Avstånd mellan cavaletti

Elina8

Trådstartare
Hej jag undrar lite över vad man ska ha för avstånd mellan cavalettibommar. Jag rider en liten islänning 128 i mkh. Skulle tro att man behöver lite kortare än normalt. Jag ska börja med lite travträning och har testat att gå över några bommar, men han är så snubblig (vilket jag hade väntat mig eftersom han är spänd och har dålig balans och går i grispass) men jag tänkte att jag kanske kan göra det lite lättare genom att ha ett bra och lagom avstånd mellan bommarna.

Ska man ha olika avstånd mellan bommarna i skritt och trav och hur långt i så fall?

Några förslag?

Sv: Avstånd mellan cavaletti

Är dålig på avstånden själv så där är jag inte till hjälp. Men tips för snubblig häst - longera först innan man börjar trava cavaletti uppsuttet, så blir hästen inte extra störd över vikten på ryggen tills den fixar tekniken! :)

Tror inte det är så bra att longera på volt, men jag kan ju prova att gå jämte. Eftersom han är så stel och har dålig balans så går han i grispass hellre än trav, nu när vi ska börja träna upp balansen i trav så ska vi bla. öva på cavaletti eftersom han inte kan grisepassa över. Det blir nog jäkligt svårt iaf.
Men eftersom han inte har balansen på böjda spår än (vi övar för fullt i skritt men är inte där än)

Anledningen till att han snubblar är just att han inte har balansen och inte tar stegen rätt (pga grisepass och att han inte riktigt har balansen i trav). Tänkte börja med att skritta över och se hur det går och då kan det nog vara ett bra tips att leda honom.

Tack för tipset!

Då kan du se också om det blir för långt eller för kort emellan och justera! :idea:

Fast OM det går att trava över bommarna är det guld. Eftersom det kan trigga till trav istället för grisepassen.

Nu är inte jag insatt på islänningar alls, men jag hade börjat med enstaka bommar för att få honom uppmärksam på vart han har fötterna utan att trassla in sig för mycket i en lång serie.
Ang avstånd så hade jag satsat på runt 1,0 - 1,1 meter, antar att den är rätt kort i steget? Brukar räkna ca 1,3 till mina stora.

TIll min 150 cm häst har jag 4½ sko (storlek 36) mellan bommarna. :angel: Har ingen aning om vad det kan bli för avstånd, men det passar att trava över. I skritt får de ligga närmare.

Ang. att longera över bommarna, nu vet jag inte hur din häst är att longera men jag tycker det funkar bra att longera på en oval ungefär. Då har man bommarna på "långsidan" och så går/springer man med när hästen går över bommarna. Jag kan dock inte ha mer än 4 bommar, för då hinner jag inte med. :p

Man kan även "löshoppa" med cavalettibommar om man inte vill ha nån ryttare på ryggen. Bygg en bana och låt hästen trava över bommar istället för att hoppa hinder.

1,10-1,30 är avståndet jag alltid hört ska vara rätt till cavaletti.

Jo självklart, jag har provat att gå över en bom på sockerbit, och nu tänkte jag börja med tre bommar (för att det finns tre i paddocken, jag har några fler som jag kan släpa dit, men tänkte att det räcker till att börja med)

Tror du att det är för tufft att börja med, eller är det lagom?

Haha, smart att ha något att utgå från. Då borde jag kanske ta nästan 4 skor mellan (strl 37) eller jag får näta hemma så att det blir ungefär en meter.:p

Anledningen till att jag inte vill göra övningen på volt är att hans trav är så obalanserad att han går över i grisepass på böjda spår för att hålla balansen (det är ju inget svävmoment eller vad det heter). så om jag skulle göra övningen påvolt så skulle han ju gå i grispass hela varvet förutom (med lite tur) just över bommarna. Jag vill ju att han ska hitta traven och träna upp den så att han förhoppningsvis ska kunna behålla den en bit efter med. Men om jag gör en volt så kommer han gå över till passen igen.

Det kan nog vara bra att göra övningen på volt lite senare när han börjar få lite bättre balans så att han kan hålla traven en bit iaf. Då kan det ju vara bra att lägga in lite böjning så att han får lite att jobba med.:)

Men nu i början tror jag bara att det skulle försvåra det hela och jag vill inte att han ska tappa modet.:crazy:

Tack för svaret, jag ska prova detta lite senare.:laugh:

Avtåndet på travbommar för en b-ponny är vanligtvis 0,80-0,90 m. Om du använder cavalettibockar så ska avståndet kortas med minst 10 cm. :)

Okej, hade tänkt börja med bommar på marken, men ett och annat litet skutt (med en bom då) hade ju varit kul att ta sig över. Om det blir riktigt bra (om typ tio år:angel:) så kanske vi ger oss på att lägga upp ena änden på sockerbiten så de lutar varannan

Tack för tipset iaf. Jag tror att det passar bra med lite kortare avstånd. Strax under en meter skulle jag gissa på, han behöver ju ändå länga lite på steget, men inte snubbla sig över.

Bra att ha något att utgå från så får man väl experimentera med att korta och länga sen efterhand och se vad som passar.

Senast ändrad:

Jo självklart, jag har provat att gå över en bom på sockerbit, och nu tänkte jag börja med tre bommar (för att det finns tre i paddocken, jag har några fler som jag kan släpa dit, men tänkte att det räcker till att börja med)

Tror du att det är för tufft att börja med, eller är det lagom?

Låter bra! :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hundträning Hej, Undrar om någon har något tips för att få hunden att sluta äta gräs i spåret. Kör personspår och när hon koncentrerar sig är hon...
Svar
5
· Visningar
961
Senast: Milowe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Träning Hej! Undrar om någon sitter inne på bra tips eller råd på hur man kan planera en hopplektion för en grupp barn som är väldigt spretig i...
Svar
5
· Visningar
1 372
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama