Avvänjning när?

fettso

Trådstartare
Ja som rubriken lyder när avvänjer ni era islandsföl?
Tänker främst på hingstföl eftersom det är vad jag har.

Hur går ni till väga?
Särar ni på dom definitivt på en gång?

Sv: Avvänjning när?

Med min unghäst gjorde jag så att när han var 7 månader så fick han stå i en egen box på nätterna. När han var 8 månader körde jag iväg honom till den flock där han sedan tillbringade sina närmaste 2,5 år.

Annars har jag mest sett att man särat på dem direkt, alltså en dag flyttat antingen sto eller föl ur hagen och ställt dem någon annanstans. För att det ska bli bra krävs dock att sto och föl inte hör varandra efter separeringen.

Angående frågan om när så beror det ju på hur hingstig den lille är. Jag skulle aldrig sära på sto och föl före fölet blivit 6 månader om det inte händer en olycka. Däremot gärna ha dem tillsammans tills fölungen är 8-9 månader, om inte den lille är alltför hingstig av sig.

Senast ändrad:

Rodi var knappt 9 månader när hans mamma flyttade till grannstallet, och en månad senare flyttade han till unghingstflock.
Skuggi var drygt 9 månader när flyttade till unghingstflock.

Ett av stona som är här hos Atgeir har ett hingstföl vid sidan som är 4 månader. Han blev helt tossig i veckan när en av ettåringarna brunstade. Uppvaktade henne hejdlöst och försökte klättra. Nu är tvååriga stoet i brunst men hon blev störtförbannad när han visade "den lille" och försökte klättra så hon dängde upp han rejält. Hoppas han fick sig en läxa! Han blir inte kvar hos mamma så värst många månader till...

ja man ska ju inte avvänja innan 6månaders ålder iaf
jag hade gärna velat ha kvar glampi hos hans mamma tills han var ja minst 8månader iaf.
men nu blev han så hingstig att han började hoppa på stona så han togs bort vid 6månader om jag inte minns helt fel.

han magrade av lite efter det och det är det som kan hända så man får vara mkt observant den första tiden men måste man så måste man ju.
men jag tycker bara man ska göra det "i värsta fall" för de behöver sin mamma så länge det bara går.

sen tror jag absolut inte på att "ta bort fölet en dag och så ses de aldrig igen" metoden.
det skall ske succesivt.
glampi fick gå med de andra unghingstarna några timmar till att börja med och så sattes han in och fick dia några gånger/dag sen skedde det färre och färre gånger tills han var helt avvand.

men de glömmer inte sina mammor i första taget, nu fyllde han 1år igår och för någon månad sen fick han springa lös i paddocken och då stod hans mamma o gneggade och det märktes att han mindes henne inte bara hingstigheter.

men så e ju livet, vi måste ju flytta hemmifrån någon gång hihi.

men ditt föl TS är ju ganska så van vid att vara ifrån mamman så det kommer ju inte bli någon match sen att avvänja men än är det ju många månader kvar.
se upp bara så stoet inte sinar om de är ifrån varann för länge.

för det var det som hände glampis mamma att hon sinade till slut.

och det är oxå ännu en anledning till att det skall ske succesivt så stoet hinner gå ner i mjölk produktion så hon inte får mjölk stockning lr nåt annat mindre skoj.

Anledningen till att jag frågar är att han redan hoppat på kaela.:crazy:
Inte bara från sidan utan även bakifrån "på riktigt" fast han är ju för liten.
Har ju bestämt att lämna Kaela i Januari på träning, men han blir ju 6 månader i början av December.
Kanske ska överväga att lämna henne då istället?

Sinar gör dom ju ändå.
Mjölkproduktionen ökar fram tills 3 månader och sedan minskar den succesivt.
Betat har han gjort på riktigt sedan 1 månad tillbaka, och kraftfoder tar han ngn deciliter hitills från mamma.
Från 3 månader ska han börja få lite eget i egen spann.

Ja de tenderar till att göra det när de inte har lek kompisar, vi hade ett sto som fölade i hemma vid. Ägaren ville inte köra iväg stoet på sto och fölflock, men tvingades efter ett par veckor till det eftersom inga av stoägarna accepterade att fölet hoppade på deras hästar.
Ofta skapar de detta beteende pga brist på sysselsättning, försök att hitta någon mer som har föl och som de kan få gå tillsammans med.

vi hade tur i oturen hemma... när lilja var 8 månader skadade sig hennes mamma och fick beodrad boxvila som varade i 6 (!) månader.... ett tag innan skadan stod de i var sin box på nätterna, när mamman skadade sig blev de helt skilda åt (stod inte i samma stalldel) fungerade superbra, lilja litade på sina kompisar istället.....

Ja de tenderar till att göra det när de inte har lek kompisar, vi hade ett sto som fölade i hemma vid. Ägaren ville inte köra iväg stoet på sto och fölflock, men tvingades efter ett par veckor till det eftersom inga av stoägarna accepterade att fölet hoppade på deras hästar.
Ofta skapar de detta beteende pga brist på sysselsättning, försök att hitta någon mer som har föl och som de kan få gå tillsammans med.

Fast de kan testa ändå, vi har 3 föl tillsammans och de leker som tokiga mellan varven. Men just nu är brunstiga "storasyrror" ( 1 resp 2åringar, 4 st) mer spännande...
Alla 3 (inte så bra bild men...)
picture.aspx

Här försöker hingstbusen få fart på Kría, som är yngst i flocken
picture.aspx

Hingstungen (namnlös fn) med Silfurþerna som han leker mest med. Hon är ca en månad yngre än han...
picture.aspx

Det bästa och minst stressande av min erfarenhet är att göra det tvärt.
När jag avvande jorunn med hennes föl så skulle fölet gå kvar i hingstflock och jorunn hem till mig.Lastade bara in jorunn och åkte jorunn sa inte ett pip, var inte ett dugg stressad.
Fölet hade gnäggat i 1 minut sen börja att äta och när han kom ut till sin flock var Jorunn som bortblåst!

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 617
Senast: co-SMAD4
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 917
Senast: BernT
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
740
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka