Avvägning:pris i inakorderingsstall...?

E

Engla

Jag har byggt upp en hästgård med nytt stall och dränerade grusade hagar. Jag vill ta betalt för mitt arbete och jag vill ha igen pengar för byggkostnad, drift och underhåll.

Jag bor på en mindre ort och har inte någon större stad i närheten (7 mil till storstan).

Jag har gjort en nogrann beräkning på byggkostnad, förbrukningsvaror, hagmaterial, paddock, gödseltömning, betesputs, förslitning av stall, daglig arbetskostnad, arbetskostnad underhåll, sophantering, försäkringar. Det blir ca 1500 kr inkl moms. Alla fodringar, ut och insläpp ingår. Med foder och strö blir det ca 2300 kr inkl moms i månaden.

Ström/el och anticimex har jag inte koll på än.

Jag skall driva det som en enskild firma och jag vill absolut ha täckning för min utgifter och mitt arbete. Men det blir dyrt att stå här (i jämförelse med "grannen" som tar 500 i kallhyra, kollektivstall)och jag vet inte om jag har "mage" att ta ut ett pris som täcker mina kostnader. Jag vill ju att folk skall vilja så här :smirk: .

Jag har folk på kö som vill in så fort det är färdigt men de har inte fått något definitivt pris (men har talat om för dem att det är en prel beräkning som kan ändra sig beroende på vad det "landar" på) än utan ett pris som ligger 400 kr under det andra.

Skrämmer jag bort folk om jag tar ut den faktiska kostnaden och riskerar att stå med tomt stall?

Tips och råd tack!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avvägning:pris i inakorderingsstall...?

Det är ju jättesvårt att "få igen alla" pengar som man lagt ut och dessutom, har du byggt det enbart för hyresgästerna eller har du räknat in värdehöjningen på gården? Vet ju inte hur du räknat när du säger att du vill ha betalt för byggkostnaden t.ex....på hur kort tid??? Och är det egentligen något som ska betalas helt och hållet av hyresgäster?

Att få igen "allt" man lagt ut är ju en utopi för det är ju nåt du ska ha kvar, som du förhoppningsvis får ut vid en försäljning av gården. Jag byggde stallet på min gård för att jag ville ha ett och några av boxarna hyrde jag ut, 750:- i kallhyra (då ingick box, hage, vatten, el och ridbana). Hagmaterial köptes ja...och det har jag kvar så det har jag inte tagit ut på någon hyresgäst. Däremot fick dom ersätta det som förstördes.

Lägg ut ett pris du vill ha och se om du får några hyresgäster. Får du inte det får du sänka priset. Marknaden/efterfrågan styr ju, som bekant;)

Verkar lågt räknat på foderkostnaden tycker jag om det gäller stor häst. Kan nog vara svårt att ta ut så mkt mer på en mindre ort ,vad finns det för ridmöjligheter?Det spelar stor roll tycker jag för vad jag i allafall är villig att betala.Ridhus? Belyst FUNGERANDE paddock? Givetvis ska du inte arbeta gratis men som föregående skrev ,hur lång tid har du lagt ut kostnaderna över?Tror inte heller att du kan räkna med att helt finansiera bygget med stallhyrorna. Det ända sättet att få reda på hur mkt du kan ta ut är ju att kolla upp intresset hos de som vill hyra hos dig o se om du får uthyrt till begärt pris. Alternativen är ju annars bara att antingen sänka priset o arbeta gratis eller stå med tomma boxar.Svårt att råda men som hästägare utan eget stall så är trivseln ,ordningen , bra strö,foder och rutiner som passar mig viktiga.Närhet till ridhus är också ett +

Med byggkostnaden menar jag bara amorteringen av lånet (specifikt taget till stallbyggnaden) och har inte tagit med våra egna arbetskostnader. Det skall inte betalas helt och hållet av hyresgäster utan de betalar för den del de nyttjar-stallplatsen.

Med hagmaterial har jag räknat med en avskrivningsperiod på 10 år.

Fodret tar vi till stor del själva så det är den faktiska kostnaden. Paddock finns men ej ridhus. Finns nästan inte i kommunen ens. Bra ridvägar.

Varför i ärlighetens namn skall man inte kunna finansiera det man byggt upp med intäkter från de som står där? Jämför med hyreshus, inte betalar väl husägarna för att folk skall bo där? Visst, det geografiska läget talar mot det men ändå, vilket resonemang :eek: !

Så länge som vi har ett stort antal "hobbystall" som har inhyrda hästar av andra skäl än att få en fungerande ekonomi så är det svårt att ta ut rimliga priser. Många subventionerar de inhyrda och resonerar att det är bättre att få in något än inget alls. I realiteten så betalar man kanske för att få sällskap!

Kunna är ju en fråga om vad folk är villiga att betala för att stå i ditt stall och de flesta hästägare har ont om pengar /vill hellre lägga pengarna på annat . Att det sen är fel och inte speciellt rolight för den seriöse stallägaren är en sak. Inget jag tycker är rimligt men även för fastighetsägare gäller ju samma sak ,marknaden styr över vad du kan få ut. Oavsett dina kostnader kan du ju aldrig få mer än vad någon är beredd att betala för att bo/stalla in etc.Så har du många konkurrenter som dumpar priserna så kan det ju vara problem.

Det är bättre att ha färre hyresgäster som betalar det pris du vill ha, än att sänka hyran och få fullt i stallet.
El, slitage, underhåll m.m ökar ju mer hästar & människor du får in i stallet.
Under en inkörningsperiod kan det kanske vara trögt att få inhyrningar om grannstallet ligger så lågt. Men jag tror att det är bättre att erbjuda något mer istället för att sänka priset.
Om du istället för att investera i byggnader sparat dina pengar i tex aktier, så hade du kanske fått en värdeökning på minst 10-15%. Så att du vill ha igen dina investeringskostnader av dina inhyrningar är självklart, helst vill man ju ha lite betalt för risktagandet oxå.

Varför i ärlighetens namn skall man inte kunna finansiera det man byggt upp med intäkter från de som står där? Jämför med hyreshus, inte betalar väl husägarna för att folk skall bo där? Visst, det geografiska läget talar mot det men ändå, vilket resonemang :eek: !

Jag skulle aldrig "sponsra" inackorderingar! Klart man ska ha betalt för sina kostnader och sitt arbete. (Om det nu inte är just sällskap man vill ha, för då går ju lite s a s på nöjes-kontot)

När jag räkat lite affärsmässigt på vad jag själv skulle ta för en inackordering, skulle det definitvit vara mer än 2.300:-! Snarare bortåt fyra-femtusen!!! :eek:
Men så vill jag inte ha nåt sällskap heller ;)

Jag har också funderat, är i ungefär samma situation som du är. Vi har just byggt nytt stall och anlägger nu en 25x60 ridbana med bra underlag, som kommer att vara upplyst. Här finns massor med ridvägar.

Vi byggde stallet främst för våra egna hästar, men ska försöka få någon eller några inhyrningar, dels för att få in lite extra pengar, men också för att det är trevligt med sällskap.

Vi har 3 mil till närmsta större stad, men bor nära flera mindre orter. Här finns många stall, men de flesta har lite lägre standard än vad vi erbjuder. Jag tror inte att det blir så lätt att hitta folk som är villiga att betala mer än runt 700-800:- i kallhyra och då ingår in- och utsläpp och alla fodringar. Jag har räknat ut vad jag minimum kan tänka mig att ta, då jag ska ha andra hästar/människor i mitt stall och det är ungefär där det ligger. Går det lägre så tycker jag inte att det är värt besväret, då är jag hellre ensam.

Som någon annan sa, det är ju marknaden som styr. Här nere är det svårt, kanske är det lättare på andra platser, men jag tror att det över lag är svårt att få ut över 2.000:- om det inte finns ridhus och du inte bor nära en större stad... Samtidigt tycker jag som du att man vill ha ut för omkostnader, slitage osv.

Jag betalar 2200:- för en helinackordering med ridhus. Tycker det är ett bra pris... Har den på ridskola i privatstalldel.
inte jättemånga tider lediga i ridhuset men har bra ridvägar, paddock, gräsbana mm till förfogande. Dessutom en ganska stor hage där de går mellan 4-6 hästar ihop.
Jag skulle lätt betala det om jag visste att hästen fick det bra- Jämför med 1200:- hemma och allt jobb iensamheten.
500:- i kallhyra + mat är nästan 2000. Och då behöver man ha jobb med allt också

Det är bättre att ha färre hyresgäster som betalar det pris du vill ha, än att sänka hyran och få fullt i stallet.
Under en inkörningsperiod kan det kanske vara trögt att få inhyrningar om grannstallet ligger så lågt. Men jag tror att det är bättre att erbjuda något mer istället för att sänka priset.

Jag anser själv (:angel: ) att stallet blir väldigt bra, högt 6,5 m till taket, rymligt, välplanerat (bra logistik), bra materialval och framförallt har hästarna det lilla extra som tex ligghall i vinterhagen. Så jag skiljer mej åt om man jämför med grannstallet med 1,5 meter bred stallgång.

För några år sedan betalade jag 1800 exkl moms i ett liknande stall 3 mil härifrån. Men då hade vi frimärkshagar...

Jag menar att man istället för att sänka priset, kan man ge något tillfälligt erbjudande.
Tex. att alla som bokar in sig från September får Maj månad (då de flesta släpper på bete och ändå flyttar)till halva priset.
Att mockning ingår 1 valfri vardag/vecka eller något annat erbjudande som passar bra i ditt stall.

Som för alla andra företagare så gäller det att kunderna är ointresserade av vilka kostnader du har. Kunderna jämför vad andra företag tar för samma eller liknande tjänster.

Så marknadsprissättning är det som gäller.

hej hej du har inga bilder på stallet.. tänkte man kunde ju se om se själv om man är villig att betala i månaden

Om du istället för att investera i byggnader sparat dina pengar i tex aktier, så hade du kanske fått en värdeökning på minst 10-15%. Så att du vill ha igen dina investeringskostnader av dina inhyrningar är självklart, helst vill man ju ha lite betalt för risktagandet oxå.

Håller med! :bow: Vi har gjort en sjävbärande kalkyl för varje box m. tillh. utrymmen som utgör kallhyran inkl. moms. Visst styr marknaden och även läge m.m., men har man ett bra stall, fint foder, ordning och reda, fasta tider, god tillsyn och service, fina hagar o.s.v. så brukar det löna sig med tiden. En inkörningsperiod får man dock räkna med. Som det oftast är på gott och ont så sprider ryktet sig! ;)

Vi ligger högre i kallhyra än stallen runt oss och har nu kö till boxarna. :) Bor nära en hyfsat stor stad, Umeå som alla kan se och har nära till 2 ridanläggningar, en endast 5 min. bilväg bort. Står för grovfoder som vi odlar själva, spån, fodringar och utsläpp på vardagar samt vissa fodringar helg.

Sedan är det ju så att dom som ser förmånerna och värdet på den anläggning som man har är ju åxå sådana som man som stallägare värdesätter som hyresgäster. Har haft folk som hört sig för och börjar med att divla om hyran.....då är det bara att höra sig för någon annanstans. Nu har jag jättebra hyresgäster som har stått i andra stall en längre tid men gjort ett aktivt val att flytta just hit.

Kicki :)

Nu skall jag var lite elak...

Borde du inte ställa dig de här frågorna innan du investerade i ett nytt stall osv? Vet du ens om det går att få täckning för kostnaderna? Hur ser marknaden ut runt omkring tex?

Vet inte om jag fattar, men du vill ha betalt för stallet två ggr. En gång av hyresgästerna och en gång till när du säljer.

Jag skulle aldrig "sponsra" inackorderingar! Klart man ska ha betalt för sina kostnader och sitt arbete. (Om det nu inte är just sällskap man vill ha, för då går ju lite s a s på nöjes-kontot)

När jag räkat lite affärsmässigt på vad jag själv skulle ta för en inackordering, skulle det definitvit vara mer än 2.300:-! Snarare bortåt fyra-femtusen!!! :eek:
Men så vill jag inte ha nåt sällskap heller ;)

Håller med till fullo!:banana: Precis så tänker jag också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka