A

APOLONIA

Har ni svårt med att lägga hästen rätt? Det har jag, om jag känner att hon kommer fel tar jag i henne och då bromsar jag in i hindret och då river hon oftast, hon har ingen galopp kvar och har ingen chans att hoppa. Jag brukar hoppa med galoppbommar ibland och då kommer hon alltid rätt och hoppet blir jätte bra!
Ibland brukar jag låta henne själv bestämma avståndet, men då kommer hon oftast förfort och hoppet blir flackt. Om jag ska försöka lägga henne rätt så blir det mest bara att jag håller i henne hela anridningen och då blir det inget bra hopp.
Så till frågan: Har ni några tips på hur jag kan öva på att lägga henne rätt? :)

TACKSAM FÖR SVAR :D

Sv: Avstånd?

Släpp kontrollbehovet. Jobba med att galoppera. Inte bromsa.
Jag har samma problem. Jag vill så gärna lägga hästen rätt att jag väntar och väntar men ser inget avstånd. Släpper jag det och bara galopperar kommer jag rätt.

Är det hela världen om du kommer fel?

Har precis samma problem, har fåt tips om att galoppera över bommar och försöka få in avståndet med hjälp av den träningen. Det har hjälpt faktiskt. Men nu har jag problem på de "högre" hindrena istället (110 & uppåt). Så vet inte hur man löser det.

Poisonous: Jag tycker att det är viktigt att man kommer rätt. Då ger man hästen bäst förutsättningar att hoppa och att klara hindret felfritt. Kommer man fel hela tiden så sliter det ju på hästen + att det (kan) förstör(a) hästens självförtroende..

Som någon annan sa. Lägg ut bommar och träna på att få rätt avstånd till de. Lägg ut en bana av bara bommar. Öva öva öva. Misstaget man ofta gör (jag i alla fall) är att man tänker för mycket och då blir det bara fel. Ha en bra galopp öva mycket

Så länge man inte tränar på 1,10 och högre gör det inget om man kommer fel, hästarna kan kliva över höjden stillastående nästan. Det enda sättet att lära sig är att träna, träna, träna. Och släppa ångest över att man kanske kommer fel.
På dom höjderna är det inte hela världen.

Nej det har du rätt i. Men det känns ju bättre för både ryttare & häst att komma rätt. Tycker ändå inte att man borde tipsa om att det kvittar om man ska komma fel och att det kvittar.:crazy: För mig så tycker jag att det är viktigt. Men allt är ju upp till betraktaren helt enkelt.. :angel:

Nej det har du rätt i. Men det känns ju bättre för både ryttare & häst att komma rätt. Tycker ändå inte att man borde tipsa om att det kvittar om man ska komma fel och att det kvittar.:crazy: För mig så tycker jag att det är viktigt. Men allt är ju upp till betraktaren helt enkelt.. :angel:

Fast om man tipsar om att det inte gör så mycket att komma fel så kan ju det släppa på spänningarna. Det är väldigt lätt hänt att man blir låst och fastnar i ett påhittat "krav" att komma rätt på hindret. Om man rider lite mer beskymmerslöst och litar på att man lär sig med tiden så tror jag att man kan slippa välidgt mycket spänningar mellan häst och rytatre. Man ska ju inte glömma att man är två om saken och att hästen kan ges chansen att hjälpa till lite. Huvudsaken är ju att man håller sig på en höjd som häst och ryttare klarar även om avståndet inte blir fantastiskt.

Som sagt. Så vida man inte tränar på 1,10 eller maxade oxrar osv. Är det inte hela världen om man kommer lite stort eller lite nära.
Jag kan tillochmed tycka att det är bra. En häst som hela tiden kommer rätt kan bli bortskämd med det och sedan bli ställd om man kommer till en situation där hästen måste hoppa av stort/nära

Jodå, Visst så släpper det kraven, men man borde ju inte precis uppmuntra om att man SKA komma fel. Det ultimata är ju att komma rätt, eller hur? :) Men det är ju upp till var & en hur man vill träna och vad som funkar för det enskilda eqipaqet *stavning*.

Ja, men man ska ju alltid sträva efter att komma rätt. Oavsätt höjd. Annars så hade ju inte ordet "avstånd" existerat. En "bortskämd" häst som litar på sin ryttare kommer ändå att hoppa oavsätt om den någon gång ibland skulle komma lite fel. Så öva på fel avstånd tycker jag låter ganska korkat. Man vill ju höja hästens självförtroende och framför allt sitt eget. Det gör man genom att man kommer rätt och får bra & fina språng. Inte för att man övar på "fel" avstånd och hästen river, eller vägrar eller hur?

Hej,
Detta beror oftast på att man rider för mycket för hand. Markarbeta hästen med och utan markbommar och taxera endast med sätet. Detta kommer att hjälpa både dig själv och hästen att komma till en bra avsprångspunkt. Jag anser att om hästen lägger sig på bettet så är den inte välriden eller lydig samt att för mycket hand alltid försämrar galoppen. Detta skall tränas så att det fungerar på låga hinder innan ni höjer hindrerna, det skall även fungera vid tempoväxlingar. För att träna lägg markbommar på linjer tex. mitt imellan 4 och 5 galoppsprång och träna just fyra och fem galopsprång. Detta innebär att du gör tempoväxling och skall således komma rätt ändå. Var kreativ rid bommar på volt. Att hästen tar bettet och rusar när du höjer hindren visar på brist i förtroendet, dock skall hästen ladda på hinder med att höja galoppen och ryggen utan att steglängden ökar.

Inte lätt men utmanande.

om jag inte kan lägga henne rätt på 1m hur ska jag då kunna lägga henne rätt på 1,20?

Själv så lyckas ja alltid få avsprånget för tidigt :S Blir helt knäppt och så hoppar han av på nåt oväntat ställe och så hamnar jag helt efter..

Jag säger bara.. släpp tvånget och galoppera bara. Det kommer, det gäller bara att öva, släpp ångesten.

okej tack, ska försöka att inte tänka så mycke på de då!! :)

Ja, men man ska ju alltid sträva efter att komma rätt. Oavsätt höjd. Annars så hade ju inte ordet "avstånd" existerat. En "bortskämd" häst som litar på sin ryttare kommer ändå att hoppa oavsätt om den någon gång ibland skulle komma lite fel. Så öva på fel avstånd tycker jag låter ganska korkat. Man vill ju höja hästens självförtroende och framför allt sitt eget. Det gör man genom att man kommer rätt och får bra & fina språng. Inte för att man övar på "fel" avstånd och hästen river, eller vägrar eller hur?

Höja hästens självförtroende gör du inte genom att sitta och greja när du inte kan se avståndet. Det finns nog inte mycket som pajar förtroendet mellan ryttare och häst bättre än att man sitter och försöker få rätt avstånd men ändå inte får det.

Och det är ingen som har sagt att man ska ÖVA på fel avstånd. Vi har sagt: Släpp kraven, det kommer.

Höja hästens självförtroende gör du inte genom att sitta och greja när du inte kan se avståndet. Det finns nog inte mycket som pajar förtroendet mellan ryttare och häst bättre än att man sitter och försöker få rätt avstånd men ändå inte får det.

Och det är ingen som har sagt att man ska ÖVA på fel avstånd. Vi har sagt: Släpp kraven, det kommer.

Håller med. Ha hästen i en väl avvägd och balanserad galopp med vikten på bakdelen. Den ska ha lätt att länga och korta galoppsprången. Sedan är det bara att rida på och låta hästen sköta jobbet. Se till att du har en väl avvägd galopp redan när du rider på hindret, den galoppen ska inte ändras fören du kommer två-tre språng mot hindret och då ska hästen göra det på eget iniativ. Låt inte hästen bara springa mot hindret, det ska vara i balans, men sitt inte heller och bromsa så du lägger hästen i botten. RYTM.

Har jag sagt att jag inte får till det? På ett eller annat sätt så kommer jag rätt tillslut. Det är bra träning för att man ska lära sig komma rätt. Att skita i att tänka på avståndet är väll inte det bästa. Det är ju grunden för att kunna hoppa - är ju att komma rätt. Har man inte avståndet i baktanken och en strävan efter att komm rätt tycker inte jag man ska hoppa :angel:..

Självklart, utan en bra galopp så blir d inget bra hopp :D och balansen är minst lika viktig. Tycker ändå att avstånd är viktigt. Kan man inte komma rätt på ett hinder på 20cm kan man inte komma rätt på ett 120 ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka