Avstånd och Kondition

A

alicen

Jag är medryttare på en 15-årig B-ponny valack 3ggr i veckan som har ganska dålig kondition, hur ska jag träna upp den på bästa sätt? Just nu så går han att ridas ca 30min om man kör ett hårt pass. Han behöver också bygga muskler, mest i ryggen. Jag vet att man ska klättra mycket och så, mer tips?

Sen undrar jag också hur långa avstånden ska vara i en cavaletti serie för honom, han är ca 115cm i mankhöjd. Även avståns mellan en låg studs-serie skulle behövas :laugh: Vilket mer markarbete är bra för att träna muskler/kondition?

Tack på förhand;)

Sv: Avstånd och Kondition

på ett "hårt pass" hur rider du då ? Skulle ut och bara skritta, skritta 1h i början om han bara är van vid 30 min turer. Tänk på att det tar ett tag innan muskler och kondition byggs upp, spec musklerna. Det är inte nånting som kmr på 1 månad (beroende på hur omusklad/musklad hästen är såklart). det är viktigt att du inte kör på för hårt och att du lägger in mkt skrittpauser, för när musklerna blir trötta, tar inte musklerna upp stötarna lika bra utan det blir lederna som får ta smällarna.
Klättring är bra för musklerna, både uppåt och nerför, tänkt på att det ska gå långsamt i nedförsbackarna (börja inte med för långa backar på en gång!). Sen att rida hästen i en bra form är a och o för att den ska få ryggmuskler, men har den inga muskler nu kmr den tycka att det är jobbigt.

Avstånd mellan bommar och studs vet jag inte vad det är för b-ponny, men står säkert om du söker på forumet "hoppning" :)

på ett "hårt pass" hur rider du då ?

Jag är rätt ny med honom, det är den gamla tjejen som tycker bättre om att rida hårdare pass, så jag skulle sköta de lite lugnare :) Jag vet inte exakt hur hon rider, det var ägaren som berättade detta för mig :)

till b-ponnysarna på ridskolan där jag jobbar har vi ca 1,5 m mellan små studs, (max 40cm hoppar vi då) precis som till galopp bommarna. utgå från 1,5 m och ha någon till hjälp som kan länga om det blir för kort, våra är väldigt oridna oh kortgaloperade så jag kan tänka mig att du får länga lite. travbommar skulle jsg lägga runt 60 cm ungefär. också väldigt olika...

För att träna ponnyn så skulle jag precis som tidigare svarats, klättra och skritta långa pass och inte gå för fort fram. För att just bygga upp ryggmuskler behöver hästen gå i form, dvs jobba med ryggen och sätta bakbenen under sig, men då ponnyn är så liten är det inte alltid så lätt att hitta ryttare som klarar att rida så avancerat ännu, så jag skulle rekommendera att du skrittar och travar över bommar, longerar utan ryttare med inspänning och med ryttare utan inspänning. Det är dessutom ett bra tillfälle att träna balansen om man blir longerad, men tanken är att någon ska hjälpa dig styra så att du kan jobba med benen och lirka lite mjukt med bettet för att få hästen att slappna av och tugga och höja ryggen och sänka huvudet. OBS du ska inte DRA i tyglar och bett, utan lirka lite och leka, ge eftergifter och klappa när du känner att hästen höjer ryggen, så släpper du automatiskt på tygeln och hästen slappnar av ännu mer. Det är viktigt att du får hjälp att få hästen i form om du inte gjort det själv förr, så du får känna hur man gör och hur det SKA kännas, så du får in känslan i ryggraden och känner igen den senare.
Som så många andra på de här forumet, så tror jag att du får bäst resultat om du letar upp en vuxen som har lång erfarenhet av hästar och ridning, kanske kan du rida lektion på din häst för en instruktör, det vore det allra bästa!!
Lycka till!
Jessica

Du kan ju alltid köra gymnastikhoppning. Där tränar du din egen balans oxå..

Lirkar du i munnen börjar du i helt fel ände, kontakt i munnen ska du ha, men inget pill...

Jag är medryttare på en 15-årig B-ponny valack 3ggr i veckan som har ganska dålig kondition, hur ska jag träna upp den på bästa sätt? Just nu så går han att ridas ca 30min om man kör ett hårt pass. Han behöver också bygga muskler, mest i ryggen. Jag vet att man ska klättra mycket och så, mer tips?
QUOTE]

Om du har bra ridvägar i närheten så rid ut och intervall träna när underlaget blivit bättre. Börja med att skritta mycket så du värmer upp hästen, trava sedan en bit (du bestämmer tempo, gärna tempoväxlingar), sedan galopperar du en lika lång bit som du travade, sedan ner till trav igen, sedan skritt, sedan trav, galopp, trav,skritt. och sen fortsätter du sådär hela tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: iNTOHiMO
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar