Avtagbar dragkrok lossnade - hästsläp hamnade på åker

Sv: Avtagbar dragkrok lossnade - hästsläp hamnade på åker

Jag ska köra 100 mil i helgen med min avtagbara med hästsläp (dock är släpet mestadels tomt under den resan, hästen åker bara med en bit). Dock låter jag kunnigt folk kontrollera innan att det är korrekt monterat. Hittils har vi aldrig tappat kroken trots tungt släp. Ingen jag hört om har tappat heller. Så jag är inte det minsta orolig. Men sen låter jag kunnigt folk hjälpa mig också eftersom jag inte kört släp på några månader.

När min krok lossnade var det "kunnigt folk" som monterat kroken och kontrollerat den (bilbesiktningen) innan, ändå lossnade den. Besiktigade om kroken och dom hittade inget fel, förutom en ev felmontering... (Besiktningmannen fick en reprimand.)
Så, ingen mer avtagbar krok för min del!

Då var den besiktningsmannen antagligen inte så kunnig på just avtagbara dragkrokar. Alla mina meckar är inte proffs på krokar heller, utan vi har speciella meckar till det för att det inte ska bli felmonterat. Man kan inte vara proffs på allt. Så antagligen var besiktningsmannen inte kunnig på just det eftersom det blev fel. Finns ingen mekaniker som kan precis allt om alla bilar. Jag ser inte besiktningspersonalen som proffs. Dom är där för att leta fel, inte kunna allt om alla bilar.

Då var den besiktningsmannen antagligen inte så kunnig på just avtagbara dragkrokar. Alla mina meckar är inte proffs på krokar heller, utan vi har speciella meckar till det för att det inte ska bli felmonterat. Man kan inte vara proffs på allt. Så antagligen var besiktningsmannen inte kunnig på just det eftersom det blev fel. Finns ingen mekaniker som kan precis allt om alla bilar. Jag ser inte besiktningspersonalen som proffs. Dom är där för att leta fel, inte kunna allt om alla bilar.

Så vad du säger är att folk skall ha specialutbildning för att sätta på kroken?

Du har alltid kunnigt folk som kontrollerar när du sätter på din krok? Som jag förstår det så skall man sätta på den när man skall köra med släp och sedan tar man av den just för att den inte skall rosta fast osv och inte störa det estetiska utseendet.

Men det krävs ju ingen utbildning för att få lov att sätta på kroken så då är det inte säkert att göra det själv då mao.

Såvitt jag förstått så är det ju inte så vanligt att man anlitar en kunnig person varenda gång dom skall sätta på den där kroken, ja förutom du då

Och hur vet man om just den personen är så kunnig då? Blir det liksom om kroken sitter kvar så var det en kunnig person och trillar den av så var det inte en kunnig person?

Det känns väldigt osäkert tycker då jag iallafall!

Efter en snabb googling så läste jag att Volvo, saab och VW återkallade 38 tusen bilar 2002 som hade konstruktionsfel på sina avtagbara krokar och att flertalet olyckor hade hänt och att krokarna trillade av även om dom monterats rätt.

Är ju fullt möjligt att dessa bilar fortfarande rullar på vägarna utan åtgärder och att konstruktionsfel faktiskt förekommer.

Håller med. Det kan man ju inte ha! Mina föräldrar har en Toyota RAV4 med avtagbar krok och jag har hittills inte pratat med någon som har varit 100% säker på att den sitter som den ska när den är monterad...:crazy: Mina föräldrar köpte bilen begagnad utrustad med dragkrok, så de har ingen bruksanvisning till den (fast det kanske man inte får från början heller?). Vi har stått på verkstäder och de som jobbat där har heller inte kunnat säga helt säkert hur det ska vara. Numera drar vi hästarna med en annan bil, med fast dragkrok, för avtagbar krok känns inte bra för oss.

Du bör ju skaffa dig kunskap innan du monterar barnstol också, annars gör du ju inte det själv heller, det är farligt att ha en felmonterad barnstol med. Ingen som kräver specialutbildning för det, men man bör besitta kunskap ändå om hur man gör om man inte vill utsätta barnet för livsfara. Barnstolar säljs ju ändå, oavsätt hur kunnig köparen är. Samma med dragkroken. Dom meckar som inte har kunskapen monterar inga dragkrokar. Hos oss blir alltid dragkroken korrekt monterad eftersom kunnigt folk gör det. Min dragkrok ligger i reservhjulsbaljan, den åker på imorgon för att åka av på söndag igen.

Senast ändrad:

Du bör ju skaffa dig kunskap innan du monterar barnstol också, annars gör du ju inte det själv heller, det är farligt att ha en felmonterad barnstol med. Ingen som kräver specialutbildning för det, men man bör besitta kunskap ändå om hur man gör om man inte vill utsätta barnet för livsfara. Barnstolar säljs ju ändå, oavsätt hur kunnig köparen är. Samma med dragkroken. Dom meckar som inte har kunskapen monterar inga dragkrokar. Hos oss blir alltid dragkroken korrekt monterad eftersom kunnigt folk gör det. Min dragkrok ligger i reservhjulsbaljan, den åker på imorgon för att åka av på söndag igen.

Men en felmonterad barnstol blir ju bara farlig OM man krockar medan om man sätter på kroken fel så kommer ju konsekvenserna av det direkt dvs släpet trillar av.

Jag är ju en vanlig lekman utan större kunskap om avtagbara krokar. Har jag haft en kunnig person (läs bilverkstad) som monterat kroken samt att bilbesiktningen inte heller hittar någon anmärkning på det utförda jobbet så bör jag kunna lita på att kroken inte ska lossna (såvida det inte beror på något handhavandefel från min sida).

Bilar och dragkrokar görs ju också för att vanligt folk ska kunna använda dem, kan man inte lita på att bilverkstaden och bilbesikningen gjort sitt jobb så ser jag det som helt omöjligt att någonsin våga transportera med en bil som har avtagbart drag.

en felmonterad krok är inte farlig heller förrän du utsätter den för belastning.
Samma med barnstolen. Belastningen för barnstolen är att skydda barnet vid en ev krock.

Absolut, en rätt monterad krok är precis lika säker som ett fast drag.

en felmonterad krok är inte farlig heller förrän du utsätter den för belastning.
Samma med barnstolen. Belastningen för barnstolen är att skydda barnet vid en ev krock.

Men man sätter väl på kroken FÖR ATT man skall hänga på något :grin:

Så det är ju en väldigt större chans att man hänger på något på sin krok än att man krockar , eller???

Jag kan återkomma med rapport sen på hur det gick att köra 100 med släp varav 50 mil med häst där i. Med avtagbar dragkrok.

Vi har dragit häst med både fast och avtagbar krok genom åren utan olyckor.
Vad som inte riktigt framgår (eller gör det det?) är om katastrofwiren löst ut eller om de satt den runt kroken. Det sistnämnda känns väl inte helt maxat ur säkerhetssynpunkt.

En beiktningsman ska väl ha tillräckligt med kunskap för att sätta på och ta av en avtagbar krok, för att (som besiktningsmannens chef sa) lämna tillbaka bilen med kroken i bagaget, framförallt om han inte är 100 på hur man monterar på den igen. Och om han inte är 100 på att montera på kroken hur ska han kunna besiktiga den då?

Struntsamma, bilen med denna krok ska säljas och jag har köpt en ny med fast krok!

Vad som inte riktigt framgår (eller gör det det?) är om katastrofwiren löst ut eller om de satt den runt kroken. Det sistnämnda känns väl inte helt maxat ur säkerhetssynpunkt.
Om man inte ändrat det, så godkänns inte att lägga wiren runt dragkulan. Den ska sitta fast i därför avsedd fästpunkt (så ungefär).
Släpen tvärnitar inte när bromsen slås till, om någon trodde det. Även hästtransporter har sin bromssträcka, fr a enaxlade.

Om man "oförklarligt" tappat sitt löstagbara drag, har man mest troligt slarvat med fastsättningen av detta eller missat att kollat det. Man kan inte förutsätta att inte någon varit framme och fingrat på grejerna t ex. Samma sak gäller vid kopplandet av transporten. Två av mina grannar har tappat släp (varav en gång mitt släp :eek: ) p g av att det inte varit rätt fäst till dragkulan, förutom alla andra fall man hört om samma sak.

LIA

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
3 183
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 492
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar