Avstånd för löshoppning, någon som vet?

C

CarenSidney

Hej vad ska man ha för avstånd när man löshoppar om man ska ha en kombination?
För häst:
För ponny:

svara gärna :)

Sv: Avstånd för löshoppning, någon som vet?

normalt kombination med ett galoppsprång emellan.. dvs 7-7,5 m för storhäst och 5,5-6,5 för ponny..

Okej, tack då vet jag :)
Men om den stora hästen travar hur ska man räkna då, min häst är nämligen travare och fattar ibl inte att man ska galoppera därimellan :confused:

Okej, tack då vet jag :)
Men om den stora hästen travar hur ska man räkna då, min häst är nämligen travare och fattar ibl inte att man ska galoppera därimellan :confused:
när hästen tavare fungerar det inte me måtten alls..
se till att hästen galopperar runt löshoppningsringen en gång när du har nykrattat långsidan.. mät upp hur långa galoppspårng just din häst har, troligtvis har han väldigt lång galopp, och ta två galoppsprång från hinder till hinder, dvs har din häst 4,5 m långa galoppsprång så ta 9 m mellan hindrena.. det kommer att hjälpa din häst med galoppen..

varför hänvisa till en 2 år gammal tråd som dessutom inte innehåll mera info än denna tråd? :confused:
Därför du skrev ditt inlägg 1 min innan mitt, så därför visste jag inte att du redan hade svarat.
Spelar det någon roll om tråden är 2 år gammal? Avstånden ändras ju inte direkt med åren.

nej men är det bara en rad som ska med så är det onödigt att hänvisa till en annan tråd då bara länken är längre än svaret :idea:

hehe, okej!
Men om hon endå inte galopperar :(
Hon brukar bara göra det när man har riktigt höga hinder!

Menar du mig! opps isf är ny här fattar inte allat än :rofl:

ja om hon inte galopperar så har du ju då ändå bra med ytrymnme så att hon kan ta sina långa travsteg och hoppa OK..

hur går det om du skulle ha galoppbommar? risken finns ju att hon trampar på dem om hon inte är van.. men om du lär henne vad galoppbommar är först funkar det kanske bättre med galoppen..

Aah, men hon brukar galoppera för det mesta, det är bara ibl hon inte gör det ;)
Men kan testa med galoppbom det kanske hjälper henne att förstå vad hon ska göra :)

Eller så får hon bara trava:)

Dessa avstånd hittade jag när jag skulle kolla upp det för ett tag sedan, är avstånd som används vid olika bedömningar/tester.

Häst: 7.00
D-ponny: 6.70
C-ponny: 6.30
B-ponny: 5.70
A-ponny: 5.10

Alla avstånden kan justeras med 25cm mer eller mindre för o anpassa sig efter hästen.

Har du problem med att hästen inte vill galoppera så lägg galoppbommar före och mellan hinderna och håll hinderna låga tills hästen lärt sig hur den ska göra.

Senast ändrad:

När jag visade mitt halvblod på 3-årstest så fick man välja på avständ mellan 6.8-7,5m beroende på hur stor galopp hästen hade. Att säga en exakt siffra är inte rätt då galoppsprängens längs kan variera. Någon nämnde dock att travare inte har samma längd mellan hindrena som halvblod naturligt, och det ´kanske stämmer men det vet jag för lite om för att yttra mig om.

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
430
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix