Avtalsfråga

Ante

Trådstartare
Jag hyr boxplats på ett ställe som har flera stallar, bl a ett kallstall. Jag står i ett vanligt stall med dörrar och fönster så det är ganska varmt där. Den 28/2 fick vi på kvällen ett mail hem om att vi alla måste flytta över i kallstallet senast den 6/3 då stallet ska rengöras.
I avtalet är det en uppsägningstid på 2 kalendermånader.
Jag anser att det är en så väsentlig villkorsändring att flytta över i kallstallet att jag anser att avtalet omedelbart ska upphöra att gälla. Det handlar om att stå där till åtminstone mitten av april, förmodligen längre då det först ska hyras ut som gästboxar vid tävlingar i slutet av mars och början av april. Sedan ska det byggas om och göras till kallstall. Det är dålig ventilation och blir svartmögel på väggarna.
Har jag rätt i att det är en så väsentlig villkorsändring att jag kan åberopa att avtalet ska upphöra att gälla omedelbart? Anser ni att det är rimligt att be folk flytta över sina hästar från sen måndag kväll till söndag kväll? Är det inte rimligt att man får åtminstone 2 helger på sig ifall man inte har möjlighet ena helgen?
Jag har flyttat min häst eftersom jag inte vill stå i kallstall och är inte så intresserad av att betala mer än jag behöver. Om avtalet gäller så är det ju uppsägningstid till sista maj eftersom jag sa upp mig 2 mars och det är kalendermånader skrivet i avtalet (2 mån uppsägningstid).
Hur ser ni på detta?

Sv: Avtalsfråga

Jag hade faktiskt tyckt att det vore ett uppköp att flytta från ett stall med dålig ventilation och svartmögel till ett kallstall :devil:

En vecka räcker väl mer än gott för att flytta en häst från en box till en annan på samma gård? Jag menar hur lång tid kan det ta? Det behöver ju inte göras på helgen. är det saker som ska flyttas kan man ju ta lite varje dag.

Vad gäller ditt avtal beror det väl på om det är specificerat i vilket stall på gården du hyr en box eller inte, om det står att det är varmstall eller kallstall.
Står det inte uttryckligen i vilken byggnad din hyrda box ska finnas, så är det inget avtalsbrott. Du hyr en box, inte en speciell box om inte det uttryckligen står vilken box du hyr.

Säger lite som Trix. För att kunna säga något alls måste man veta vad det är för avtal det handlar. Hyr du en specifik box ja då hamnar troligen det här i hyreslagstiftningen och då gäller vissa saker. Men om du har ett avtal på en (ospecifierad) stallplats ja då gäller helt andra saker. Fast det blir nog inte lätt ovasett typ av avtal att säga att du ska slippa uppsägningstiden.

I det första fallet att du har en tydligt uttalad box som din då kan det vara så att du har bestiningsrätt på den. Som då gav upp i ock med att du själv sade upp den och flyttade. I det här fallet hade inte stallägaren haft någon möjlighet att kräva att du flyttade om du inte ville.

I det andra fallet står stallägaren fritt att låta din häst stå i vilken box och stall som helst som uppfyller kraven för hästen. D v s stallägaren har möjlighet att flytta runt hästarna om det krävs inom anläggningen.

Så allt hänger på vad som står i avtalet och lite på hur länge det var tänkt att hästarna skulle stå i det andra stallet.

Tack för svar. Det står inte i avtalet att det är en speciell box. Jag har dock redan från början avböjt att stå i kallstallet då jag fysiskt inte klarar av kylan. Hur länge vi skulle stå i kallstallet kanske jag får reda på efter söndag. Stallet ska rengöras för att hyras ut som gästboxar under tävling i slutet av mars och början av april och sedan rengöras och byggas om innan vi skulle kunna flytta tillbaka. Då blir det kallstall där också då det är problem med ventilationen och fönstren ska tas bort helt.

Vad säger stallägaren?
Jag har min häst i kallstall och min häst skulle inte fixa att stå i ett varmstall med halvdålig luft(bronkithäst), så frågeställningen tycker jag är intressant...

Men står det i avtalet att du hyr box i ett isolerat stall?

Ingår någon sorts skötsel i ditt uppstallningsavtal? I så fall är det förmodligen inte ett hyresavtal. Besittningsrätt i betydelsen skydd mot att bli uppsagd har man bara när man hyr en bostad (och eftersom en häst räknas som en sak så är det inte bostad även om hästen "bor" där). Men om jag förstod dig rätt så ville du inte ha rätt att stanna kvar i stallet utan du ville ha rätt att flytta utan att betala uppsägningshyra?

För att svara på din fråga så tycker nog jag att man skulle kunna hävda att ändringen var så väsentlig att du haft rätt att frånträda avtalet utan att iaktta uppsägningstiden - framför allt om ni från början diskuterade kallstall och du klart sa ifrån att du inte klarade det. Men jag hade nog tyckt det vore bättre om du omgående kontaktat stallägaren när du fick mailet om byte av stall och förklarat att du ansåg att det betydde att du var uppsagd med omedelbar verkan och att du accepterade det och skulle flytta så snart du fått tag i en annan stallplats. Jag tror inte stallägaren i det läget hade tjafsat om uppsägningshyrorna... Om man är överens så spelar det ingen roll vad som står i avtalet!

Nu har du själv sagt upp dig och då tycker jag att du har ett lite sämre läge - jag menar, om du nu ansåg att stallbytet utgjorde ett så väsentligt ändring av avtalet att det skulle upphöra omedelbart, varför sade du då upp avtalet? Om avtalet har förfallit finns det ju inget avtal att säga upp...

Men mitt råd är; prata med stallägaren och berätta hur du tänker. Det är ju möjligt att h*n inte vill ta en tvist med dig (om du bestrider betalningsskyldighet är det ju h*n som ska vända sig till tingsrätt och visa att du är skyldig att betala) för att försöka kräva in hyrorna, ffa inte om du lyckas övertyga om att avtalet upphörde genom villkorsändringen.

Lycka till!

Nej, det står ínte i avtalet att det är ett isolerat stall. Det är samma avtal för alla stall oavsett typ. Det ingår inte skötsel. Vi betalar boxhyra till stallägaren och tjänsterna till en annan person som sköter dessa.
Ja, jag vill ha rätt att flytta utan att betala uppsägningshyra.
Jag sade inte upp mig utan meddelade bara att jag flyttar min häst då jag anser att det är en så väsentlig villkorsändring att avtalet omedelbart upphör att gälla.
Stallägaren är ökänd för sitt humör och är inte riktigt normal i sitt tänkande. Han skäller ut myndighetspersoner och jagar iväg dem utan att blinka trots att han har fel. Har haft lite mailkorrespondens med honom efter mitt första mail och han anser att jag har fel och ska betala uppsägningstiden.
Tacksam för råd....

Du får väl påtala att du fortfarande hävdar undanröjande av kontraktsförutsättningar (men jag tycker nog egentligen inte att det är just det, faktiskt).

Om det bara är kallhyra, rör det sig förmodligen inte om mycket pengar. Alltså är risken (kanske) mindre att stallägaren orkar driva saken via KFM. Å andra sidan är ju frågan om detta kan komma att sätta dig i en sämre dager på sikt, stallägare tenderar att kommunicera med varandra, särskilt när det handlar om att varna andra för kunder man ska hålla sig undan.

Senast ändrad:

Jag förstår inte hur det kan vara en villkorsändring då det inte står i avtalet att du hyr i isolerat stall
Tyvärr tror jag nog att du inte har så mycket på fötterna i denna tvist

Kallhyran är 3.000:-, så den är inte så liten. Stallägaren i detta fall är ökänd här så alla vet att han inte "har alla hästar hemma". Jag har inte för avsikt att driva det så långt att jag hamnar hos KFM, jag betalar i så fall.

Men det är inte bara för stallägaren att vända sig till KFM - eller, jo det kan han ju göra, men då skriver KFM till dig och så skriver du tillbaka och säger att du inte alls är skyldig något. Då är fordringen tvistig och stallägaren måste gå till tingsrätten i stället.

Spontant känner jag att det är en ganska stor förändring att tvingas in i ett kallstall, ffa om du vid inflytt gjorde klart att det inte var ett alternativ för dig. När stallägaren då hänvisade dig till ett sådant så borde det inte vara omöjligt att hävda att det innebar en uppsägning av ert löpande avtal och erbjudande om ett nytt avtal. Men i så fall gjorde ju stallägaren sig skyldig till kontraktsbrott, då han inte iakttog uppsägningstiden... Dock är utgången långt ifrån solklar! Ta gärna hjälp av en avtalsjurist - du kanske bara kan ta en timme och diskutera med honom och få råd hur du ska göra eller få honom att skriva ett brev till stallägaren eller något.

Har du kvar några mail, sms eller annat så du kan visa att ni diskuterade detta innan du flyttade in i stallet? Tror det är viktigt för dig att kunna visa att det var en avgörande fråga för dig, även om det inte står något i kontraktet - oklarheter tolkas till nackdel för den som upprättat det. Jag utgår från att stallägaren är näringsidkare och du privatperson, att stallägaren upprättat kontraktet och att det inte står något i avtalet om vad som gäller när villkoren ändras.

Är stallägaren ökänd behöver ju inte tvisten mellan er vara till förfång för dig när du söker annat stall - men om jag fattade rätt så har du redan flyttat?

Temprament har han men han har även drivit inackorderingsstall
i evigheter och kontraktet är riktigt bra skrivet (har själv stått där)
så du kan faktiskt inte hävda avtalsbrott då det inte står att du
är garanterad en varm box.

"Värden äger rätt att flytta hästen till annan likvärdig box inom anläggningen. Hästägaren skall
om så sker meddelas."

blir nog svårt att hävda din rätt i detta fall..

Det är en annan person som hyr ut boxplatserna och tar hand om tjänsterna. Stallägaren träffade vi bara när vi skulle skriva på avtalet, det är han som skriver på eftersom bl a ansvaret övergår på honom om den som har tjänsterna slutar. Den personen vet mycket väl att jag inte är intresserad av kallstallet. Jag jobbar med avtalsjurister så jag får lite råd av dem. De känner dock inte till hästvärlden.
Vi har bara pratat om vilket stall jag vill stå i, vi har inte fört den diskussionen via SMS eller mail. Stallägaren är näringsidkare och jag privatperson. Det står inget om villkorsändringar i avtalet.
Ja, jag har redan flyttat. Jag har goda referenser ifrån tidigare stall jag stått i. Jag hoppas verkligen att han inte driver frågan vidare utan inser vad det kan föra med sig och låter det bero.

"Värden äger rätt att flytta hästen till annan likvärdig box inom anläggningen. Hästägaren skall
om så sker meddelas."

blir nog svårt att hävda din rätt i detta fall..

Fast där säger jag tvärtom, detta hade jag nyttjat och vänt på tolkningen som blir:
Värden äger inte rätt att flytta hästen om boxen inte anses likvärdig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 663
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig... 2
Svar
21
· Visningar
4 390
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan... 2
Svar
22
· Visningar
5 946
Senast: Tassa
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka