Avvänjning av unghäst

skjona

Trådstartare
Jag går i valet och kvalet,vad tusan ska jag göra med åttamånaders fölet nu?Han börjar gå sin mamma på nerverna och han får inte heller dia längre.Hon är dräktig och vill ha lite lugn och ro nu.Helst skulle jag vilja skicka iväg honom så han får gå med likasinnade ,vi har bara två ston och en valack och ingen av dessa är så intresserade av att leka med honom......Vad gör man med tonårsligister?Han är en islänning,men på hingstbetena bör han väl vara året?

Du borde kunna hitta en lösdrift för unghästar. En sådan går mitt stoföl på ihop med ett jämnårigt sto. Där får de leka och busa med varandra och man kan låta dem vara lite och växa till sig.

Jo,det var ju egentligen min tanke också...Problemet är inte platsbrist eller brist på bra hagar utan brist på jämnåriga.

Endera borde du kunna låna en jämnårig någonstans ifrån, eller skicka bort din egen... Vet en som lyckades låna en jämnårig, dessutom islänning.
Lycka till!

Du borde väl kunna skicka honom till ett hingstbete snart?

Vår hingstunge (isis)åkte på "hingstbete" vid 9,5 mån. Tyvärr gick det inte bra till en början, då kaxiga han skulle gå med valacker där de äldre tagit på sig jobbet att skydda "flocken". Vår grabb fick aldrig komma in i gemenskapen och jagades fram och tillbaka, tills vi helt enkelt tog ut honom tillsammans med en yngre valack som sen släpptes tillsammans i en annan hage. Det gick utmärkt. De gick tillsammans en månad när det kom ett fler nya hästar som sen alla tillsammans släpptes på sommarbetet.

Vår hingst som är 1,5 år kommer att tillsammans med en snäll valack snart släppas ihop med 2 unghingstar (ca 7 mån)då dessa avvänjs.

Det här var förstås på ett rätt litet ställe, men jag skulle inte vågat ha kvar en hingstunge till 1 år ihop med ston i alla fall, som var det alternativet vi hade.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 310
Senast: Masse
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Hästmänniskan Så, min unghäst vallar. Hon är en arbetsmyra som gillar när det händer saker och hon blir lätt uttråkad. Hon väljer då ut en häst som...
Svar
15
· Visningar
1 511
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka