Sv: Avslappnad häst på tävling
Min häst går verkligen inte LA och är oftast lugn som den ponny han faktiskt är (om än 155+ i dagsläget som 6-åring) men han är grymt osäker och kan stressa upp sig riktigt ordentligt om det vill sig illa, spec på tävling då.
Min väl inarbetade lösning som vi började träna direkt när han kom som 2.5-åring är att göra halt och stå stilla på lösa tyglar/grimskaft. Sedan får han stå tills han "tagit in situationen" sas. Det kan behöva upprepas många gånger på olika ställen på platsen eller så räcker det med en gång. Men just att stå stilla tills han slappnar nog en av de viktigaste sakerna jag konsekvent följer med honom, han är så inne i mönstret att det oftast inte krävs längre tid än en vanlig halt som påminnelse emellanåt (ex när man börjar framridningen redan).
Jag väljer oxå att skritta fram vid hand för att slippa div tokryck då jag har lite svårt att hänga med ibland
Sedan kan jag om det känns rätt för dagen börja med att trava fram honom så gott som direkt från ryggen.
Min är i grunden rädd för andra hästar och människor, så mycket löser vi genom att värma upp så smått lite avskilt först. Jag travar ex lätt hellre fram en bit utmed parkeringen innan jag går in på framridningsbanan om det är mycket rörelse där. Bara han fått röra sig lite och kollat runt så blir han mycket mer tillfreds med omgivningen och kan koncentrera sig mig på mig och slappna av.
Ang att bara sitta upp o rida så hade jag 1. åkt av och sedan 2. fått hålla tummarna att hästen som hysteriskt tappat bort sin enda någorlunda fasta punkt i tillvaron och nu springer livet ur sig inte slår i hjäl sig i nästa kurva
Skulle jag tro. Man får ta det lite lätt den där första stunden bara med min pålle så han hittar tillbaka till sitt vanliga lugna ponnyjag efter att ha blivit bortsläpad till en hord främmande, bestialiska 4-beningar med tillhörande fotfolk som bara är ute efter att ha ihjäl honom typ
Annars för hästar som är spända mer "allmänt" och under hela dagen så tror jag helt och fullt på rutiner. Ta ut lika lång tid innan, gör alla förberedelser i samma ordning, rid fram så likt som möjligt med samma övningar, gärna någon tydlig övning som hästen lätt känner igen och kommer till ro i. Och ha gott om tid! Att ryttaren är lugn är ju A och O så mycket mental träning på den om det behövs (jag är begåvad med en filbunkes sinne i sådana lägen, skönt!).