Avvägning:pris i inakorderingsstall...?

Sv: Avvägning:pris i inakorderingsstall...?

Jag tror inte att det blir så lätt att hitta folk som är villiga att betala mer än runt 700-800:- i kallhyra och då ingår in- och utsläpp och alla fodringar.

700:- är ca 23:- per dag. Varför har man folk i sitt stall för den struntsumman. Dom ynka 23:- ska täcka:
- Arbete med fodringar, in- och utsläpp
- Slitage på stall, hagar, ridbana mm.
- Extra gödsel att hantera
- El
- Vatten (om du inte har egen brunn)
- Lyssna på gnälliga inackorderingar som alltid vill ha mer, bättre av allting.
- Extra ansvar för andras hästar

Fattar inte varför man vill utsätta sig själv för det och sponsra andras hästhållande.

Jag håller med föregående talare fullständigt!
De flesta som jag känner till som hyr in sina hästar någonstans vill inte betala för det de får, men skulle de själva bygga upp en gård så skulle de nog fan vilja ha betalt för det!

Vi går i byggarplaner, renovering av gammal stallbyggnad, nybygge av ridhus med ny stalldel, fikarum, toaletter, och butik över stallet. OCH HÖR OCH HÄPNA; DET KOSTAR!! Man har inte råd att skänka det till bättre behövande, om man inte har någon sjö att ösa ur.. Månadskostnaden för bygget kommer att bli ca 7500:- BARA för själva byggnationen sen tillkommer el, slitage, merarbete med andras hästar osv. osv. osv.

Och dethär med andra tycker att man får ju faktiskt betalt när man säljer gården är ren bullshit, det har ju faktiskt kostad pengar som bara den innan man säljer efter 45år!

Vi räknar och räknar, vi måste ligga på minst 3000:- +moms för en helinackordering om det ska gå runt! Man måste tänka på att det är ett företag man driver, man kan inte gå och jobba gratis!
Många hästfolk tycker det är fult att andra ska tjäna pengar på dem? Då kan de bygga sitt eget fina lilla stall!

Jag håller delvis med dig. Folk skall betala för det de utnyttjar.

MEN du måste ta ansvar för dina investeringskostnader som företagare. Varför investera pengar i anläggningar om inte kunderna vill betala? Det låter inte som smart företagande.

I ett företag brukar man inte investera i ytterliggare produktionskapacitet om kunderna inte vill betala för produkten.

Visst har man ett ansvar för sina investeringar, självklart! Vi skulle inte gå i dessa planer om inte folk var beredda att betala! Vi har dock redan folk som lämnat intresseanmälan innan ens skopan är i gjorden. Och de som visat seriöst intresse har varit fullt medvetna om att det inte är goodwill som gäller. Och investeringen är ju långsiktig, allt har en inkörningsperiod.

Om folk inte vill betala mer än 7-800 inkl. fodringar och ut/insläpp där du bor så skulle jag inte överväga att bygga för att hyra ut, endast egna hästar. Du jobbar ju helt gratis! Tycker att dom som bara hyr in sina hästar och tycker att man tar mycket betalt skulle få vara stallägare för ett tag med kostnader, ansvar, underhåll samt annat "bök och stök". Det skulle nog bli ett himla liv när dom upptäckte att bjöd på allt i stort sätt.

Kicki :)

Vi kommer ha ett nybyggt stall hemma (klart i juli), med spolspilta sadelkammare, stora "lyxiga" boxar. Vi kommer att hyra ut en stallplats då ingår : Full skötsel (in o ut från hage, täckes påläggningar och avtagningar, fodringar och mockning) samt 100 m till relativt nybyggt ridhus (2002). Vi diskuterade vad man kunde tänkas ta för pris på stallhyran, men jag tycker att 3000 kr/månad är fullkomligt rimligt, eller vad tycker ni? För lite? för mycket? Glömde tillägga, kraftfoder + hö och halm ingår i hyran.

Senast ändrad av en moderator:

Du ska absolut inte ta mindre betalt, hade själv velat ha mer annars hade jag inte gjort det. Vad har du för kostnad per månad för strö och foder?

Du ska absolut inte ta mindre betalt, hade själv velat ha mer annars hade jag inte gjort det. Vad har du för kostnad per månad för strö och foder?
ca 2000 kr (inkl fodertillskott såsom miner, salt kalt, vitaminer ev soja, lusern)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve