Avslappningsövningar till häst?

TheWickedWitch

Trådstartare
En spänd ryttare ger ju oftast en spänd häst, och det kan ju om man har otur bli till en ond cirkel...
Har ni några "knep" ni använder för att bli avslappnade när ni rider om ni känner att ni är lite spända?
Och hur gör ni för att få hästen avslappnad om den är spänd?
Jag kan känna att jag ofta blir lite nervös och spänner mig när jag ska rida kurser eller när andra sitter och tittar på, och det hade varit toppen att kunna göra någon övning som får mig att slappna av när jag rider fram, så slipper man arbeta med det halva lektionen och i stället kan koncentrera sig från början...

Sv: Avslappningsövningar till häst?

Det bästa är väl om du kan focusera på din ridning och glömma ellt runt omkring. Andningsövningar är ju alltid bra annars. Jag brukar sitta å sjunga och vissla för mig själv när jag rider i skogen å orolig för älgar, vargar, björnar och varulvar...:smirk: Kanske du kan nynna lite tyst på kurserna. Brukar även lugna hästen...

andningsövningar är alltid bra :) även att värma hästen utan stigbyglar gör att du slappnar av bättre och då kan du även göra böjövningar som gör att hästen inte spänner muskerna, utan blir mjuk och fin, samtidigt som man ser till att man har koll på hästen när det gäller att hästen ger efter för skänklar och tyglar.

Jag blir ofta väldigt spänd i axlarna (jobbar framför datorn) och det tar jag tyvärr med mig upp på hästen. Jag brukar ta fram balansövningarna från ridskolan och försöka mjuka upp mig lite. Typ vrida sig så långt det går åt olika håll. Nudda hö hand på vä fot. Cirkla med armarna i luften. Jag tycker det funkar för mig man blir mjukare i kroppen och slappnar av i spända muskler.

Andningsövningar och mental träning. T ex kanske det kan hjälpa med att fokusera på dig o hästen, eller lugnt och varmt minne. Eller varför inte på andningen; andas med magen, kontrollera hur du andas med näsan o hur näsborrarna rör sig.

Kan även hjälpa till med uppmjukande stretchning. T ex som lillamyggan skrivit. Även avspänningsövningar (med och utan häst) kan hjälpa. Såna saker hjälper till att förstärka koncentration och fokus.

Att sitta och sjunga är bra avslappning, för då tvingar du magen att slappna av och hela du blir oftast lugnare. Så sjung på! :)

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 642
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 330
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka