Avstå veterinärbesiktning, följder?

M

Mahorka

Kan det få några juridiska följder om jag, som köpare, avstår veterinärbesiktning och skriver på att jag köper hästen i så kallat befintligt skick?

Vi ska åka långt i helgen för att kika på en häst och tänkte ta med transporten och ta med hästen hem om allt stämmer. Orkar inte köra över hela sverige två gånger :crazy:.

Sv: Avstå veterinärbesiktning, följder?

Som köpare har man ju ett visst ansvar att undersöka hästen innan köp. Risken är ju att det visar sig att hästen har någon form av skada/sjukdom som kommer att förhindra fortsatt användande. Då står du där med en obrukbar häst utan möjlighet att låta köpet gå tillbaka... Jag skulle aldrig våga låta bli att besikta...:crazy:

Förutom att din ställning vid en eventuell tvist är otroligt svag är det ingen nackdel (bara fördel) för säljaren.

Utan veterinärbesiktning kan du som köpare inte anses ha uppfyllt din undersökningsplikt, det kommer alltså att bli oerhört svårt (omöjligt?) att reklamera hästen.

Har köpt de senaste hästarna utan veterinärbesiktning, men då har jag varit fullt beredd att slakta utan ersättning om visade sig vara något annat än det jag förväntade mig (rent fysiskt alltså)

Det är bara en nackdel för dig om du köper hästen och sen så stämmer inte allt.

Det beror på vilken status som du och säljaren har till viss del. För om du köper som privatperson av en företagare så går det inte att enligt svensk lag att göra det i befintligt skick. För enligt Konsumentköplagen som gäller i det här fallet kan man inte göra avtal som försämrar vilkoren för köparen. Lagen är vad som kallas för tvingade och vad ni än har skrivit så i ett avtal om detta så gäller konsumentköplagens regler i alla fall. Om ni inte avtala om något som är ännu hårdare/bättre för dig som köpare.
Om du där emot köper som privatperson från en privatperson gäller Köplagen och enligt den kan ni avtala om nästan vad som helst bara ni är överens om det. Då också att hästen köps i befintligt skick som exempel.

En häst köpt i befintligt skick utan veterinärbesiktning kommer inte att gå att reklamera för fel varken synliga eller dolda. Så det är ju en nackdel helt klart. Jag skulle i det här fallet råda dig att om nu allt stämmer istället skriva ett köpeavtal som säger att du får ta hästen med dig och att du får besiktiga den "hemma" inna köpet blir helt klart. I längden kan det ju bli klart billigare att köra tillbaka den om den inte går igenom besiktningen än att chansa.
Men det beror ju också på ålder, ras och pris på hästen. En billig häst kanske det inte är lönt att lägga ner så mycket på utan bättre att chansa. Kan ju kännas lite dumt om besiktningen kostar mer än hästen. Men vissa raser som har kända problem bör man besiktiga ändå för att vara på den säkra sidan.

Du kan få problem att försäkra hästen också...
Förstår dilemmat, men är hästen dyr är det dumt att avstå.
Ett alternativ är ju att du låter säljaren besiktiga och skicka hästen till dig med transportör.
Om den inte kostar så mycket kanske du kan ta med dig någon kunnig person som kan hjälpa dig att kolla så att hästen verkar frisk?

Har hört om ett fall irl där det hade varit bättre att inte undersöka hästen. Eftersom fel upptäcktes så ingick inte det felet i föräkringen när försäkringen togs över o operation fick bekostas ur egen ficka. det var lösa benbitar på klinik som upptäcktes. Köparna var dock gjorda av pengar o lät inte det lilla hindret stoppa dem. Har hästen en bra försäkring som du kan ta över bör det inte spela någon roll, men kontrollera gärna med försäkringsbolaget först.

Jag har köpt två hästar obesiktigade, bla av det skälet du angav.

Det beror på vilken status som du och säljaren har till viss del. För om du köper som privatperson av en företagare så går det inte att enligt svensk lag att göra det i befintligt skick. För enligt Konsumentköplagen som gäller i det här fallet kan man inte göra avtal som försämrar vilkoren för köparen. Lagen är vad som kallas för tvingade och vad ni än har skrivit så i ett avtal om detta så gäller konsumentköplagens regler i alla fall. Om ni inte avtala om något som är ännu hårdare/bättre för dig som köpare.
Om du där emot köper som privatperson från en privatperson gäller Köplagen och enligt den kan ni avtala om nästan vad som helst bara ni är överens om det. Då också att hästen köps i befintligt skick som exempel.

En häst köpt i befintligt skick utan veterinärbesiktning kommer inte att gå att reklamera för fel varken synliga eller dolda. Så det är ju en nackdel helt klart. Jag skulle i det här fallet råda dig att om nu allt stämmer istället skriva ett köpeavtal som säger att du får ta hästen med dig och att du får besiktiga den "hemma" inna köpet blir helt klart. I längden kan det ju bli klart billigare att köra tillbaka den om den inte går igenom besiktningen än att chansa.
Men det beror ju också på ålder, ras och pris på hästen. En billig häst kanske det inte är lönt att lägga ner så mycket på utan bättre att chansa. Kan ju kännas lite dumt om besiktningen kostar mer än hästen. Men vissa raser som har kända problem bör man besiktiga ändå för att vara på den säkra sidan.

Det är en privatperson som säljer. Det var ingen dum ide du hade. Kanske bäst att ringa i förväg och kolla att de skulle vara ok med ett sådant avtal.

Du kan få problem att försäkra hästen också...
Förstår dilemmat, men är hästen dyr är det dumt att avstå.
Ett alternativ är ju att du låter säljaren besiktiga och skicka hästen till dig med transportör.
Om den inte kostar så mycket kanske du kan ta med dig någon kunnig person som kan hjälpa dig att kolla så att hästen verkar frisk?

Jag tar med min tränare! Hästen är ganska dyr..allt är relativt förstås men 50 000 är allt jag äger och har och det kostar hästen.

Om jag låter säljaren besiktiga, har jag uppfyllt min undersökningsplikt då?

Tveksamt.

Med tanke på din sits (du tar alla dina pengar och lägger på den häst hästen) hade jag inte varit så intresserad av vad lagen säger som att hästen faktiskt är frisk.

Jag hade velat ha MIN veterinär som berättar vad hon ser, som känner min ridning och som vet vad hästen ska användas till. En veterinär jag kan diskutera med och få synpunkter av.

Nej det har du inte rent juridiskt, finns prejudikat på det från dommar i Tingsrätten. Men du sitter ju i en betydligt bättre sits redan innan du åker dit om du vet att hästen är besiktigad.
Som jag skrev innan så kan du alltid avtala om att få besiktiga hästen igen hemma innan köpet är fullt klart. Så gör ofta våra "stora" ryttare vid köp av häst. För de vill ha sina egna veterinärer som de litar på.

Du är i pricip rättslös om det skulle visa sig vara nått fel på hästen.

Plus att man kan få otrevliga överaskningar...
Om det finns röntgenbilder och likn. sen tidigare kan man be att få se dem på plats.

/migo
som åkte 120 mil för att titta, sen samma sträcka 2 dagar senare och köpte hästen utan besiktning.
En häst för 50 000 skulle jag besikta.

Brukar vara svårt en helg, och med tanke på att ekonomin står på spel kan det kanske vara värt med en klinikbesiktning?

Får du din veterinär att åka med dig genom hela landet för att besiktiga en häst?
Det är ju annars anledningen till att man som köpare ska ombesörja besiktning - att man ska ta sin egen veterinär som vet hur hästen kommer att användas. Annars spelar det väl ingen större roll - att påstå att den ena eller andra veterinärens besiktning skulle vara mer eller mindre giltig är väl ganska oförskämt mot veterinärkåren.
Däremot bör det ju vara en veterinär som jobbar med hästar som utför besiktningen.

Får du din veterinär att åka med dig genom hela landet för att besiktiga en häst?.

En av anledningarna till att jag slutat distanshandla hästar. Det finns hästar som motsvarar mina önskemål på nära håll och det gör det hela SÅ mycket enklare. Dels kan jag besiktiga innan köp hos MIN veterinär, transportkostnaderna (och utsläppen) blir försumbara, ska jag köra tillbaka hästen ruinerar jag mig inte.

De gånger jag köpt på distans har jag inte sett hästen utan köpt osett och struntat i besiktning.

Annars spelar det väl ingen större roll - att påstå att den ena eller andra veterinärens besiktning skulle vara mer eller mindre giltig är väl ganska oförskämt mot veterinärkåren.

Jag tar aldrig hem veterinär utan åker alltid till klinik. Varför? För att det GÅR inte att göra ett ordentligt böjprov utan vettiga förutsättningar med jämt underlag etc. Likadant med ridprov - det är helt värdelöst på en lerig åker. Jag ser min veterinär som mycket kompetent, långt över de jag har att hålla tillgodo med om jag väljer gårdsbesiktning. Och det vet nog de flesta veterinärer om också. Att det skiljer i kompetens inom kåren (självklart).

Din ridlärare må vara aldrig så duktig - h*n är inte veterinär!!! Jag är också ridinstruktör, och jag skulle ALDRIG godta att en elev jag följde med och tittade på häst hoppade över vet besiktningen - SÄRSKILT inte med motiveringen att jag var med som instruktör- det ansvaret skulle jag vägra ta!!!

Besiktiga hästen! En sjuk eller skadad häst är INTE vad du vill börja ditt hästägande med.

Själv skulle jag MÖJLIGTVIS hoppa över att besiktiga en sällskapsshettis för några tusen, men absolut inte en ridhäst för 50".

LYCKA TILL :)!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
404
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25