avstånd i storhästklasser

beauspirit

Trådstartare
min häst ligger precis på gränsen mellan ponny-stor häst.
men han har en rätt så hög manke så han är egentligen mkt mer som en ponny.
han tar ponnysteg, har kortare galoppsprång än en stor häst osv.

och nu kommer han förmodligen inte klara mätningen som ponny.
jag är dessutom 16 i år och han är 5 och vi har inte ens börjat med lokal osv än (ska iväg i år) så kommer inte hinna tävla honom mkt som ponny.
sen alt. efter det får man ju skaffa hästlicens men då bara upp till 120 och jag tror vi kommer tävla högre än så.

så nu lutar det åt att jag kommer tävla honom som stor häst.
till problemet.
avstånden till hindrena är ju avsedda för exempelvis normalstora halvblod på sisådär 160+ med normalstor storhästgalopp.
ungefär hur stor skillnad är det på ponnyavstånden i tex en tvåkombination med tre galoppsprång emellan?

kommer få det kruxigt att pricka in rätt galoppsprång.
det är det som är så synd, för han ju som en ponny i allt.

:cry:

hur kommer det bli med avstånden tror ni?

kan inte det där med avstånden, men du kan ju mäta honom som ponny nu medans du kan tävla honom som ponny(om han klarar mätningen vill säga), men slutmät honom inte som ponny. bara ett tips.

Du kan väl slutmäta honom som ponny men ändå när du är 18 får du tävla honom som storhäst om du vill. SÅ hade jag nämligen tänkt att göra, det var en tjej i stallet som tipsa om det..

jo jag vet skrev ju det i texten. men då får man bara tävla upp till 120 i hoppning och Msv B dressyr (dressyren spelar ingen roll för dit kommer vi aldrig :smirk:).
men eftersom han är så duktig i hoppning och min feghet börjar gå över är det ingen omöjlighet att vi vill starta högre än 120 i hoppning så småningom.

så det är anledningen till att jag intve vill slutmäta honom som ponny.
sen så nu tror inte jag han kommer klara mätningen, men det får vi se.

därför jag bad om hjälp här, ville veta om det blir svårt för en litenstorhäst/ponny med ponnygaloppsteg att hoppa en storhästbana avsedd för halvblod osv.

:confused:

Om han är 5, och du 16, varför ens slutmäta honom som 8 åring? Mät honom nu och hoppas på att han är ponny och ger er ut och skaffa runtin! ;)

Liknande trådar

Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 759
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 929
Senast: a1agnlju
·
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka