Avslappnad häst på tävling

M

MinAthos

Jag tänker inte berätta om min häst, hur hon är. Jag vill veta hur ni gör.

Hur får ni era dressyrhästar att slappna av på tävling?
Varför?
Hur blir hästen om ni skulle sitta rakt upp och ner och "bara rida"?

Detta gäller väl främst er som har lite spända och känsliga hästar, och gärna såna som går LA, som verkligen går på tygel/ i form.

Kul att få lite tips, misstänker att ni kan ana er till mitt "problem" :D

Sv: Avslappnad häst på tävling

Har haft en riktig spännis så jag vet precis hur det är, skitsvårt att få till det bra på tävling. För oss släppte det när jag bytte tränare jag kom aldrig riktigt åt honom på rätt sätt och fick honom aldrig riktigt lösgjord med den förra tränaren men bara efter en gång med den nya så hände det så himla mycket. Tror inte att det enbart berodde på det men kombinationen av att jag hittade ett bra sätt att rida honom i alla lägen där han blev tillfreds och jobbade genom ryggen hela tiden ihop med att vi faktiskt hade vart ute och tävlat en hel del gjorde susen.

Jag har egentligen inte så många mer tips vad det gäller just tävlingsmomentet mer än att hitta ett sätt som funkar hemma i alla lägen och rid likadant på tävling.

Ja, jag förstår vad du menar. Jag har en som jag tränat mycket hoppning för förut, men nu dressyr. Har bara tränat en gång nu och det känns faktiskt redan bättre. Jag hoppas det är som du säger, att hon blir tryggare bara jag gör som hemma :)

Rider fram länge, minst en timme. Då är ungefär hälften skritt på lång tygel så hästen får bekanta sig på det nya stället. Än hur himla nervös jag är så undviker jag att visa det för hästen utan försöker "förtränga" min nervositet. Rida som vi gör hemma, så brukar de ordna sig för oss.

Min häst går verkligen inte LA och är oftast lugn som den ponny han faktiskt är (om än 155+ i dagsläget som 6-åring) men han är grymt osäker och kan stressa upp sig riktigt ordentligt om det vill sig illa, spec på tävling då.

Min väl inarbetade lösning som vi började träna direkt när han kom som 2.5-åring är att göra halt och stå stilla på lösa tyglar/grimskaft. Sedan får han stå tills han "tagit in situationen" sas. Det kan behöva upprepas många gånger på olika ställen på platsen eller så räcker det med en gång. Men just att stå stilla tills han slappnar nog en av de viktigaste sakerna jag konsekvent följer med honom, han är så inne i mönstret att det oftast inte krävs längre tid än en vanlig halt som påminnelse emellanåt (ex när man börjar framridningen redan).

Jag väljer oxå att skritta fram vid hand för att slippa div tokryck då jag har lite svårt att hänga med ibland :angel: Sedan kan jag om det känns rätt för dagen börja med att trava fram honom så gott som direkt från ryggen.

Min är i grunden rädd för andra hästar och människor, så mycket löser vi genom att värma upp så smått lite avskilt först. Jag travar ex lätt hellre fram en bit utmed parkeringen innan jag går in på framridningsbanan om det är mycket rörelse där. Bara han fått röra sig lite och kollat runt så blir han mycket mer tillfreds med omgivningen och kan koncentrera sig mig på mig och slappna av.

Ang att bara sitta upp o rida så hade jag 1. åkt av och sedan 2. fått hålla tummarna att hästen som hysteriskt tappat bort sin enda någorlunda fasta punkt i tillvaron och nu springer livet ur sig inte slår i hjäl sig i nästa kurva :angel: Skulle jag tro. Man får ta det lite lätt den där första stunden bara med min pålle så han hittar tillbaka till sitt vanliga lugna ponnyjag efter att ha blivit bortsläpad till en hord främmande, bestialiska 4-beningar med tillhörande fotfolk som bara är ute efter att ha ihjäl honom typ ;)

Annars för hästar som är spända mer "allmänt" och under hela dagen så tror jag helt och fullt på rutiner. Ta ut lika lång tid innan, gör alla förberedelser i samma ordning, rid fram så likt som möjligt med samma övningar, gärna någon tydlig övning som hästen lätt känner igen och kommer till ro i. Och ha gott om tid! Att ryttaren är lugn är ju A och O så mycket mental träning på den om det behövs (jag är begåvad med en filbunkes sinne i sådana lägen, skönt!).

Jag rider alltid två klasser, en stirra-ut-klass och en klass där jag förhoppningsvis kan tävla.

Hela mitt första tävlingsår, började tävla när hästen var fem, nu är den sju, gick ut på att: Ålning medels hasning fram till X, glatt smil till domaren. Sen forsatte programmet: Kast med liten ryttare vid B, bortomvänd sluta i krok vid C. Byte till korsgalopp vid A. Då red jag bara en klass, helt slut.

När hästen var sex började jag rida två klasser, LB och LA. Då började jag märka förändringar, han var helt fnattig i första klassen och "enbart" helt horribelt spänd i andra.

Nu är den sju och jag rider LA plus LA om jag kan. Och nu börjar placeringarna komma, vi var tvåa i senaste LA:3:an.

Så nummer ett, tävla och skaffa rutin.

Sen vad det gäller framridningen på spänd häst, jag rider aldrig programdelar. Jag övar egentligen inte på något, för det vi inte kan där och då lär vi ju knappast lära oss. Utan jag lösgjör enligt ett koncept som jag har kommit överens om tillsammans med min tränare.

Tack för tips!
Det där med att stå still och ta in situationen ska jag absolut testa. Hon har väldigt svårt att stå still (speciellt i programmet, räkna ut hur snyggt det är ;) ) men om det bara är för att titta så kan det nog fungera bra.

Jag rider också nästan alltid två klasser, problemet är att hon är så kopiöst spänd i första så hon är så trött i huvudet i andra (inte fysiskt dock) att hon inte pallar koncentrera sig. Men jag rider ändå två, så blir det väl bättre.

Brukar inte heller rida programdelar, men nu ska jag definitivt inte det. Håller med dig, det man inte kan hemma kan man INTE lära sig på tävling :P

Brukar stå i lätt sits första 10 minuterna för att ryggen ska få vara fri, hon blir som en hängmatta ändå, så det hjälper lite. Gör samma hemma.

Nu blir det bygge av vita dressyrstaket :D

Om hästen har svårt att stå still redan hemma är det kanske en bra idé att börja öva lite liknande avslappningsövningar så att du kan få tillbaka kontakten med henne även i stressade situationer?

Absolut!
Vi övar, men hon tycker liksom det är stressande att stå still, och kan reagera stressugt när vi gör avslappningsövningar även hemma. Men vi övar på, och det blir bättre :) även om det är små steg farmåt :)

Rider fram länge, minst en timme. Då är ungefär hälften skritt på lång tygel så hästen får bekanta sig på det nya stället.

Detta skriver jag under på. Den jag tävlat nu blir stressad redan i transporten - han kan bli blöt av svett bara av resan. Vi tränar på detta. Men som situationen ser ut är det bara att ta det lugnt, han har väldigt svårt att coola ned när han väl hetsat igång. Så det bästa är att försöka hindra honom från att stressa från första början, allting går lååångsamt. Jag har lett runt honom på tävlingsplatsen, rider fram riktigt länge och med låga krav, så att han kan titta/nosa/känna/tänka efter...

Just för att det är tävling så blir Jag lätt lite stressad och vill göra bra ifrån mig (såklart), men jag försöker att se det delvis som en del av träningen. Det funkar inte att bli arg, då blir han bara ännu mer skärrad. Det funkar inte att ställa krav, då blir han osäker och börjar gå emot. Det funkar någorlunda att klappa och berätta att han är duktig, så på denna vägen går vi.

Jag tycker det låter som en väg jag måste gå med. Det är lite svårt också, för det tar lång tid innan man ser resultat, så man vet inte ifall det fungerar riktigt, I slutändan ser man ju, men det kan ju vara långt dit :(

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
347
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama