Avvänjning

Center

Trådstartare
Varför avvänjs fölen redan vid 6mån ålder? Det är ju intill djurplågeri och traumatiskt att rycka ifrån en fölunge som fortfarande diar och ännu är väldigt liten och sårbar, och sen dessutom sälja den till en okänd plats.
Är det för ekonomins skull eller är det för att folk är så fruktansvärt trångsynta så att de måste göra så som har gjorts sedan länge tillbaka, tradition?
Är det så svårt att låta fölet gå med sin mor i tex ett år så att den hinner att utvekla sig sociallt och mogna.

Så i alla fall varför? Vad är eran ursäkt?

Ja kanske blir ni upprörda, men ge mig svar så kanske jag kan vidga min "trångsynthet".

Sv: Avvänjning

Jodu, det finns säker en del avelsmärrar som orkar gå med sitt föl i ett helt år vid sidan.

Vem har sagt att man måste rycka dem snabbt och rätt av???
Finns många märrar som sköter det här själva...avvisar sin avkomma för att förbereda den på livet...

Jag ställer i stället frågan, varför gå i morsans kjolar i ett helt år?

Att ifrågasätta ekonomi kan vi nog utesluta, så lätt är det inte att sälja föl och åringar. En åring äter oxå mkt mat, oavsett om den går med mamma eller inte....

Man kan inte bara se till lilla gulliga fölets bästa alltid, varför kan man aldrig sätta mamma häst i första rummet?
Är hon dräktig igen så behöver hon väl lite vila mellan ungarna...

Men ett dräktigt sto borde inte ha några problem med att gå med ett föl vid sidan så länge hon ger mjölk. Skulle det vara jobbigt lär hon stöta bort fölet och då har ju naturen gjort sitt.
Är det inte tramatiskt för stoet också att bli av med sitt lilla föl vid avvänjning?

Att gå i morsans kjol i ett helt år? Det är hästar vi pratar om, inte människor.

Jag avvänjer alltid senast vid 6 månader.
Jag har en skock på 10-15 ston med föl, som fått creepfeeding från augusti.
När jag anser fölet är mogna tar jag bara bort morsa efter morsa från hagen.
Det är inga problem alls, lite gnäggande nån gång ibland första dygnet. Vissa ston och fölet gnäggar inte det minsta efter varann.
Fölen har sin trygghet i flocken.

Jag brukar på skoj jämföra med tonårsgrabbar...
Har deras morsa varit passupp på dom i 18 år så blir de aldrig avvanda och självständiga.:angel:

Där kan jag kanske se lite poäng i ditt system med att låta fölen stå kvar i flocken och därmed finna trygghet på annat håll än hos sin mor.
Men hur många gör som du?

Center skrev:
Det är hästar vi pratar om, inte människor.
du säger detta själv, men i ditt första inlägg tycker jag att du lägger väldigt mycket känslor och mänskliga värderingar i separationen av sto och föl...
som CK säger -vad är det som säger att man rycker fölet helt abrupt från stoet bara för att man avänjer vid 6 månader?
jag kommer avvänja mitt föl vid 6 mån både av praktiska och ekonomiska skäl. ang det ekonomiska är det ren förlust att behålla den till ett år. troligen får jag inte en krona mer och har då betalat 6 mån omkostnader till. och jag som bara har ett sto med föl tycker det är bättre fölungen får komma och leka med jämnåriga än att gå med stoet en hel vinter och ha tråkigt.

Det finns ett problem till - hingstföl kan bli könsmogna TIDIGT, så tidigt som 8 månader.

Att separera ett föl vid 6 mån ålder är helt och hållet en mänsklig värdering! Det är människan som bestämt 6mån och då utifrån människans behov.
Det jag menade på är för att se mer ur hästens perspektiv. Inte skulle ett sto stöta bort sitt föl självmant efter 6mån om hon själv fått bestämma.
Alltså avvänjer du av ekonomiska skäl.

Säljer man fölet vid 6mån ålder, vilket många gör, och då avvänjer fölet långsamt, då är det helt plötsligt inte 6månader fölet fått gå med sin mor, utan då är vi nere i 5månader utan stress istället.

Jag tycker också det är väldigt tråkigt att ett föl och dess mor ska gå ensamma i en hage och förstår inte meningen med det heller. Ett sto med föl fungerar aldeles utmärkt i flock som många vet.

Kan ju vara ett problem om hingstfölet blir könsmoget. Men det är vid tidigast 8mån ålder. Det är ändå 2mån längre än 6mån. Och har man ett hingstföl får man kanske vara lite extra observant, men som sagt så kan man fortfarande vänta i alla fall tills 8mån.

självklart skall de gå i de övriga flocken... men resten av hästarna är också vuxna=inga lekkamrater. dåligt förklarat av mig.
ja -jag avvänjer av ekonomiska skäl.

Hej.

Det där tycker jag varierar så mycket beroende på stoet och fölet. Vi brukar i och för sig oftast avvänja kring 8 mndrs ålder, men det har hänt att en del mammor inte orkar ha kvar ett stort och påfrestande föl efter 6 månader. Vi avvänjer dom genom att de får bo i separata boxar på nätterna och gå i samma hage på dagarna. Det blir oftast väldigt odramatiskt, och det dröjer inte så länge innan stoet slår ifrån sig fölet på dagarna. Vi har aldrig sålt en häst yngre än ett år.

Men man ska nog akta sig för att ge hästarna mänskliga behov, och ett föl på 6 månader är inte en liten klen varelse som diar för att överleva. De äter vanligt foder och kan ibland puckla på sin mamma så att hon inte får en lugn stund (hingstar). En del äter vanligt foder i stora mängder och diar ändå så pass mycket att stoet inte får något över till sig själv, trots speciell foderstat.

Så som sagt, det där varierar, men man ska se till både stoets och fölets bästa tycker jag.

Min kompis fick (sto-)föl i maj förra året och fram tills början av maj iår gick dom tillsammans. Sen hade hon dom i olika boxar på natten och tillsammans i hagen på dagen. Nu går dom på bete tillsammans (mfl hästar såklart). Har gått hur bra som helst! Inga problem när hon började sätta igång mamman heller, då fick fölis vänta i boxen.

Själv kommer jag att låta mamma och föl gå tillsammans så länge mamma tillåter (förutom om det är ett hingstföl, då blir det avvänjning vid 8 mån och hagvistelse m valacken innan det blir hingstbete), det är tänkt att hon ska ha föl nästa år med. Kan förstå er som ej har möjlighet ekonomiskt eller praktiskt att låta dom gå ihop så länge, men jag har möjligheten och gör då på detta sätt då jag tycker att det är mer naturligt för hästarna.

Kan dessutom tillägga att jag har jobbat på ett stort quarterstuteri i Europa och där avvande dom fölen vid 8 (hingstföl) och 10 (stoföl) mån ålder. Är altså inte omöjligt ens om man har ett större stuteri, är snarare en fråga om inställning ("vi har alltid gjort så och det funkar jättebra") /kunskap/ekonomi.

Jag fick hem min hingst när han var strax över 5 månader (skadad mamma) och det har absolut inte varit några problem alls.
Han har käkat egen mat, och hållt hullet hur bra som helst, är väldigt trygg i sig själv och framåt & säker.
Det är som sagt hästar och dom kan inte alltid ha mamma som skyddar, av erfarenhet blir många av dom väldigt flockberoende och lite hariga.

Min åsikt iaf !

Center skrev:
Att separera ett föl vid 6 mån ålder är helt och hållet en mänsklig värdering! Det är människan som bestämt 6mån och då utifrån människans behov.
Det jag menade på är för att se mer ur hästens perspektiv. Inte skulle ett sto stöta bort sitt föl självmant efter 6mån om hon själv fått bestämma.
Alltså avvänjer du av ekonomiska skäl.

Säljer man fölet vid 6mån ålder, vilket många gör, och då avvänjer fölet långsamt, då är det helt plötsligt inte 6månader fölet fått gå med sin mor, utan då är vi nere i 5månader utan stress istället.

Jag tycker också det är väldigt tråkigt att ett föl och dess mor ska gå ensamma i en hage och förstår inte meningen med det heller. Ett sto med föl fungerar aldeles utmärkt i flock som många vet.

Det måste vara en välidigt mänskligt sto jag har då, hon skiljer sälv av sina föl vid 6 månaders ålder, efter 6 månader så vill hon inte veta av dem längre, varken hon själv, fölen eller jag har märkt av det skulle vara traumatiskt utan helt naturligt.

Center skrev:
Varför avvänjs fölen redan vid 6mån ålder? Det är ju intill djurplågeri och traumatiskt att rycka ifrån en fölunge som fortfarande diar och ännu är väldigt liten och sårbar, och sen dessutom sälja den till en okänd plats.

Du har tydligen inte den blekaste aning om vad verkligt djurplågeri handlar om:devil: :crazy: Att "rycka ifrån" ett föl är nog väldigt ovanligt,nästintill obefintligt,iallfall i de avelskretsar jag rör mig i(och dom är stooora).
En 6 månaders fölunge är knappast "liten o sårbar"-lägg inte över mänskliga känslor och aspekter på hästar...

Center skrev:
Är det för ekonomins skull eller är det för att folk är så fruktansvärt trångsynta så att de måste göra så som har gjorts sedan länge tillbaka, tradition?
Är det så svårt att låta fölet gå med sin mor i tex ett år så att den hinner att utvekla sig sociallt och mogna..

För ekonomins skull?-knappast -så lätt är det inte att sälja så unga hästar.
I vissa fall är stoet dräktigt igen, och behöver få lite lugn o ro innan nästa föl kommer, i andra fall avvänjer stoet själv sitt föl.Ibland väljer fölet själv att vara med sina flockkompisar,ibland faller stoet ur totalt och orkar inte dige längre osv.
De flesta uppfödare som avvänjer vid 6 månader låter fölet gå tillsammans med jämnåriga kompisar...
Det är inte ett dugg svårt att låta de gå tillsammans med stoet längre om det skulle behövas, men jag undrar vad du har för erfarenhet av unghästar/föl eftersom du frågar/påstår något sådant...(om att mogna och vad det mera var...)

Center skrev:
Ja kanske blir ni upprörda, men ge mig svar så kanske jag kan vidga min "trångsynthet".

Din trångsynthet innefattar det faktum att du tar för självklart att du gör rätt och de flesta andra gör fel...

Det är inte bara pga människans behov man vänjer av vid 6 mån ålder, ett föl är redo att klara sig själv då....

Du själv lägger in många mänskliga värderingar osv ang separationen. Vet du om att ett sto med föl som varit separerade ett tag känner igen varandra, men inte som mor och föl längre....?

Jag tror oxå att de flersta har sällskap till sina sto med föl, jag hade föl här förra året och de gick bara själva till fölet var stadigt på benen, sen gick de ihop med resten av flocken. Mamma började stöta bort fölet efter dryga fem månader....

Efter 6 månader var mitt sto och föl hjärtligt trötta på varandra. Fölet åt helt själv allt kraftfoder och hö osv. och behövde inte mammans mjölk, snuttade bara lite för socialt umgänge.

Jag ryckte inte bort fölungen abrubt, utan i en månads tid var de i separata boxar nattetid och gick ihop dagtid.

Fölungen flyttades då på lösdrift med en jämnårig. Hon verkade helt lugn efter bara någon timme och klarade sig utmärkt.

*knapplån*
Fölet behöver sin mamma så länge det har behov av mjölk för att täcka näringsbehovet. Efter det är det inte alls nödvändigt att det är mamma utan resten av flocken duger alldeles utmärkt! Det går inte att jämföra människor och hästar på det sättet. För hästar är FLOCKEN en trygghet.
Jag kan däremot jämföra med mina får - får är ännu mer flockbundna än hästar. Där är det inte alls ovanligt att ett flasklamm hittar en annan mamma att äta av än sin egen. Själv fick jag sluta mata det flasklamm jag hade för några år sen, för hon ville inte ha ersättningen... Och är idag en väldigt duktig mamma själv, trots att hennes mamma inte tog hand om henne.
Jag kan också ta ett av mina föl som exempel. Hon förlorade sin mamma i en tragisk olycka då hon var 6 veckor. Visdst blev det ett trauma att förlora sin mamma så abrupt, men faktum är att hon var så trygg i flocken REDAN DÅ - hennes tvååriga halvsyster "adopterade" henne - så det går inte på något sätt att se på henne att hon vuxit upp utan sin mamma.

Sen måste jag få protestera mot en sak till.
Det är INTE ALLS ovanligt att ston själva avvänjer sina föl FÖRE 6 månaders ålder. Min erfarenhet är faktiskt att vid den åldern är det VANLIGT att stona är pissless på sina föl och bara vill bli av med dem. Somliga stöter bort dem då, andra härdar ut ett tag till.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka