Avstånd mellan stängsel och väg?

jis

Trådstartare
Finns det någon regel eller rekommendation om vilket avstånd som är lämpligt mellan ett stängsel och vägrenen till en allmän väg?
Om inte, vad tycker ni är lagom?
Vi funderar på 1,5-2 meter, vad tror ni om det?
 
Minst två meter skulle jag säga. .. Snöplogen trycker undan snön långt ner i diket, och staketet åker med om det är för nära. Tror vägområdet är 3 m från vägkanten om jag inte minns fel. Dvs 3 m som väghållaren får använda vid behov, ex för att få undan snö.
 
Minst två meter skulle jag säga. .. Snöplogen trycker undan snön långt ner i diket, och staketet åker med om det är för nära. Tror vägområdet är 3 m från vägkanten om jag inte minns fel. Dvs 3 m som väghållaren får använda vid behov, ex för att få undan snö.
Hur brett vägområdet är beror lite på. Är vägen ny så finns det ett fastställt vägområde. Det område som är till för vägens "behov". Men är vägen äldre så finns det inget fastställt vägområde, såvida vägen inte är inom planlagt område. Då brukar man räkna vägområdet som det område som behövs för vägens funktion, dvs körbana, ev vägren, stödremsa, avvattning, snöupplag. Om vägen ligger på bank så brukar man räkna slänten + en meter från släntfot (om det inte är orimligt, går vägen "på skrå" i en sluttning kan man inte räkna så). Finns det ett vägdike så brukar dike +1 meter räknas till vägområdet. Även här om det inte är orimligt p g a hur det ser ut. Hur brett detta blir beror alltså på om vägen ligger högre/lägre eller i nivå med hagen. Nu har jag utgått från att TS med "allmän väg" avser en statlig eller kommunal väg. Det kan ju också vara en enskild (privat) väg som är öppen för allmän trafik. I så fall skulle jag ta kontakt med vägens ägare (t ex samfälligheten) innan jag sätter upp ngt staket.

Praktiskt: Finns det ett dike så skulle jag sätta staketet minst en halv meter från dikeskant om det var i Uppland. För som @EmblaAsk skrev så är det inte roligt om snön krossar staketet. Trafikverket och kommunerna brukar också röja vägkanter och dikeskanter från sly, gräs och annan hög växtlighet. Maskinerna som gör det kan dra med sig det mesta, staket riskerar att bli kaffeved om det är för nära. Så en kontakt med väghållaren kan vara bra oavsett.
Man kan ju också tänka lite på säkerheten. Är det stor risk att någon hamnar i diket t ex vid möte? Kan placeringen av staketet påverka hästarnas möjlighet att ta sig ut? Men sånt antar jag att du ändå tar med i beräkningen ;)
 
Vi satte staket längs med en enskild väg, grusväg. Vi pratade med närmsta grannarna samt de som sköter vägen (klipper sly och röjer snö) och gick på vägsamfällighetsmöte och presenterade vår plan. Det gick igenom utan problem och vi fick det således även protokollfört om det skulle bli problem i efterhand. Vi satte enligt rekommendationer staketet 1,5m in från vägen och det blev jättebra! Jag vet att det inte var enskild väg som du efterfrågade, men hoppas det kan hjälpa dig lite :)
 
Vi har vår hage mot en allmän asfalterad 70-väg. 3 Meter emellan ungefär, diket är inte särskilt djupt och det blir höga snövallar på vintern så jag är glad för avståndet vi valde! :D
 

Liknande trådar

Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 928
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 126
Senast: mamman
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 778
Senast: Jeps
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 267
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp