Avvänjning???

Hera

Trådstartare
Hur går ni till väga och framförallt, hur gör ni med maten???
Hur mkt mat och vad ger ni era föl när de skiljs från mamman?

Vad är viktigast att de får i sig mm mm...

Sv: Avvänjning???

Våra ungar har lärt sig att äta det mesta INNAN avskiljning.

Sedan har dom alltid fri tillgång på hösilage.

Basen för kraftfoder på avvanda ungar brukar vara ett kilo krafft Pluss (kallades breed förut) och ett kilo havre.
Men vi kompletterar med luzern och sojaskrå.

AM

Min lärde sig osså att äka krafftfoder innan avvänjningen. Åt både med mamma och i egen hink.
Vid avväjningen fick han fri tillgång på hö samt betfor, lucern hack & KPG. Har aldrig varit några problem att få honom & äta direkt. ;)

Min kan oxå äta och dricka själv, det har hon gjort ett tag. Jag är bara orolig för hur man ska gå till väga så att hon verkligen får i sig allt.

Det har skrivits om lysin - som är den mest "svåråtkomliga" essentiella aminosyran (essentiell = måste fås genom fodret, man kan inte skapa den själv i kroppen, aminosyra = proteiner är uppbyggda av dem), här på bukefalos innan. Ett tips är att läsa det som skrivits! (sök på lysin)
Täcker man behovet av lysin kan man räkna med att man även täcker behovet av de andra essentiella aminosyrorna. På en ung häst är det extra viktigt eftersom den använder proteinerna att bygga upp sin kropp med, från scratch - behovet av essentiella aminosyror är stort.

Mitt föl får nu relativt mycket foder, tillsammans med sin mor. Lucernhack, soja, Krafft Plus Grön samt mineraler - allt går ner. Kommer fortsätta med samma foderslag, kanske något mer. Sojan ger relativt "mycket" lysin, så den ger jag mest som en garanti på att de får i sej ordentligt av aminosyror. Än är det ingen fara, mjölken är ju finurligt gjord sån att den innehåller allt som fölet kan tänkas behöva.
Plus fri tillgång på hösilage förstås. Han är ungefär 4½ månad, kommer börja vänja av när han är runt 6 månader - och dela helt vid 8-9 månader. Sån är planen, men den kan ju förstås ändras beroende på olika omständigheter.

Jag har läst att den unga hästens mag & tarmkanal först vid 10 månader är så utvecklad att den kan ta upp all näring från grovfodret/kan bearbeta grovfodret på ett optimalt sätt - innan dess räknar naturen med att den ska kunna snutta av sin mammas värdefulla mjölk kanske?
Jag har upplevt det, hos de hästar jag träffat som delats av från mamman tidigt - att många av dem har lite "grovtarmsstörningar" och är väldigt känsliga för grovfoderbyten (/betessläpp). Men det är mest en amatörmässig personlig reflektion.

Vi har gjort likadant med tidigare föl.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 486
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 172
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka