Avstånd till hinder

Kellog

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om någon här har ett tips på hur man ser avsprångspunkten till hinder. Ja tävlar med min häst på 90, 100 cm höjd nu men när jag tränar hemma och kommer mot ett hinder så ser jag inte avståndet och hoppar av för sent eller för tidigt.

Jag försöker räkna 3,2,1, men det går inte något vidare bra.
Eftersom min häst är såpass bra på att hoppa (har gått 130 med förra ägaren) och är helt ärlig på hinder så hoppar han alltid och försöker komma över.
Jag kan inte hoppa högre än 100 sc på träning för jag har så svårt att se avståndet.

Men på tävling är det helt annorlunda, då är det bara att styra och gasa typ. Då hoppar min häst av bra och nu på sensat tävlingen så hoppade jag inte före eller efter många gånger alls. det gick super!
Kan någon hjälpa mig? Några tips?

Sv: Avstånd till hinder

Försök att hitta en bra rytm i galoppen... Du får inte kasta dig fram eller försöka hitta på en massa grejer själv utan ta det lugnt och invänta din häst. Om hästen har gått 130 så har den nog en väldigt bra utbildning och då behöver du inte lägga dig i. Lät hästen lära dig och tänk inte på vad för höjd du rider på! Det är galoppen och rytmen som är det viktiga. Lycka till!

Om du har svårt för att se avstånd hemma skulle jag satsa på att träna med galopp före hindret. Just för att hjälpa dig hamna rätt och lättare se avståndet. lycka till

Jag tycker också att det är ganska lurigt att lyckas komma rätt alltid :) Men en bra grundgalopp med "tryck i" ger ganska bra förutsättningar. Annars är det bara att hoppa vidare, någon dag kommer du nog märka att "oj, jag ser avsprångspunkten". Så var det för mig :idea: Fast sen gäller det ju att komma dit på ett jämnt antal galoppsprång också :angel:

prova att inte bry dig så mycket om just vart du ska hoppa av, vi testade det på en träning för inte så länge sen, vi fick kolla på vår tränare istället för på hindret och oj vad hästarna hoppade :p
Tänk på att ha en bra grundgalopp och försök rid som du gör på tävling kanske..?

din tränare borde också kunna hjälpa dej med detta.

jag har haft samma problem i ett antal år men nu har det värkligen släppt:) jag brukar ha hen bra grund galopp och invänta hästen men för att underlätta kan du börja med att rida på sockerbits höjd och hoppa ett hinder med nästan lösa tyglar och rid bara med benen då brukar man ses ett tidigt avstånd det kanske inte funkar de första ggr men pröva om och om igen kanske lite mera tryck i galoppen mm.. sen när man kommer upp på högre kan man trycka lite extra med yttern när du vänder upp nästan som en skänkelvikning eller framdelsvändning då har du yttern och hästen trampar under sig du kan fortsätta trycka med yttern ända tills du ser avståndet men öva på den första övningen och se till att hästen är lös och ledig i munnen när du hoppar så den svarar för skänklän om du vill rida frammåt.:):smirk:

hoppas det blir till bra hjälp:)

bakdels övningen: men bvänd upp snabbare (svårt att rita på datorn:P
^___________ I--------
/
/
/

:DOkej, tack så mycket. jag skriver här om hur det går.. Ska öva på det ni skriver!

Hoppade idag, och det gick super!
Hade lagt upp tre stuts och sedan ett galoppsprång och efter det ett rättuppstående.
Och jag hoppade ett rättuppstående på "snett-igenom-linjen" med. Hindret låg väl på 1.10. Jag tänkte bara på att ha en bra galopp och det gick helt underbart bra! Tack för alla som hjälpt mig med detta!

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
171
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka