Avtagbar dragkrok

H

Hexolinen

Är på väg att köpa ny dragbil. Någon som har erfarenhet av avtagbar dragkrok??

Sv: Avtagbar dragkrok

Har det på min bil och det fungerar sådär. Om man inte smörjer och använder ofta så fastnar kroken och det är ett himla slit. Är dessutom alltid rädd att kroken ska lossna fast det har aldrig hänt. Jag har bara läst om det. Hade jag fått välja hade jag haft en fast krok.

Jag har det på min bil och tycker också att det funkade sådär med att ta av och på den. Var mest jobbigt, så nu sitter den där alltid - mao jag kunde lika gärna haft en permanent...

Vi har det på vår nya bil men vi har monterat den och nu får den sitta där. Är livrädd för att den ska lossna när man har häst i trailern.
Skulle hellre haft fast men eftersom den avtagbara ingick så fick det bli en sådan.

Jag har avtagbar dragkrok på min nuvarande bil och hade det på den förrförra. Krokarna följde med bilarna. Välj fast krok om du har möjlighet. Säkrare och mindre bökigt. I princip de enda gångerna mina krokar togs/tas loss är hos Bilprovningen och ev. vid service av bilen. Med andra ord sköter jag dem inte som man bör sköta avtagbara krokar.

Ja, besiktningsmannen brukar ta loss kroken. Så har det åtminstone varit för mig vid alla besiktningar utom vid den senaste. Det berodde nog på att besiktningskillen var tämligen oengagerad och kanske ville bli klar så snabbt som möjligt. Klockan var 15.45...

Har en sån - inga problem om man ser till att smörja dem då och då. Måste gå att ta loss vid besiktning!

Vi hade det på förra bilen. Men det fungerade inte så bra, först rostade den fast. :o Det får vi ju skylla oss själva för iof. Detta åtgärdades och bilen gick igenom besiktningen. Nästa besiktning så glappade den och besiktningsmannen tittade storögt på oss och frågade hur vi hade vågat koppla ett släp där på. :eek: Därefter monterades det en fast dragkrok på bilen.

På våra nuvarande bilar är det fasta dragkrokar, vi kör så mycket med släp så det bara är onödigt med monterbar.

Jag har avtagbar krok och tycker att det fungerar super!

Tycker att alla som haft problem mest är lata! :angel:

Tar man av kroken när man inte använder den så kan den inte rosta fast! :idea:

Vi har avtagbar krok på den bilen som är tänkt att INTE dra med (Volvo XC70). Det funkar bra så här långt, det är ju tänkt att vara finbilen, men med dragmöjlighet i nödfall. Många nödfall hittills :D Lätt att ta av och på, och jag vill inte förledas att lämna den på.

Den riktiga dragbilen (RangeRover) har fast monterad krok, men det kanske inte är tillrådligt att dra 3500 kg med avtagbar krok ;)

Jag har det på min V70 och det funkar prima, bara att ta av/på kroken när man ska använda kroken eller inte.
Dom sa att det var viktigt att komma ihåg på besiktningen, annars kan den rosta sönder och det var inte kul för hästen sa han o garva lite halv kallt :p

Om jag inte har helt fel för mig, måste en avtagbar krok vara avtagbar (se ovan med besiktning etc).

Alltså måste man byta hela.

vi har det på en av bilarna (volvo v70) o det har fungerat jättebra. är man bara noga med att smörja o ta av/på den som man ska så är det inga problem.

som ngn annan sa; det är bara lata personer som låter draget sitta kvar på som får problem!

betalade ca 2000:- på verkstad för en fast krok för ngt år sedan

Liknande trådar

Utrustning Måste köpa nya ridskor. Bruna i skinn. Hyfsat billiga. Har kollat på Horze och Hööks. Har någon erfarenhet av dessa två modeller? denna...
Svar
8
· Visningar
360
Senast: tott
·
Fordon Jag behöver en ny bil så fort det bara är möjligt. I lördags missade jag tyvärr en bra bil så jag måste hitta något annat. Men vad ska...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
10 967
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·
Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 104
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30