Avstånd till närmaste granne och bygglov!?

chilling

Trådstartare
Jag undrar om det finns en "generell" regel om lämpligt avstånd från stallbyggnad till närmaste granne, detta ligger i tätbebyggt område.

Sen bygglov, det måste man väl söka oavsett om jag ska bygga stall för 2 eller 5 hästar eller?
Finns det en regel som gäller gödselplatta, att man måste ha en sådan om man har fler än 3 hästar eller vad är det för regel? Gäller den regeln bygglov?

Hjälp mig reda ut lite frågetecken, gärna tips på lämpliga länkar också!:crazy:

Sv: Avstånd till närmaste granne och bygglov!?

Frågan är om du överhuvudtaget får bygga stall i tätbebyggt område generelt är det 500 meter men när KOMUNER själva bygger säger många 200 meter till närmaste granne .:cool:

Gödselplatta skall inte alla numer ha antingen en göselplatta eller annan täckt förvaring ?
Ring Miljö och häls i din komun så får du rätt svar .

Mvh mia

Jag undrar om det finns en "generell" regel om lämpligt avstånd från stallbyggnad till närmaste granne, detta ligger i tätbebyggt område.

Sen bygglov, det måste man väl söka oavsett om jag ska bygga stall för 2 eller 5 hästar eller?
Finns det en regel som gäller gödselplatta, att man måste ha en sådan om man har fler än 3 hästar eller vad är det för regel? Gäller den regeln bygglov?

Som sagt är det inte alls säkert att du får hålla husdjur (dvs även häst, hund och katt räknas som sällskapsdjur) inom detaljplan/tätbebyggt område. Då krävs det i allmänhet tillstånd från kommunen (kolla med miljö och hälsa). Bygglov måste du alltid söka inom detaljplanerat område oavsett om du bygger ekonomibyggnad eller inte (bortsett från carport och friggebod...?!) Vissa kommuner har 200 meter till närmaste bostadshus (grannes bostadshus då alltså) vissa har 500 meter. Ansök om ett förhandsbesked först. Prata med bygglovshandläggaren i din kommun. Även om du har få hästar måste du följa hänsynsreglerna, dvs undvika risken att förorena mark och vattendrag = tät lagring av gödsel gäller, t ex. i container, på platta eller under tak.

jag har mina i tätbebyggt område och bygg och miljö var super att ha att göra med i min kommun.
bygglov behövs och det hjälper dom dig med inne på kommunen. jag pratade med miljö och även djurskyddsombudet för att ha en kontakt med han mest.
jag behövde endast grannarnas godkännande...de två närmsta.
kommer faktiskt inte ihåg hur det var med gödselplatta eller inte....jag hade redan bestämt mig för container...men har för mig att det fanns en gräns på någon om hur många hästar man hade...men om det var gödsel kommer jag inte ihåg..

Såg en tidningsblänkare att de mycket konservativa avstånd mellan hästverksamhet och övrig bebyggelse som rekommenderas nu (500 m) kan komma att förändras. Det var bara någon vecka sedan det dök upp i dagspressen om jag kommer ihåg rätt.

Tättbebyggt och inom stadsplanering är två skilda saker. Inom stadsplanering inga hästar utan tillstånd av alla grannar som kan dras in om ny granne dyker upp som inte vill.

Landsbygd som är tättbebyggt skall kunna tolera hästar och andra djur. Det där med 500 m gäller absolut inte där. Här prövar vid bygglovs ärende från fall till fall, och beroende av vindriktning osv., lämplig närhet till boningshus när de ger bygglov till ett stall.

Eftersom du ändå måste ha bygglov så är det allra enklaste att börja med en kontakt för att reda ut dina frågetecken. Tror att det är som du säger med tre hästar max och sedan måste man ha platta.

Hälsning Maja

Jag blir osäker på vad mitt ställe räknas som. Det är ett villaområde på ett lantligt ställe, det är tre personer till som har häst i "området" och de stallen ligger betydligt mer i smeten så att säga, men de har inte byggt helt nya stall utan de har använt befintliga byggnader och byggt om de till stall. Måste man inte ha bygglov om man bygger om exempelvis ett garage till stall?

Jag blir osäker på vad mitt ställe räknas som. Det är ett villaområde på ett lantligt ställe, det är tre personer till som har häst i "området" och de stallen ligger betydligt mer i smeten så att säga, men de har inte byggt helt nya stall utan de har använt befintliga byggnader och byggt om de till stall. Måste man inte ha bygglov om man bygger om exempelvis ett garage till stall?
Jo, det måste man, man ändrar ju funktionen för huset sas. Kolla med kommunen så får du svar på dina frågor:)

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 016
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 463
Senast: ameo
·
Anläggning Hej Vill ta hem hästen, och ska i samband med det köpa en till. Har ledsnat helt på att stå inackorderad. Vart får man reda på vad som...
Svar
7
· Visningar
1 896
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka