Avstånd i studshoppning + antal hinder?

Lenis

Trådstartare
Vet inte riktigt vad jag ska ha för avstånd när jag ska hoppa studs med nye hästen, han har lite kortare steg än min förra men länger sig samtidigt extremt ibland så jag vet inte riktigt. Han är en mycket smäcker stor häst på 1.62.. Nån som har nåt exempel att gå efter?

Sen undrar jag hur många hinder ni haf när ni studshoppar. Jag har alltid kört med 3 men en som tränar unghästar som jag mötte i ridhuset påstod att han alltid har 5 eller 6 hinder. Vad tycker ni?

3 meter är nog "standard". Hur många hinder du har är väl en fråga om tycke och smak. Ju fler hinder, desto jobbigare för din häst. I senaste Ridsport stod det ju om en övning hopplandslaget gjort med 9(!) hinder i en studsserie på ena långan, sedan en serie med tre hinder och ett galoppsprång mellan på andra.

Personligen så använder jag 3-4 hinder i studsen. tycker att det räcker. Kombinerar med lite andra hinder.
Kommer inte ihåg avstånden såhär på rak arm. Men har utan problem hoppat samma avstånd med min förra foderhäst på 1,63 lite lättare i typen fast med kort steg som med min nuvarande häst på ca 1,70 lätt i typen med STOOORT steg utan problem. :D

Ja det va just landslagets extremt vältränade hästar som hoppade studs m 9 hinder!
Det är nog inget för oss, iaf inte för min häst. Jag brukar ha 3-5 studs.
Ofta har jag såhär:
studs <3 m> markbom <3 m> studs <3m> markbom <3 m> studs
Har ett hbl på 1,62 m normallängd på galoppen

Du kan ju löshoppa din häst så ser du ju hur den hoppar.

Normalt i stus är annar 3.20

En unghäst ska man inte ha för många hinder på raden, bättre att hoppa färre, orutinerade eller dåliga hopphästar brukar lösa problemet med att öka farten om dom kommer fel i en stuts å e de då på 2a hindret och det är 4 hinder kvar så slutar det illa.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 892
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 837
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 499
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama