Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Om alla motståndare går med så kanske det i bästa fall händer något? Har ju varit uppe på nyheter många ggr och då kanske även de som inte är så hästintresserade får upp ögonen.

Försökte joina gruppen men de verkar visst inte vilja ha mig med :confused:?

kl

Till er som tror att det inte hjälper att folk pratar och skriver om det:
Till följd av publicerandet av filmen och protester så har Pepsi dragit tillbaka sin sponsring av Tennessee Walking Horse National Celebration!

Tränaren och 3 till ska höras i domstol på tisdag.

http://timesfreepress.com/news/2012/may/17/pepsi-pulls-sponsorship-premiere-tennessee-walking/

Om ingen vill förknippas med sporten, just för att folk är upplysta, så kommer girigbukarna att inse att de tjänar inga pengar, och pengar är det som styr den här typen av människor.

Vad jag förstod så var tränarens stall tomt på hästar när filmteam var där för att intervjua tränaren om det som nu är uppe i dagen? Bra att stora sponsorer drar sig ur, det är där det svider allra mest.

kl

till er som tror att det inte hjälper att folk pratar och skriver om det:
Till följd av publicerandet av filmen och protester så har pepsi dragit tillbaka sin sponsring av tennessee walking horse national celebration!

Tränaren och 3 till ska höras i domstol på tisdag.

http://timesfreepress.com/news/2012/may/17/pepsi-pulls-sponsorship-premiere-tennessee-walking/

om ingen vill förknippas med sporten, just för att folk är upplysta, så kommer girigbukarna att inse att de tjänar inga pengar, och pengar är det som styr den här typen av människor.

exaktemente!!!

:bow: Hoppas det också sätter press på övriga tränare.

Har en bekant som rider en tennesse walking horse, och hobbytävlar distans på den. Jättefin häst - så långt man kan komma ifrån de där stackars uppvisningsvraken som försöker ta sig framåt på arenan med sina jätteskor.

Finns sjuk utställningsavel och djurhantering på många ställen. Avlar man för arbete så vill man ta fram friska djur som ska hålla i många år, både häst och hund. Avlar man enbart på show eller utställning kan man fasiken plocka fram vad som helst.

Videon är bara gräslig. Varför i hela världen slå den i huvudet med en påk, och varför är de där sjuka skorna tillåtna? Kemikalier används även i hopphästvärlden, tyvärr, och kanske i andra sammanhang också... Tycker är det är bra att sådant dras ut i ljuset oavsett vem som gör det. :mad:

:bow:

Videon är bara gräslig. Varför i hela världen slå den i huvudet med en påk, och varför är de där sjuka skorna tillåtna? Kemikalier används även i hopphästvärlden, tyvärr, och kanske i andra sammanhang också... Tycker är det är bra att sådant dras ut i ljuset oavsett vem som gör det. :mad:

Att de slår hästarna i huvudet med träpåken är tydligen någonting som kallas "stewarding". När hästarna reagerar av smärtan de har i sina framben av "soringen" när någon undersöker deras ben blir de slagna i huvudet som bestraffning för att de reagerar på smärtan. När hästarna kopplar ihop de här två sakerna visar det inte sin smärtreaktion när man tar på deras framben för att de är rädda för att bli utsatta för ännu större våld - och således kan veterinärer och kontrollanter på tävlingsplatsen inte se att hästarna har ont.

Det är så fruktansvärt sjukt! Inte nog med att de tillfogar hästarna enorm smärta genom "soringen", de bestraffar dem med helt vidriga metoder när de visar att de har ont!
..... från lucky_striks svar

Tack för länken! Verkligen intressant att se sen vad domen blir. Och hoppas verkligen att man kan ta fast fler torterare, att granskningen fortsätter.

En grej jag undrar över är hur de lyckas få den där extrema benlyftet utan att tillsätta kemikalier? Går det öht, verkar onekligen svårt. Och märkligt att detta har fått fortgå så länge. Att det ska behöva sådana här bildbevis för att få stopp (förhoppningsvis) på eländet. Jag undrar oxå vem det var som filmade i smyg? Var det möjligen nån anställd?

tack för infon!!

Jag tycker man såg i ögonen på de hästar som låg ner att de hade "gett upp"... så fruktansvärt att se hur de lider.

Som någon skrev innan, de ser förvånansvärt fina ut på showerna, inte magra å "misshandlade"...

:bow: Hoppas det också sätter press på övriga tränare.

Har en bekant som rider en tennesse walking horse, och hobbytävlar distans på den. Jättefin häst - så långt man kan komma ifrån de där stackars uppvisningsvraken som försöker ta sig framåt på arenan med sina jätteskor.

Finns sjuk utställningsavel och djurhantering på många ställen. Avlar man för arbete så vill man ta fram friska djur som ska hålla i många år, både häst och hund. Avlar man enbart på show eller utställning kan man fasiken plocka fram vad som helst.

TWH-Shows var redan på nergången när jag var hem sist, die-hard området där i Tenn. Kentukey och några till finns.
Som åklagern sa "det har tagit 20år sen det sista misshändle fäll att få ett fällenda dome", ett dome som kan få tänder i den lägstiffning från 1970 The Horse Protection Act.
Förhoppningsviss kan det hårda stäff (böte och flera år fängelset) bli avskräkenda för wanna-bee träners i vissa häst bräncher och wanna-bee häst folk med Big Egos och Mer Pengar än Vet i Skällen.

Vad är den Svensk sträff för sånt betydendet?

KL

Blir lite smått irriterad av att läsa tråden... om hur vissa personer, behöver inte nämna namn, inte tycker att man skall lägga ut sånt här. Jag blir rent ut sagt rasande, de enda människor som har nytta av att det inte talas om det som händer, är de som utsätter hästarna för detta sjuka! Steg 1 till att förändra saker är ALLTID att upplysa!

Men samtidigt blir jag så otroligt glad att bevisa motsatsen för denna människa, att det faktiskt gör nytta! :grin: Trots att vi bara sitter i Sverige och "gnäller" ;)

KL

för det första tycker jag att det är bra att sådanna här videos sprids vidare så att fler blir upplysta vad som försigår!!
Jag visste inte att det var så hemskt så jag har fått en tankeställare.
Jag själv kanske inte kan göra så mycket men om den sprids vidare kommer den kanske i rätt händer och rätt människor som har avsikt att göra skiljnad!

Och är det någon som vet varför de har platårskor på sig? Jag har inget ljud så hörde inte vad som sas i videon.
har hästarna på sig skorna jämt?
Det måste vara påfrästande för ryggen..

Posta filmen överallt, ju fler människor som får upp ögonen för skiten desto bättre. Det här är ju så vansinnigt sjukt! Jag har god lust att åka dit och köra upp en sådan där chockpinne i röven på den där uppblåsta typen.

KL

för det första tycker jag att det är bra att sådanna här videos sprids vidare så att fler blir upplysta vad som försigår!!
Jag visste inte att det var så hemskt så jag har fått en tankeställare.
Jag själv kanske inte kan göra så mycket men om den sprids vidare kommer den kanske i rätt händer och rätt människor som har avsikt att göra skiljnad!

Och är det någon som vet varför de har platårskor på sig? Jag har inget ljud så hörde inte vad som sas i videon.
har hästarna på sig skorna jämt?
Det måste vara påfrästande för ryggen..
Borde vara för öka frambenslyften. Isisar viktar man också fram av den anledningen. På tävlingar i sverige är det runt 200 g per hov som är tillåtet, så inte i närheten av det där.

KL

Blir lite smått irriterad av att läsa tråden... om hur vissa personer, behöver inte nämna namn, inte tycker att man skall lägga ut sånt här. Jag blir rent ut sagt rasande, de enda människor som har nytta av att det inte talas om det som händer, är de som utsätter hästarna för detta sjuka! Steg 1 till att förändra saker är ALLTID att upplysa!

Men samtidigt blir jag så otroligt glad att bevisa motsatsen för denna människa, att det faktiskt gör nytta! :grin: Trots att vi bara sitter i Sverige och "gnäller" ;)

:bow::bow::bump:

Bra rutet!!

Kan du svara på varför man har klätt in hästarna i tvångsdräkten? Som de verkar ha på sig 24/7.

Är det selen som håller upp svansen du menar? Den dom har i boxen? Deras svansar blir opererade, och sedan hålls dom i stående ställning för att de helt enkelt skall ha det utgångsläget. Då står svansen så när den showar sen...

Det som inte nämns i filmen är kemikalierna man försämrar synen med( o så vackra spetsade öron hästen får när den knappt ser!).

Det här har jag iaf vetat om sedan jag var barn, har sett artiklar i tidningar redan på 90talet. Men jag kan inget göra annat än sprida kunskapen vidare. Jag bor i lilla Sverige och kan bara hålla tummarna att amerikanarna själva lyckas driva den där tävlingsformen och dess utövare ner i graven.

Jag önskar hästraserna(både TWH och Saddlebred) vore större i Sverige! Med det psyket borde dom vara helt fantastiska att ha!

kl

Jag har fått mailsvar nu. Kändes lite som ett standardmail de besvarar frågorna med. Men de var glada över att vi reagerade och " horrified " över vad som pågår. De gjorde allt i sin makt för att hindra det men hade tyvärr inte rätt att göra egna inspektioner som jag förstod det.

" TWHBEA will continue, and increase, its efforts to protect our horses. Since we have absolutely no authority in the inspection area at shows, we do not license trainers, we do not license or approve judges, etc., our efforts must come from working with other organizations to improve the quality of life for these animals.

The Horse Protection Act of 1970 was most needed. We should all remember, however, that no law eliminates a problem…it merely controls it. Our commitment is to find the abusers, prosecute them, and punish them to the fullest extent of the law. You are a wonderful advocate for the horse. The horse has no voice except what we give them. I am so proud that you, and many others like you, speak for the protection and proper treatment of our horses. "

Fina ord :D Blev väldigt upprymd över att läsa artikeln om pepsi och att tränaren på filmen ska ställas inför rätta. Hoppas det avskräcker fler!

Va har de kemikalier i ögonen med :eek::!! Vad är grejen m det då? Aldrig hört stt det gör så oxå. Verkar ju göra precis _allt_ helt galet. Har de inget samvete alls?? Och hur sover de på nätterna? Detta är het 7kt, mår fortfarande illa sen såg videon för några dagar sedan.

Jaha nu har ju USA tillfället att använda sig av använda sig av sin dödsstraff, ja de finns väll värre straff men skulle va skönt att bli av med psykopaterna och så lär dig förhoppningsvis andra...

Men det lär väll knappast hända för det är bara -DJUR.. Ja å dessutom bättre än människan många ggr. Och vi är ju egentligen oxå djur fast vi vill gärna tro att människan är för mer. Ska man få dödsstraff för torterande av människor ska samma gälla hästar .

Senast ändrad:

Är det selen som håller upp svansen du menar? Den dom har i boxen? Deras svansar blir opererade, och sedan hålls dom i stående ställning för att de helt enkelt skall ha det utgångsläget. Då står svansen så när den showar sen...

Det som inte nämns i filmen är kemikalierna man försämrar synen med( o så vackra spetsade öron hästen får när den knappt ser!).

Det här har jag iaf vetat om sedan jag var barn, har sett artiklar i tidningar redan på 90talet. Men jag kan inget göra annat än sprida kunskapen vidare. Jag bor i lilla Sverige och kan bara hålla tummarna att amerikanarna själva lyckas driva den där tävlingsformen och dess utövare ner i graven.

Jag önskar hästraserna(både TWH och Saddlebred) vore större i Sverige! Med det psyket borde dom vara helt fantastiska att ha!

Kemikalier att försämra sysnen har jag aldrig hört talas om, och skulla inte förstå visten med det?

Svans och ören operation har lagstiftning inte fått bort igenom att samma praxis finns för hunder.
Djurskydd och Cruelty är av två olika meaning, det ena en tolknings fråga det andra rena Misshändle.

TW och Saddlebred är fantastika häster, men som alla ras kvallatit hänge på avel.
Som med dom andra American raser som finns här är kvallatit inte så bra.
Bättre att lägga ner energi på våra inhemsk raser tycka jag.

TWH-Shows var redan på nergången när jag var hem sist, die-hard området där i Tenn. Kentukey och några till finns.
Som åklagern sa "det har tagit 20år sen det sista misshändle fäll att få ett fällenda dome", ett dome som kan få tänder i den lägstiffning från 1970 The Horse Protection Act.
Förhoppningsviss kan det hårda stäff (böte och flera år fängelset) bli avskräkenda för wanna-bee träners i vissa häst bräncher och wanna-bee häst folk med Big Egos och Mer Pengar än Vet i Skällen.

Vad är den Svensk sträff för sånt betydendet?

Svensk lagstiftning har relativt låga straff rent generellt för djurskyddsbrott, i de flesta fällande domar handlar det om böter. Det är sällan någon döms till fängelse, även om det händer.

Det var ett uppmärksammat fall nyss där en ung man torterat ihjäl sin pitbullvalp - den mannen fick 1 år och 3 månaders fängelse. Men jag känner inte på rak arm till några liknande fall kring hästar.

Rent allmän till tråden:
Jag tycker det är väldigt sunt att bli upprörd över filmen, den är fruktansvärd! Men aktivera er också. Titta på hur man tränar frieserhästar i Holland med "stretchies", även hackneyhästar har uppmärksammats i den svängen. Som jag skrev används kemikalier även i andra tävlingssammanhang... :mad:

Det är BRA att skapa opinion, men ännu bättre om det leder fram till något också. Exempelvis som Trix visade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka