Avvänjning

Sv: Avvänjning

Jag separerade nattetid när fölet var fem månader, avvänjde helt när fölet var sex månader. Om inte praktiska orsaker hade omöjliggjort det hade jag avvant HELT när fölet var FEM månader..

Min ursäkt?

Fölet hade hälsomässiga problem pga för snabb tillväxt på grund av att stoet mjölkade 'för bra'. Två oberoende veterinärer konstaterade att enda sättet avv få bukt med problemet är att få bort fölet från mammans mjölk, avvänj så fort det nånsin går. Tyvärr fick fölet en luftvägsinfektion vid ett klinikbesök, så det var inte läge att börja avvänja vid 4 månaders ålder och separera helt vid 5 månader, annars hade jag gjort det. Hemskt va?

Och jag var så JÄTTEHEMSK att när fölet var sex månader, så fick hon som vanligt dia på morgonen, sen lastade jag stoet och åkte iväg med henne, och fölet har inte sett sin mor sen den dagen.

Det allra 'värsta' måste vara att fölet var synnerligen obekymrat att morsan försvann, och tyckte 'plastpappa' dög alldeles utmärkt.

Om nu allt går vägen och K fölar nästa år, så får VERKLIGHETEN avgöra när jag avvänjer. Men får hon ett hingstföl t ex, så tror jag KNAPPAST att jag törs ha en hingst gå med morsan i ett år, någon inavel har jag inte lust att syssla med.. Sen, visar si K.s mjölk ha lika bra drag i sig som sin mors mjölk, ja då kommer fölet avvänjas tidigt.

Om allt går problemfritt och är okomplicerat så kommer jag vänja av när det passar ihop med andra människors avvänjning, så att jag kan avvänja fölis ihop med annat föl.

jag skulle tro att det i den här frågan finns lika många ston/hästägare som det finns tekniker/åsikter :smirk:
själv har jag haft problem med ett sto som aldrig vill sluta ge di! :love: helst skulle fölen fortsätta dia när de var två-tre år ... problemet är att jag har så få hästar och dåligt med hagar att de helst ska gå tillsammans för att få vara i en flock. de har fått egen box vid 6-månaders ålder, men gladeligen "tuttat" på dagarna tills de varit uppåt året.
och de har inte tagit skada av det ...!
mitt andra sto däremot, har gladeligen sagt ifrån när fölet var 6-7 månader och fölet fick stå i egen box.
puh! äntligen får jag lite kvalitetstid för mig själv, tror jag hon tänkte.:p

Center skrev:
Varför avvänjs fölen redan vid 6mån ålder? Det är ju intill djurplågeri och traumatiskt att rycka ifrån en fölunge som fortfarande diar och ännu är väldigt liten och sårbar, och sen dessutom sälja den till en okänd plats.
Är det för ekonomins skull eller är det för att folk är så fruktansvärt trångsynta så att de måste göra så som har gjorts sedan länge tillbaka, tradition?
Är det så svårt att låta fölet gå med sin mor i tex ett år så att den hinner att utvekla sig sociallt och mogna.

Så i alla fall varför? Vad är eran ursäkt?

Ja kanske blir ni upprörda, men ge mig svar så kanske jag kan vidga min "trångsynthet".

Nej, jag blir inte upprörd bara trött... Om inte stoet är dräktigt igen är det högst troligt att fölet går kvar och diar som 8, 10 ,12 månaders unge också, och det borde väl vara lika traumatiskt att skilja dem åt då?
För vår del är det för ekonomins skull, vi säljer ofta 6 månaders fölungar, men oavsett om det är ett föl som skall behållas eller ej så är det avvänjning på 6 månader som gäller. Först får fölungarna gå i fälbox själv på nätterna och dia mamma på dagen men efter ca 14 dagar så får de egen hage också.
Anledningen är som sagt att vi bedriver uppfödning, det finns intresserade fölköpare, och därmed blir ekonomin bättre, det kostar pengar varenda dag i hovslagare, veterinär, mat och försäkringar. Ofta är stoet med föl igen och mår då bra att få ta igen sig ett tag, äta upp sig t.ex.
En del ston börjar jobba efter sin dräktighet och fölledighet och det är då smått omöjligt att fodra dem så de fixar att både mjölka och arbeta.
En del av våra ston är i stort sett bara mjölkmaskin åt sina fölungar, de leker med varandra eller går hos något annat sto som kanske är mammigare, flera fölungar går kvar i flocken när vi tar ut stoet och jobbar med det.
Vi har själv fosterbarn och tro mej, dessa är betydligt sämre hanterade av både samhället och sina föräldrar än vi uppfödare hanterar våra föl och unghästar....

Har träffat flera föl som avvants redan vid 4 månaders ålder, vilket jag tycker är på tok för tidigt! Dessa har dessutom haft problem senare i livet, som till viss del kan spåras tillbaka till den korta tiden hos mamman. Har frågat runt och fått höra att 8-10 månader är optimaliskt att vänja av vid, för fölets utvecklings skull. Alla får göra som de vill, men mina framtida föl kommer inte vänjas av före 7 månader i alla fall, troligen senare.

Gisburne - det där kan du inte säga säkert. Min intention var att avvänja nattetid vid 7 mån ålder och helt vid 8 mån. I verkligheten blev det nattetid vid 5 mån och helt vid 6 mån, och som sagt hade det bara gått och inte fölis fått luftvägsinfektionen hade jag vant av nattetid vid fyra månader och helt vid 5 månader. Helt enkelt för att det var det bästa för fölet id en specifika situationen.

Så säga att man alltid ska si eller så ska man nog akta sig för, det är inte alltid det blir som man tänkt sig, tyvärr.

Klart det inte alltid blir som man tänkt sig, men så kan man ju inte tänka! Inte jag i alla fall. :crazy: Är helt för att man anpassar sig efter en situation, men utan en strukturerad plan kan man inte spela fotboll...

Upp till bevis;)

-vart har du funnit de uppgifterna??? jag har nämligen letat och sökt på internet,böcker,forskningsresultat utan att finna några som helst belägg för det du påstår stämmer!

Vart har du hittat det som jag missat?

Och var för slags problem har de haft senare i livet?

hur många hästar pratar du om ?

Varför har de vants av, genom olycka,eller annat?

vem har gjort dessa observationer och när?

jag är bara väldigt nyfiken...:angel:

lånar knapp;
Vi skiljer fölen och stona från varandra från en dag till en annan, vi har inte en ledig box brevid varje sto. Vi börjar när yngsta fölet har blivit ca 5-6 månader, fölen flyttas ihop 3 o 3 eller 2 o 2 i sina boxar medans stona går ut på sitt vinterbete där dom stannar på sin lösdrift tills det är dags att få nästa kull föl som föds inne med kamera bevakning! Då flyttar fölen ut på lösdrift där dom går tills dom säljs eller själva blir ridponnyer/hästar eller avelsston/hingstar vid 3-4 års ålder.
Visst skriker en del i 1-2 dagar men störda eller konstiga har ingen blivit!

Vi köper en del föl från Holland bland annat, och dom vänjs alltid av vid 4 månaders ålder!

Till CENTER- varför starta en sådan här tråd för att sedan inte "följa upp den"???

vart tog dina åsikter vägen?

åhh,vilka traumatiska varelser det måste vara som ni importerar då...

Sarkasm på hög nivå!

Jag har frågat folk, etologer och veterinärer framför allt, och uppfödare. Jag påstår ingenstans att jag vet bättre än alla andra, men när 3 veterinärer och 2 etologer ger mig samma siffra så tar jag det till mig. Och detta är ett diskussionsforum, så jag delgav er andra min kunskap/åsikt. Och som jag sa, alla andra gör precis som de vill, det lägger jag mig inte i.

Det rör sig om 4 hästar som avvants vid 4 månaders ålder. 1 av dem kommer ifrån Norge, och i min åsikt hade den uppfödaren lite tvivelaktiga kunskaper om hästar överhuvudtaget, men det har att göra med andra saker som uppdagades när fölet hämtades. 1 av fölen kommer ifrån Spanien, och varför den avvandes så tidigt vet jag inte. Men kanske för att säljas så tidigt som möjligt, vad vet jag.

Det jag sett hos samtliga hästar är depression och nedstämdhet som varat under längre tid, apati och en ovilja att äta. Även andra saker, som krubbitning, aggression, dålig respekt för både människor och andra hästar m.m. Sjukdomar (långvariga) av olika slag har jag också sett hos dem, vissa av dessa sjukdomar KAN ha med immunförsvaret att göra. Den från Spanien har jag inte haft någon fysisk kontakt med, så honom har jag bara observerat på håll, men även han har visat tecken på en del av det jag nämnde ovan.

Som ett förtydligande; jag utgår helt ifrån min egen erfarenhet i det som står i detta inlägg, och jag tänker inte påstå att alla föl som avvänjs vid 4 månaders ålder får problem i livet, men den erfarenheten som JAG har av det säger mig att det är onödigt att ta en sån risk. Men återigen, alla andra får göra som de vill, så länge jag tillåts göra som jag vill i samma fråga.

Gisburne skrev:
Jag har frågat folk, etologer och veterinärer framför allt, och uppfödare. Jag påstår ingenstans att jag vet bättre än alla andra, men när 3 veterinärer och 2 etologer ger mig samma siffra så tar jag det till mig. .
jag skulle vara mkt tacksam om du ville Pm.a mig namnen på dessa etologer/veterinärer så att jag kan kontakta dessa ang.frågan (som jag "funderat" en del om under några år,sökt mkt efter forskningsresultat, haft kontakter med några av de "största" uppfödarna i landet mm.

Gisburne skrev:
Det rör sig om 4 hästar som avvants vid 4 månaders ålder. 1 av dem kommer ifrån Norge, och i min åsikt hade den uppfödaren lite tvivelaktiga kunskaper om hästar överhuvudtaget, men det har att göra med andra saker som uppdagades när fölet hämtades. 1 av fölen kommer ifrån Spanien, och varför den avvandes så tidigt vet jag inte. Men kanske för att säljas så tidigt som möjligt, vad vet jag..

Ja,dom två kan man ju av förklarliga skäl inte veta så mkt om bakgrunden om varför de togs ifrån så tidigt, eller hur stor betydelse det har haft i nderas fortsatta liv. En lång resa(spanien) under inte jättebra förhållanden kanske, kan "knäcka" vilken unghäst som helst även om den gått hos mamman tills den var 1 år, den är vio väl rätt ense om.?

Gisburne skrev:
Det jag sett hos samtliga hästar är depression och nedstämdhet som varat under längre tid, apati och en ovilja att äta. Även andra saker, som krubbitning, aggression, dålig respekt för både människor och andra hästar m.m. Sjukdomar (långvariga) av olika slag har jag också sett hos dem, vissa av dessa sjukdomar KAN ha med immunförsvaret att göra. ...

Ok. dessa tre hästar(ej den från spanien) Har du haft dessa i din närhet(ägt/samma stall el dyl)?
Och kan du förklara en "depression" på en häst för mig- vad lägger du i dom orden?

Gisburne skrev:
Som ett förtydligande; jag utgår helt ifrån min egen erfarenhet i det som står i detta inlägg, och jag tänker inte påstå att alla föl som avvänjs vid 4 månaders ålder får problem i livet, men den erfarenheten som JAG har av det säger mig att det är onödigt att ta en sån risk. Men återigen, alla andra får göra som de vill, så länge jag tillåts göra som jag vill i samma fråga.

jag tror inte många föl blir helt avvanda vid fyra månaders ålder i dagens sverige. Och självklart accepterar jag dina åsikter/synpunkter precis som jag tar för givet att du accepterar mina.
Men som ngn skrev tidigare i tråden- Varför ska man bara sätta fölet i första hand, stona då???
Det finns många föl som är väldigt fristående i just den åldern, och med en bra flockgemenskap/bra lekkompisar/trygg hemmiljö så får dom en mkt bra start på¨sitt liv, det är jag iallfall övertygad om.

Jag tror att alla som har flera hästar i samma flock tar bort stoet från flocken och inte tvärtom!

Jag har två ston som tillsammans har fått 3 föl. Samtliga hingstungar. Därmed föll alternativ låt mamman själv bestämma när helt och hållet bort, pga könsmognad och annat sånt krafs.. ;)

Specifikt på ett av mina ston hade jag dock gärna sett att jag kunnat avvänja TIDIGARE än det blev. Planen var vid 6 månader, men redan efter 4 månader började stoet falla ur något så förskräckligt trots fri tillgång på analyserat hö med höga värden och en hög kvot och kraftfoder i en rätt så ansenlig mängd. Fölungen däremot var rund som en ost.. *muttermummel*
Dessutom var han så pestig mot morsan sin så att hon såg ut att vilja kräkas när han kom och krävde att få tutta och när han klättrade på henne och när han stod och okynnes(?)sparkade på henne *grrrrr*

Hur som helst så gick stoet och fölet vid den här tidpunkten i en flock och mitt under den påbörjade lååångsamma avvänjningen så lyckades fölet få en spark på hasleden och det blev operation och efterföljande konvalescens istället för avvänjning och fölet var 8 månader innan jag kunde sära på dem helt och hållet både natt och dag. Stoet såg vid det laget ut som något som Hästens Värn borde ha kommit och hämtat (dvs jag hade också tyckt det om jag bara sett hästen i en hage eller så?) om det inte var för att jag redan gjorde allt jag kunde för att hålla hennes hull uppe... :confused:

Så allt är inte svart eller vitt. Det finns inte nödvändigtvis ett rätt eller ett fel. och shit happens.

/JES
tydligt permanentboende i MurpyLand

Tänkte bara komma med två exempel på hästar som inte mått så bra efter för tidig avvänjning. Båda är fullblodsvalackar (en fortf i min ägo) som blev avvanda vid 5 mån ålder.
Båda är (och har så varit sedan dom blev avvanda) extremt slickiga, dvs väldigt mycket som föl, dom slickar och gnager på allting och alla! Speciellt om dom är oroliga /har blivit skrämda så går dom och börjar slicka frenetiskt på vad/vem som helst som finns i närheten. Bör kanske nämnas att den ena är tio och den andra är 16 nu...
Kunde förr aldrig förstå vad det var, trodde först det var mineralbrist då sådan kan göra att dom börjar gnaga på trä, men det är just att dom slickar mest... dessutom har båda en exakt uträknad foderstat (vet att man inte alltid kan gå efter pappret, men under en period hade dom även fri tillgång på mineraler och beteendet ändrades ej).

Råkade sedan på diverse artiklar där det antyddes att tidigt avvanda föl kan få det här beteende(störningen?)t och hittade för några år sedan en artikel som skrivits av flera veterinärer, beteendevetare mm från tyskland som handlade om just detta och fick där mina förmodningar bekräftade.
Detta beteendet skulle altså vara ett uttryck för att sugbehovet ej blivit tillfredsställt i tillräcklig omfattning. Kanske inte så vanligt bland föl, men gå in i en ladugård där kalvarna står i sina bås så förstår ni ungefär...
Säger inte att detta skulle stämma in på alla föl men det finns säkerligen dom individer som inte klarar såpass tidig avvänjning, därför borde man aldrig säga att "vi avvänjer alltid vid 6 månader", för då har man inte tagit hänsyn till hästen som individ.

Sen gör alla vad dom tycker känns rätt, jag äter inte kött för jag tycker inte att det är rätt(men det är en annan fråga..;) ) och sen får man hoppas på det bästa. Jag kommer iallafall att låta mitt föl gå så länge med mamman som möjligt och funkar det inte och det är för hästarnas skull så avvänjer jag tidigare än planerat.
Bra intentioner räcker ibland inte till, så är det bara.

Tja, vi har väl fött upp en tjugofem hästar vid det här laget och avvant vid ca 6 månader, ser inga beteendestörningar hos dem inte, däremot tycker jag inte om modellen "avvänj abrupt och sälj fölet direkt till helt ny miljö", har dock köpt ett par sådana också genom åren och det har inte varit några problem.
Problem har det dock varit med det sto som jag köpte i förfjor, gått med mamma i tretton år och sedan såld! Bortskämd till tusen, och odräglig att ha att göra med, men hon har sitt första föl i år och är en jätteduktig mamma!

Har varit ut för samma sak, köpte en tre åring som gått med mamman hela tiden. Hon var rent omöjlig att lasta (ville inte åka från mamman) jätte svårt att få kontakt med henne, hon hade inte ngn större respekt för människor, ändå var hon välhanterad av uppfödaren.

Ja jag finner dem ofta i hagen liggandes apatiska på rygg och gråta....
Nej dom är friska pigga och ganska självständiga!
Min fölunge som miste sin mamma förra året vid 7 veckors ålder därimot trodde jag skulle brista inombords av sorg, men det tog en vecka sen hade hon accepterat situationen och gick med ett halvblodssto som hon kunde "hunsa" med lite som föl gör med sina mammor.
Nu har jag lösdrifter och inga hästar som blir behandlade som vuxna bara för att dom blir avvanda, våra ponnyer/hästar går i flock dygnet runt tills dom är vuxna, värre är det för dom föl som behandlas som en vuxen och får gå in från hagen tidig eftermiddag och sedan inget ha att göra.

Hela Europa avvänjer sina föl vid 4 månaders ålder att Sverige skulle ha en forskning som visar på att dom blir störda tror jag inte.
Men det är ju som med oss människor, ju längre vi ammar våra barn desto bättre är det..... men störda nej det tror jag inte på!

Om jag inte minns fel så vande man av tidigare än 6 månader för en si så där 10 år sen. Har bestämt för mig att ponnyfölen var ca 4-5 månader.

Det är väl dessa störda hästar vi rider och tävlar idag, som vandes av så tidigt???

Vi brukar vänja av vid ca 6 mån ålder, främst därför att mitt förra avelssto började fara illa av att amma då. Med de nuvarande stona blev det så med fjolåters föl, att hingsten avvandes vid 6 mån, av flera skäl: Mamma var trött på honom, och tappade i hull, ungen var alldeles för kaxig, och betäckte hösilagebalarna dagarna i ända, mamman var dräktig osv. Han släpptes in med tvåårs pojkarna, och blev omgående snäll och trivsam.
Stofölet fick gå kvar med mamma av flera anledningar: Strömmen på staketen fungerade uselt pga all snö, och jag hade helt enkelt ingen lämplig hage att släppa i, då innevånarna i tre hagar flyttat ihop på eget initiativ..., mamman var i gott hull, fölet är väldigt liten, och behöver en så god start hon kan få, vad mjölken beträffar. Det är dessutom ett väldigt moderligt sto, som inte hade tröttnat på sitt föl.
Hon vande själv av fölet då det var 10 mån, och då fungerade strömmen igen, så då skilde vi dem åt.

Tillägg: Inte för att jag tror att det har något med saken att göra, eftersom det är två i grunden helt olika individer, men den som är tidigast avvand, är supercool, stoet är definitivt mkt mer ängslig av sig...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka