Sv: Avstånd?

det är knepigt det där ;)

Jag hade jätteproblem förut med att få till det där med avstånden. fokuserade sjukt mkt på det och hade dessutom fått för mig att det skulle gå lättare om jag räknade galoppsprången. det ledde till att jag var helt fast vid att hoppa på 7. alltså räknade till sju innan och det blev fel om det inte blev på 7. låter helknäppt, men det blev alltid rätt. jag var i vart fall helt fel ute.

iaf, jag red för mkt med handen. det är nog de flesta som har svårt att hitta avståndens problem. även om jag kom rätt på den där sjuan som jag ville blev sprången inte optimala, hästen låg i handen och jag glömde bort bärigheten i galoppen.
min tränare bearbetade mig efter jag förklarat hur jag tänkte och jag lärde mig rida galoppen. utan hand. det gäller att rida galoppen för sits och skänkel, hnden ska kunna lätta utan att hästen trillar framstupa och när man tar ska galoppen bli rundare istället för på bogarna som man ofta ser.

träna styrke med din häst!

min tränare frågade mig hur ofta jag jobbar galoppen på marken som när jag rider mot hinder? njäe, det var ju inte så ofta insåg jag.

när väl galoppen sitter kommer du se avstånden på ett annat sätt. du kommer tdigare i anridningen känna om du ligger rätt och när den känslan infunnit sig vänta på hindret. hästen kommer känna sig tryggare i sin uppgift och taxering och ge dig rätt avstånd. det är där träningen på bommar och små hinder kommer in. hittar du en bra galopp är det inte svårare att rida an på 120 än det är på 50.

luddigt och svamligt inlägg. dax att gå och lägga sig tror jag... :)

Har jag sagt att jag inte får till det? På ett eller annat sätt så kommer jag rätt tillslut. Det är bra träning för att man ska lära sig komma rätt. Att skita i att tänka på avståndet är väll inte det bästa. Det är ju grunden för att kunna hoppa - är ju att komma rätt. Har man inte avståndet i baktanken och en strävan efter att komm rätt tycker inte jag man ska hoppa :angel:..

Och den här tråden handlar inte om DIG, den handlar om TS som har problem att hitta rätt avstånd...

Ja precis, och jag säger att JAG tycker att det är viktigt med rätt avstånd, så på vilket sätt skulle denna tråden handla om mig? Har uttryckt mina åsikter och du har uttryckt dina, bara för att man skriver vad man tycker så betyder ju inte det att tråden handlar om den som skriver eller hur?

tack för svaret :) hopptränade idag och hållde inte alls mycke i henne innan hindret och det var så lätt att se avståndet om hon skulle komma fel eller inte så jag hann rätta till de ca 3 galoppsprång innan. Och då bromsar jag ju inte in i hindret.

Tack ALLA för alla svar :) Som sagt hopptränade jag idag och jag kom rätt på varenda hinder när jag inte tänkte något på avståndet utan bara galopperade på i en jämn galopp. Hoppen blev runda och fina!! :D

vad roligt att du hittade rätt! :)

man ska inte göra saker svårare än vad de är.
hur stor procent av hoppningen är eg hinder? inte så stor. det man gör mellan hindrena är ju det som spelar roll.

en bärig galopp i balans är skön för både ryttare och häst och själva hoppningen så mycket lättare!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka