Avstånd PONNYhoppning !

B

Baambi

Hej !!

Skulle behöva ha reda på hur långt det ska vara typ mellan kombinationer/studs , Och t.ex om man vill ha 6 galoppsprång mellan två hinder lr så ,

Skriv som de ska vara för en D-ponny men ni kan ju skriva för dom andra med :)

Sv: Avstånd PONNYhoppning !

alltså på "häst" brukar ett galoppsprång vara ca 3-3,5 m..

så för en D ponny kanske man ska ta 2,5-3 m.....? det är väldigt beroende på hur hästens steg är..helt indivituellt...

men om du vill ha en kombination a la 6 galoppsprång så ta då ca 15 m mellan hindren(tog nu 2,5 meter som ETT galoppsprång) och samma sak i studds-2,5 m mellan varje hinder...

sen kan du lägga till lite extra el ta bort lite extra om det behövs,du märker nog på din ponny om den får plats el behöver mer/mindre plats...

Det avståndet man oftast stöter på på tävling är väl runt 7 meter, oftast lite kortare för ett galoppsprång och ungefär 10 m för två.

En LB jag red så var det 7,20 m med oxer - räcke, det var vääääldigt långt på min kortsprungna ponny.

Längre sträckor är väl bara att prova sig fram. Man kan ofta rida på ganska lika galoppsprång som på storhäst. Kan ju ev. lägga till något mer galoppsprång på långa sträckor. Mycket är ju beroende på hur höga hindren är.

14m - 3-4 galoppsprång
17m - 4-5 -"-
20m - 5-6 -"-

Osv, lägg på 3-3,5 meter för varje ökat galoppsprång så brukar det bli ganska bra för D-ponny, beroende på hur stor galopp den har.

Senast ändrad:

Jag är precis nybliven c-banbyggare (:banana: ) och i vårt "reglemente"står följande avstånd för d-ponny
1 galoppsprång ca 7m
2 galoppsprång ca 10m
3 galoppsprång 13-14m
4 galoppsprång 16,25-17,25m
5 galoppsprång 19,5-20,5m
6 galoppsprång 22,75-23,75m

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 144
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka