föling på 6 månader. Hon hade inte varit från sin mamma en minut och var helt ohanterad av människor.
Det var en skärrad fölunge som ändå snabbt blev tröstad av den ett år äldre shettisen i samma hage.
Den snabba avvänjningen fungerade bra. Dock blev det månaders tålamodskrävande arbete att få "vildhästen" att komma till människan. Men historien slutade lycklligt för alla inblandade :p

Har, tyvärr, varit med om att försöka rida in en vallack på nästan 4 som blev som stollig när vi försökte få honom att röra sig från stall och stallhage.... Efter en tids funderande så kom ägaren på den "vakna" slutsatsen: Kan det bero på att han alltid gått med sin mamma och alltid stått i boxen brevid henne? Han diade tydligen från och till tills han var 3. (Måste sett rätt kul ut!) Detta halvblod med bra stam och förutsättningar till hopp går fortfarnde inte att rida helt OK utan mamman, trots att han nu är 6.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka