Avvänjning av föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare caramel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 708
C

caramel

Hej,

Fick ett stoföl maj -07,
och skulle behöva lite tips...:confused:

Fölis är med i paddocken när jag rider och nu efter ca
2 månader struntar hon i att vi rider runt utan står mest vid utgången. Skulle jag lämna henne i boxen så hoppar hon runt
och skriker och jag är så rädd att hon ska skada sig igen...

Har ni några tips? tacksam för svar!!!

Sv: Avvänjning av föl

Jag har precis delat på mina två (ungefär två veckor sedan) jag har ett hingstföl född i början på maj. Han bor i egen box på natten, men går med mamma på dagarna. Till en början var han ganska förtvivlad över att bo själv, men det la sig relativt fort. Efter tre-fyra dagar protesterade han inte något speciellt när mamma gick till sin box och han till sin. Vi släppte över honom för att snutta varje kväll vid fodring och sen igen (fortfarande) på morgonen. De äter morgonhöet ihop i morsans lya.
Igår var jag ute och red utan lillkillen, bara någon kvart eller så, men det funkade hur bra som helst. Han börjar vänja sig vid att bo själv och bryr sig inte alls längre. Nu kvällstuttar han inte längre, han är mer eller mindre helt tillfreds med situationen. Visst ropar han på mamma någon gång ibland men då mullrar hon lite från sin ende av stallet och då är det lugnt igen. Tant Olga verkar oerhört glad att äntligen få stå i centrum lite. Hon njöt verkligen av att få ridas utan lillkillen.

Så; Jag antar att mitt tips är att börja vänja av så att hon är van att stå själv i boxen - sen tar det antagligen inte så lång tid förrän hon accepterar att du tar ut stoet kortare stunder (och vartefter längre...)

Hej hopp.
/tilla, senan, olga

Sv: Avvänjning av föl

Hej,

Jo, Fölis har stått i egen box nu i ca 1.5 månad och det gick bra ändå från första nattan, så den biten funkar jätte-bra.
Mamman kan även stå i gången och tvärtom utan problem men går jag ut så blir det ett himla skrik.
Kanske man ska gå ut en stund och sen gå in igen?

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka