Avstånd?!

L

Liljan80

Vad långt tycker ni max avståndet mellan stall och ridbanor/ridhus får vara om man skall kunna rida dit och hem och sedan rida lektion (ca 1 h)där emellan? :confused:

Tja, 20-30 minuter skritt och lite lätt trav sista biten kan väl inte vara för mycket uppvärmning?

Jag har ca. 1,5 km till ridskolan. Det tar ca. 25 min i skritt. Det blir lagom uppvärmning och avskrittning.
Paddock har jag även vid stallet.

Jag skrittar 45min till ridhus, rider 5-10min inne i ridhuset innan jag börjar rida lektion (45min) skrittar sen hem. Min häst verkar må bra, han är inte flåsig eller så. Jag gör detta en gång per vecka under den tid på året då underlaget i stallets paddock inte tillåter träning, fruset eller för torr och hård. Naturligtvis är hästen i hyfsat god kondition. Det har även hänt att jag promenerat hem en del av vägen, det kan vara skönt efter så lång tid i sadeln.

jag har ca 3,5 km till ridhuset och min hopptränare.
2/3 delar grusväg och 1/3 mindre asfaltsväg.

första tredjedelen är det grusväg, plus att det ofta är åkrar med kvävespärrar (oodlade kanter) man får rida på bredvid denna väg, så rider där ist.
där skrittar jag, travar i lugnt tempo kanske sista biten (om jag har lite bråttom).

nästa tredjedel är asfaltsvägen då skrittar jag hela.

sista tredjedelen travar jag och ev. galopperar sista biten.

detta tar 20-30 min för oss och min häst skrittar SAKTA.
:smirk:

efter det har jag en 45 min - 1 timmes hopplektion och skrittar,travar och galopperar på hemvägen.

men så har han bra kondis oxå :)

jag tycker att 20 meter är jättebra och bekvämt, skulle inte orka ha längre... ;) :D

men ett avstånd så att hästen blir uppvärmd i skritt och avskrittad efteråt tycker jag är bra. på vintern när det är kallt så bör det inte vara för långt att skritta hem om hästen är svettig. det iaf vad jag tycker :p

Jag har flyttat hem min häst och har nu 3,5 km till ridhuset (stod tidigare på anläggningen). Ser inte det som något stort problem att rida upp... men hur gör du när det är riktigt kallt. Alltså jag har inga problem att rida länge ner till cirka minus 10 grader, men när det börjar närma sig minus 20 grader så mår ju inte fötter och händer så himla bra. :crazy:

Det är ju också lite svårt att trava/galoppera hem på stenhårda frysta vägar. Hur gör du när det är som allra kallast??

Eftersom jag under vintern anser -10 vara varmt så ser jag inte problemet med att rida när det är kring -20. Den enda gräns jag har är att jag inte kör när det är under -25 eftersom det blir kallt att sitta still en timme då. Krisar det så ger jag mig ut iaf.

Det bästa är ju om du kan trava och galoppera när det är så kallt för att få upp värmen. Allra bäst när det är kallt är att rida barbacka men det är ju kanske inte så lyckat när man ska iväg på träning.

Men jag fattar det som att du inte har någon snö när det är -20 och då är ju vägarna hårda. Annars är det ju bara att rida på. Hur ser vägrenen ut? Är det gräs så går det ju utmärkt att rida där istället och antagligen även trava och ev galoppera.

I övrigt, klä på dig. :)

De senaste 3 åren så har jag varit bortskämd med att ha NÄRA till ridhuset.

Jag bor ju på närkesslätten, vilket betyder att det OFTA blåser på vintern. Så även om termometern bara visar -10 grader så är det i själva verket bra mycket kallare. Det är inte heller självklart att det alltid är snö, utan det kan lika gärna vara frusna, stenhårda vägar.

Hästen klarar kylan - det är inga problem. Jag har dock aldrig behövt rida så länge som upp till 2 timmar (ridhuset är oisolerat) i riktig kyla...

/Lizzie

Vårt stall sitter ihop med ridhuset, det är ganska skönt på vintern!! :rofl:

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 198
Senast: sorbifolia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka