avvänjning av kattlucka

hljomalind

Trådstartare
Då var det dags för flytt, från lantlig stuga med kattlucka till en lägenhet en trappa upp. Det är fortfarande i lantligt och tryggt område, så katten kommer att fortsätta kunna vara ute, men det blir krångligare för både oss och honom, då vi kommer behöva släppa in och ut honom. Han gillar att vara ute mycket på sommaren och fånga möss. Nu slipper vi i alla fall att han kommer in och släpper dom levande på golvet mitt i natten, det är ju en fördel trots allt:crazy:. Men jag är lite fundersam över hur det ska gå att vänja honom av med sin kattluckefrihet, och undrar hur det går för er andra som har utekatt och bor i lägenhet? Låter ni t.ex. katten vara ute på natten, när det är bra väder? Nåt vi verkligen måste se till är att han inte dräller omkring och kissar i trapphuset, men då han är ganska reserverad mot främmande människor utomhus tror jag inte att det är nån större risk att han smiter in ovälkomnad. Hos oss har han också varit 100% rumsren. På vintern när han mest gillar att vara inne kommer vi inte släppa ut honom mer än korta stunder under uppsyn förstås.

Eventuellt kan det gå att fixa en kattrappa till vår balkong, men det är ju beroende av att grannar och hyresvärd samtycker. Nån som gjort det och vet om det är krångligt att bygga?

Självklart kommer vi ta det lugnt i början och vara ute tillsammans med honom sen han förstått var han bor.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 483
Senast: Breaktown
·
Övr. Katt Jag har ett dilemma som jag gärna vill höra era åsikter på. Har en katt, en aktiv katt, vi bor på landet sist på grusvägen och han är...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 907
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp