Avtal hingstägare och hingsthållare

saraaandersson

Trådstartare
Den här säsongen ska jag låna ut min hingst till annan hingsthållare och tänkte fråga om råd/tips från andra hingstägare som lånat ut sina hingstar på station: Vad har ni haft med i avtalet mellan hingstägare/hållare, vad är viktigt att få med och tänka på? :)
 
Jag har haft inlånade hingstar några gånger och har då haft allehanda olika varianter på avtal. (några av dem har jag lånat mot att jag kört in dem och gjort bruksprov med dem)
Några viktiga punkter att få med är fördelning av pengar (tar du betalt av hingsthållaren? klumpsumma eller procent?), vem som sköter pappersexercisen och det där med veterinärvård.
 
Jag har haft inlånade hingstar några gånger och har då haft allehanda olika varianter på avtal. (några av dem har jag lånat mot att jag kört in dem och gjort bruksprov med dem)
Några viktiga punkter att få med är fördelning av pengar (tar du betalt av hingsthållaren? klumpsumma eller procent?), vem som sköter pappersexercisen och det där med veterinärvård.
Tack för svar :) dem tre delarna har jag fått med. Hur har ni gjort med veterinärvård?
Papper och rapportering till vårat förbund gör jag själv (lite kontroll behov kanske som spelar in på det)
Hingsthållaren kommer få tre "gratis" betäckningar till sina ston och jag får intäkter från alla utomstående ston :)
 
Tack för svar :) dem tre delarna har jag fått med. Hur har ni gjort med veterinärvård?
Olika varianter där också.
De flesta har varit som fodervärdsavtal där jag stått för ev vetetinärvård och ägaren försäkringen. Men någon var det nog ägaren som betalade, tror jag.
 
Vår förening har ett dokument där de tar upp vad de tycker bör finnas med i ett kontrakt.
http://nordsvensken.org/Hingstar.php

Jag som hingsthållare har stått för alla kostnader inkl. veterinär under tiden jag har hingsten. Förutsatt att en ordentlig veterinärvårdsförsäkring finns.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 986
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 821
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp