Avvänjning o kraftfoder

chiiliacanth

Trådstartare
Hej!
Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra. Jag tog bort allt kraftfoder i samband med avvänjningen då jag varit jätterädd för att hon ska få juverinflammation eller likn. Nu ska vi sätta igång henne igen och hon får fri tillgång på bra hö samt bete, men jag tycker ändå hon tunnat ut/tappat massa muskler under föl-tiden. När är det okej att börja ge lite kraftfoder igen utan att vara rädd att det stör juvret? 3 veckor känns ju länge, men blev varnad av en i stallet att det kan sätta igång mjölkproduktionen igen såhär tidigt efter avvänjningen. Hur tänka? :)
 
Är hästen, stoet, i behov av mat måste du ge mat. Behovet kan vi inte se härifrån.

Shit va tidigt, när föddes den fölungen? I januari?
 
Hej!
Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra. Jag tog bort allt kraftfoder i samband med avvänjningen då jag varit jätterädd för att hon ska få juverinflammation eller likn. Nu ska vi sätta igång henne igen och hon får fri tillgång på bra hö samt bete, men jag tycker ändå hon tunnat ut/tappat massa muskler under föl-tiden. När är det okej att börja ge lite kraftfoder igen utan att vara rädd att det stör juvret? 3 veckor känns ju länge, men blev varnad av en i stallet att det kan sätta igång mjölkproduktionen igen såhär tidigt efter avvänjningen. Hur tänka? :)
Jag tar aldrig bort kraftfodret helt speciellt inte på ston som ger mkt av sig själva vid digivning. Aldrig haft en juverinflammation vid avvänjning. Däremot så köpte jag ett sto från utlandet som kom med kraftig juverinflammation samt andra ston som kommit för att föla som haft juverinflammationer..
Jag tycker du kan börja ge lite kraftfoder igen. Ha koll på juvret bara. Efter dessa 3 veckorna bör det ju absolut ha sinat.
 
Jag tar aldrig bort kraftfodret helt speciellt inte på ston som ger mkt av sig själva vid digivning. Aldrig haft en juverinflammation vid avvänjning. Däremot så köpte jag ett sto från utlandet som kom med kraftig juverinflammation samt andra ston som kommit för att föla som haft juverinflammationer..
Jag tycker du kan börja ge lite kraftfoder igen. Ha koll på juvret bara. Efter dessa 3 veckorna bör det ju absolut ha sinat.
Stort tack för svar, då ska jag göra det 🙏
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 563
Senast: AbCdE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 471
Senast: Mia_R
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Masse
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 578
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp