Avtalsfråga

Sv: Avtalsfråga

Om man är beroende av varmstall och valt att flytta dit över huvudtaget för att det är ett varmstall så är det obrukbart.

Det handlar inte vad du föredrar utan vad TS har för förutsättningar.

Fast har man "bara" avtalat om en stallplats och att stallägaren har rätt flytta hästen till en likvärdig box. Så finns inget som hindrar att man gör som det görs i det här fallet. Dessutom så kan det ju vara så att varmstallet inte längre är godkänt som det är och att djurskyddet kräver att hästarna flyttas. Finns det då andra godkända stall på anläggningen så kan man inte hävda kontraktsbrott. Skulle möjligen gå om det var åt andra hållet och stallägaren ville flytta hästar till ett icke godkänt stall.

För att det skulle vara solklart med kontraktsbrott och att TS vill ha ett visst stall eller vissa förutsättningar borde detta framgå av avtalet. Något för TS att tänka i fortsättningen ;)

Fast det är inte ett varmstall.
Det är bara tätare byggt (ingen ventilation) som gör det varmare.

Det andra är större, nyare och med bättre ventilation.
Därav kallare. Då det inte står att det är varm -resp kallstall tror jag
inte man kommer kunna hävda det i en tvist.

Boxen är inte likvärdig om man flyttar från ett varmstall till ett kallstall, för att det ska vara solklart att det inte är kontraktsbrott så ska stallen verkligen vara likvärdiga.

Frågan är just om stallet är likvärdigt, jag har inte en chans att avgöra vilket men enligt TS gör skillnaden att det inte fungerar för honom, alltså är det i TS ögon inte likvärdigt. Har temeraturerna varit olika så är det en viktig pusselbit i en tvist. Du och TS har tydligen olika uppgifter om stallet och jag kan rimligen inte avgöra vem som har rätt.

Jag vet inte hur det kommer att gå men det är i vartfall inte solklart.

Litet förtydligande... stallet jag stod i är inte uppvärmt men har fönster och dörrar som går att stänga (fönstren går inte att öppna alls). När dörrarna är stängda blir det varmt därinne så man inte behöver ha jacka och vantar på sig. I kallstallet är det inga dörrar eller fönster, det är helt öppet så det är svinkallt där på vintern. Alltså det är dörröppningar men inga dörrar, fönster gluggar utan fönster. Inte likvärdigt med stallet jag stod i.
Att stallet ska spolas beror på att det ska hyras ut som gästboxar till tävlingar i slutet av mars och början av april. Det hade inte gått att spola boxarna i kallstallet av förklarliga skäl.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 663
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig... 2
Svar
21
· Visningar
4 390
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan... 2
Svar
22
· Visningar
5 946
Senast: Tassa
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka