Avvänja hingstföl!

Sanette

Trådstartare
Har lite frågor angående avvänjning.
Mitt hingstföl är 5 mån och jag hade tänkt att avvänja honom snart eftersom stoet börjar tröttna på honom. Jag har lite olika alternativ som jag har funderat på vilket tycker ni är bäst av följande sätt:

1. Stå i boxen mitt emot mamman och gå ihop med mamman på dagarna.

2. Ha mamman i vårt ena stall och fölet i vårt andra stall. Gå med mamman på dagarna.

När kan man ta bort fölet helt och hållet från mamman? Har tänkt att fölet ska gå ihop med vår 2,5 årige vallack och en 7 årig vallack.
Fölet äter jättebra själv både havre och hösilage. Tacksam för alla svar!!

Sv: Avvänja hingstföl!

Jag stallar upp from i morgon kväll och kommer då att låta fölen stå i egna boxar på nätterna och ha dem tillsammans dagtid. har fölen i boxen brevid mammorna. Resornerar så att mina går mest timmar ute på dagarna och säras då minst timmar i början på nätterna. Fölen får dessutom chansen att äta i lugn och ro av alla sorters mater utan att mamman äter upp den. Dagtid betar mina ännu.

Det bästa vore väl om han kunde stå i box bredvid mamman så de har kontakt. Det kan du börja med redan nu. När de ska skiljas helt brukar det bästa vara att de inte ens kan höra varandra, dvs flytta en av dem till annat stall.

Det som inte är bra är att du inte har tänkt ha honom med jämnåriga. Föl behöver vara med föl för att alla deras behov ska tillgodoses på bästa sätt: mat, lek, rörelse och vila. Man ska helst inte ens ha åringar tillsammans med 2-åringar eftersom de har så olika behov och det är de yngre som "får stryka på foten", dvs tvingas röra sig för mycket/för lite, inte kan konkurrera om maten etc. Kan du inte hitta en jämnårig kompis han kan gå med?

Jag har delat på sto och föl nu på nätterna då stoet var tje på honom i boxen. Vill ju inte ha några skador.
Just nu står de jämte varandra och det funkar jätte bra då de kan ha kontakt med varandra ändå.
Hade jag varit som dig så hade jag haft fölet i samma stall som stoet.
Hänger inte riktigt med på varför stoet ska stå i ett annat stall :confused:
Men gör det du känner är bäst för sto och föl :)

GiG skrev:
Det bästa vore väl om han kunde stå i box bredvid mamman så de har kontakt. Det kan du börja med redan nu. När de ska skiljas helt brukar det bästa vara att de inte ens kan höra varandra, dvs flytta en av dem till annat stall.

Det som inte är bra är att du inte har tänkt ha honom med jämnåriga. Föl behöver vara med föl för att alla deras behov ska tillgodoses på bästa sätt: mat, lek, rörelse och vila. Man ska helst inte ens ha åringar tillsammans med 2-åringar eftersom de har så olika behov och det är de yngre som "får stryka på foten", dvs tvingas röra sig för mycket/för lite, inte kan konkurrera om maten etc. Kan du inte hitta en jämnårig kompis han kan gå med?
Det brukar funka bra bara man ser till att fölis/1 åringen får vila ordentligt om nätterna. Det är värre om man har dem på lösdrift ihop olika åldrar. Fördelen att de är av olika åldrar är att fölis/åring lär sig veta "hut". Det är inte så bra att låta barn uppfostra barn oavsett art på djur.

Det jag tänkte på va om man skulle göra den " snälla" varianten eller sära på dem helt och hållet på natten. Vi ha nämligen två stall sidan om varann. Har tyvärr inte hittat någon jämnårig kompis som han kan gå med ännu. 2,5 åringen som vi har är mitt bästa alternativ än så länge. 2,5 åringen är mycket lugn och snäll! Tilläggas ska också att fölet är mycket tuff och kaxig.

Senast ändrad:

Det spelar ingen roll hur tuff och kaxig den är, behoven är så olika.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 046
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 500
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31