Avvänjning, papper, registrering, katrering osv

jenny_bella

Trådstartare
Hejsan!
Fick igår ett par frågor av en kompis som jag ej kunde svara på. Tänkte då var bättre söka svar än hos Bukefalos! :)

Hon har (fråga mig ej varför, rena vansinnet i mina öron) köpt på sig ett sto med ett hingstföl vid sidan. Stoet är enligt säljaren "antagligen" dräktig igen.
Det finns stamm hos mamma och även hos pappa. Mamma är varmblodig travare och pappa är halvblod.

Nu till frågorna; När avvänjer man en fölunge? Hur registrerar man fölungen och var? När kan man kastrera honom? Och hur gör man med den "eventuella" lilla i magen?

Tacksam för svar!

Sv: Avvänjning, papper, registrering, katrering osv

Avskiljning på hingstföl bör ske kring 8 månader eller lite före.

Eftersom det är ett hingstföl, och ägaren inte har någon vana, så bör hon hitta en bra lösdrift till ungen med flera andra hingstföl.
Kolla med större stuterier. Men gör det ganska omgående då man bör boka plats.
Kastrering till våren innan flugorna kommit, alternativt till nästa höst efter hingstbetet då det blivit kallare.

Mamman bör få ett veterinärbesök för att kolla OM hon är dräktig.
Och utifrån veterinärsvar så kan vi skriva flera råd.

Tyvärr så måste jag ju ändå tillägga om detta totalt vansinniga projekt.
Redan idén att korsa, två välstammade men ändå olika individer, är uppåt väggarna om man tänker på marknaden.

Det spelar liksom ingen roll att mamman är efter Viking Kronos/Andover Hall och sprungit in 30 miljoner och pappan är elithingst på ridsidan.

Totalt ointressant unge enligt marknaden.

Ungen kostar ca 20000 att föda upp på ett år. Borträknat massor med övriga avgifter.
Sedan tillkommer kostnad för mamman.
Kraftigt utökat om hon sen är dräktig.

Vad tänker folk på då man köper/får sådana här hästar?? :confused:

Angående registrering så får den ju heller inte "godkänt"
Inte på STC, som är travets organisation i alla fall.

På ridsidan finns det diverse varianter med gröna, gråa m.m papper som jag inte är insatt i.
Det kommer säkert nån och berättar om det.

Lycka till.

AM

Hejsan!
Tack för snabbt svar!
Jag säger inget så har jag ingenting sagt har varit min taktik angående denna vanvets affären. Har dock förklarat vart jag står men sedan lämnat det eftersom det inte ger något att vara dömande, gjort är gjort. Nu tänker jag som så att de bästa jag kan göra är att stötta och låna ut en hjälpande hand om den behövs.

Vilken förening blir de då om hon ska registrera fölungen menar du?

En sån unge kan man regga hos ASVH (www.asvh.se) med grå papper, då kommer åtm pappans stam (om han är gk?) med i passet. Om pappan inte är gk blir det troligen inga namn i passet. Man kan också regga hos SH (www.svehast.se), det är billigare men det blir ett stamlöst pass (tror jag?), om man inte DNA-typar mot både mor och far.

En sån unge kan man regga hos ASVH (www.asvh.se) med grå papper, då kommer åtm pappans stam (om han är gk?) med i passet. Om pappan inte är gk blir det troligen inga namn i passet. Man kan också regga hos SH (www.svehast.se), det är billigare men det blir ett stamlöst pass (tror jag?), om man inte DNA-typar mot både mor och far.

Okej. Så vitt jag vet så har hon pappans namn. Så då kontaktar hon någon utav dessa föreningar och tar det därifrån? Ber om ursäkt för "tjatiga" frågor, men är HELT grön och ovetandes om allt detta.

Är pappan godkänd och avgifterna betalda ska man få en registreringsansökan från hingsthållare. Sen tar man ut id-kontrollant som chippar fölet och skickar in ansökan senast 30 september, annars blir det högre registreringsavgift. Detta om man vill registrera i ASVH.

Annars gör man som athena skriver. Det kostar alldeles för mycket pengar att registrera med stam om pappan inte hade licens.

Liknande trådar

M
  • Låst
Avel Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men...
2
Svar
27
· Visningar
3 760
Senast: Görel
·
P
Ekonomi & Juridik Hej. För två år sedan gav jag bort mitt varmblods sto till en kvinna och en man eller jag lämnade henne på foder för ett år. Kvinnan...
Svar
15
· Visningar
2 196
Senast: Grena83
·
W
Avel Hej! Jag har köpt ett fullblodssto som vid köpet redan var dräktig med en godkänd appaloosahingst. Jag köpte inte stoet pga att hon...
Svar
1
· Visningar
778
C
Avel Om jag väljer att betäcka ett sto, som stoägaren vill låna ut för avel , men dock vill ha henne hemma hos sig under dräktigheten och...
Svar
2
· Visningar
690
Senast: Camaro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30