avsliten tåsträckare

C

celina

min ettårshingst slet av sig tåsträckaren med ett stort sår runt hela benet, skadan hade också gått in till benhinnan
men ytliga och djupa böjsenan har klarat sig med nöd och näppe
det har nu gått 2månader sen jag åkte med honom i transporten till djursjukhuset och trodde att jag skulle få ta bort honom. idag har såret läkt mycket fin utan några som helst komplikationer inte ens en millimeter svallkött heder åt vet som ägnade 4 timmar söndag natt åt honom och gjorde ett urbra jobb, nu återstår tåsträckareläkningen
han står på box och min fråga till någon där ute som varit med om samma hur gick det för eran pålle när kunde ni se att sträcksenan började funka igen osv :confused:

Leonesse fick sin tåsträckare avsliten när hon var 8 månader.
Efter 4 månader i box så blev hon helt friskskriven.
Hade ett specialbandage i stort sett tiden ut.

AM

underbart att höra crille hade först gips i en vecka sedan en skena men det funkade dåligt för den gick bara av hela tiden åkte som en galning till kliniken varannan dag. nu är han hemma sen 5 vecor tillbaka, stod 4 veckor på klinik.
nu lindar jag själv ca en gång i veckan, avancerad lindning med bomull,gasbinda och papper i lager på lager.
jag tycker hoven vippar liksom men jag stirrar väl för mycket bäst att låta tiden ha sin gång. när märkte du nån förbättring och när sprang hon och lekte i sin hage igen
hur gammal är hon nu, mycket frågor men det ger styrka när man vet att de kan lyckas
lycka till med din häst i framtiden :angel: :angel: :)

Ett bra tips till skena är att använda plaströret som finns inuti hösilageplastförpackningarna.
Vi värmde den för att få passform och borrade masssor med hål igenom med 12:ans borr för attt få den luftgenomsläpplig.

Visst är det dyrt med bandage va??

AM

Min lilla Lola gjorde illa sig i transporten. Hon hoppade över bommen fram och tog sig sedan ut genom ryttardörren (!) Hon skav sönder benet mot asfalten, precis under framknät. Skadan var så djup att hon till och med hade skaft på själva benet. Vet inte hur lång tid det tog att läka och det var precis så att sårkanterna över huvud taget gick ihop! Sex månaders vila i box/liten hage och sedan ca 6 månader skritt, men nu efter tre år är hon helt frisk och rids, tränas och tävlas precis som vanligt. Som tur är går hon dressyr och western så hon slipper hoppa ett enda språng :p
MVH
//Malin

att det är dyrt kan man lugnt säga jag tror att varje omläggning går på ca 300 kr hela historien har hittills kostat ca 40 000 kr tur att han var försäkrad och att mitt f bolag precis hade höjt vet vården till 50 000
från och med nu är alla mina hästar försäkrade med utökat vetskydd föresten gick din häst i hage efter bara 4 månader :bump:

Helt riktigt. Tror vi också räknade på 300:- per omläggning.

När vi släppte Leonesse första gångerna så pleggade vi ner henne först.
Hon hade ett rejält stödbandage.

Efter ca. 1 vecka så minskade vi på plegget tills hon hade vant sig.
Att tro att man skall kunna leda en sådan 5 minuter i taget utan lugnande var lika omöjligt som två torsdagar samma vecka.

Vågade knappt titta första gången hon gick ut.
Leo, som då stått i en box 4 gånger 4 meter vågade inte gå någonstans.
Hon sprang max 6 meter och ville sedan in igen...
Inte förrän hon släpptes ner i flocken, (2 veckor senare och pleggfri) DÅ kom hon på att man kunde bocka och bralla.

Världens gladaste häst var hon nog då.

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka