Avskyr att bli sadlad?

Gilette

Trådstartare
min häst avskyr att bli sadlad och det har hon alltid gjort. Hon stryker öronen bakåt, skrapar med frambenen, hugger i luften och försöker se allmänt livsfarlig ut.
man kan inte få dom att inte reagera så starkt, eller är de bara att vänja sig?

Sv: Avskyr att bli sadlad?

Ofta är det problem i rygg eller mage på hästar som inte accepterar sadling, har du haft ute kiropraktor?

Behöver det inte alls vara. Vissa hästar avskyr att man spänner fast något på dem alls, om det så är täcken, gjordar eller sadlar. Vissa gillar inte att man "tafsar" på dem alls, de har hög integritet. Jag säger inte att det inte kan vara problem i rygg/mage, men att det behöver inte alls vara det och jag tror inte alls att det är vanligaste skälet till öronen bakåt vid sadling.

Min pålle blåser upp sig som en ballong innan jag drar sadelgjorden. Tidigare surade hon och trampade med fötterna. Jag löste det genom att köpa en sadelgjord som har resår i båda sidor. Jag drar bara litegranna i taget och mycket lugnt. Låter henne pausa mellan dragningarna genom att jag tränsar osv emellan. Hon har genom detta blivit mycket lugnare. Nu är det bara ballongproblemet kvar, inga sura miner längre.

skönt att höra! jag har en såndär tråkmåns som inte vill bli kliad eller smekt på, och att ta på honom redkap som inte hör vildhästlivet till, nä fy bövelen! tog 6 mån att få kraken sadelvan;) när massören var ute o gick igenom honom så slet han sig loss o gick därifrån, surade vart hon än tog på honom. dessutom e han pessimist till allt förutom mat:love:

Min häst är just sån, hatar täcken, sadel, till o med en vojlock man lägger på är "otäck" :smirk: och hon tycker inte om att man borstar fram på bringan osv.
Sto ;)

MEn erkänn att när en sån vill gosa och trycka pannan mot din mage är det extra mysigt i alla fall:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Ja hon älskar att mysa och gosa, när hon vill förstås.. Det är himla mysigt när man vet att en häst som inte tycker om speciellt många, verkligen tycker om en själv! :)

Känner igen det där! :smirk: Min dam är också en sån som inte gillar att man pysslar med henne och definitivt INTE att man "petar" på henne. Och sadeln kör hon helst utan (den bomlösa går väl an) men tror faktiskt att det är sadelgjorden som är största problemet i mitt fall. Hade en massörintraining förut och första gången hon tog i henne skrek hon till och gav henne en missnöjd min. :eek: :devil: Hon skulle nog bara säga att det är hon som bestämmer när man får ta i henne! :D
Hon är hopplös när det är pälssättning-/fällning och när hon brunstar, skriker till när man bara tittar på henne! :rofl:

Magen , det har jag aldrig hört något om.Kan det bero på det också att de inte gillar sadlen.Det enda i den vägen jag hört om, är att man inte ska dra åt sadelgjorden för hårt.

Jodå, magen kan vara ett större problem än ryggen ibland.
Hade hemma en häst förut som hade en mage som en spärrballong (hon såg konstant dräktig ut trots att hon inte var fet).
Hon hade sadeltvång som det kallas här, det gick bra att lägga på sadeln för den var utprovad och okej (gammal urbra Griffin) men att spänna sadelgjorden var :devil:
Hon var väldigt rädd om sin mage så mycket kan jag säja, gick knappt att få in igenom lite trängre utrymmen (under en meter brett) och om man råkade skrapa till med skänkeln på magen flög hon i luften.
Hon var konstaterat frisk och vad det eg. berodde på vet jag inte, kanske hon fastnat och blivit fast någon gång i sin ungdom.

Min häst var precis likadan när jag fick henne!
Det jag fick göra var att sätta gränser!
En gång bet hon mig till och med i axeln och då lappade jag till henne, inte hårt, men tillräckligt för att hon skulle känna det och efter det sade jag till henne på skarpen VARJE gång hon så mycket som ens bara bet i grimskaftet hon står bunden i...
Nu har vi inga problem med det längre utan hon har respekt för mig!
Men grejej är det att man MÅSTE säga till dem VARJE gång de gör något och inte bara ibland för annars treor dem att det är okey att göra så ibland....
Testa iaf...

De flesta hästar blir arga när man spänner sadeljorden! Det första du bör göra är att säga till henne då hon hugger mot dig, hugger hästen på inredning eller på sig själv så bryr jag mig sällan men mot mig, då :devil: ! Det är känsliga områden och som vissa har sagt så tycker inte många hästar om att ha saker åtsittandes.

Titta gärna på sadeljorden, har du resår på båda sidorna? kan underlätta. Du kan även försöka med någon "mjuk" sadeljord, eller sadeljordstunnel! Jag tycker att många sadeljordar har skarpa kanter m.m. Men det är svårt att få bort det sura beteendet, det är ju inte naturligt för dem att ha massa saker på sig! Men ökar plötsligt beteendet så kan hästen ha ont, Under vissa perioder brukar jag använda pollypadd, (då pälsen ändrar sig på höst och vår. Då är hon extra jobbig om hon har vanliga shabrak)

Inte så mycket till hjälp, men lycka till!

Kanske borde gå igenom hästen med en massör?

Min häst var precis likadan innan när jag precis köpt honom, både vid sadling och ryktning.
Lät då en massör gå igenom honom som hittade fullt med gamla spänningar i precis alla muskler men hals, rygg och mage var värst.
Efter ett x antal behandlingar och att jag masserat mellan behandlingarna så är han nu skitbra igen.
Sover numera när man tar på honom och ryktar, och sadlingen är inget problem. Kan reagera när man spänner gjorden för snabbt. Vissa dagar mer eller mindre, beronde på hur han mår, vissa dagar har han ont i magmusklerna och då blir det en promenad istället.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
588
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat