Avstånd mellan bommarna!

J

Jelly_You

Hej!
Jag hade tänkt att rida över lite bommar på min medryttarhäst nu innan banan fryser. Det var rätt länge sedan jag gjorde det och på ridskolan var det alltid ridläraren som la upp bommarna, frågan jag här är; Hur stort avstånd mellan varje bom ska det vara? Jag rider ett svenskt halvblod, ca 155 cm. Vad blir lagom tycker ni? /Josefin

Sv: Avstånd mellan bommarna!

Man brukar räkna ett galoppsprång som mellan 3-3,5 meter, beroende på vilken typ av häst man har. Jag brukar ha 3,5 meter mellan bommarna, detta brukar funka i alla gångarter.

När man har flera galoppsprång mellan bommarna kan man ta ett avstånd som inte passar hästens normala galopp, så man får träna på att länga eller korta galoppen.

Sv: Avstånd mellan bommarna!

Det finns för övrigt redan en mängd trådar om detta. Använd sökfunktionen :)

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
334
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 777
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 985
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst