Avskr stallinredning

T

Tessan10

Är det någon som vet om man kan dra av kostnaden för inköp av stallinredning direkt och om inte på hur många år i såfall den ska avskrivas?

Sv: Avskr stallinredning

Du bokför den väl som byggnadsinventarie och då tror jag inte det är direktavdrag även om det är under beloppet (som är... runt 20 papp?).

Du bokför den väl som byggnadsinventarie och då tror jag inte det är direktavdrag även om det är under beloppet (som är... runt 20 papp?).

Jag har fått uppfattningen att man alltid får göra direktavdrag när man hamnar under gränsbeloppet.

Det blir ju väldigt orimligt ifall man måste hålla på med avskrivningar ífall man t.ex. köper en krok för 39:- som sätts fast i väggen i sadelkammaren.

En krok räknas som förbrukningsartikel, medan en stallinredning förväntas hålla mer än så. Ibland så kan även vissa mindre investeringar hamna på avskrivningslistan, men dit hör väl inte 39 kr.

En krok räknas som förbrukningsartikel, medan en stallinredning förväntas hålla mer än så. Ibland så kan även vissa mindre investeringar hamna på avskrivningslistan, men dit hör väl inte 39 kr.

Fast det är ju av den anledningen beloppsgränsen finns. För att man inte ska få en massa avskrivningar på mindre inköp. Sen har väl beloppet höjts på senaste tid, jag har för mig att det var 5000:- för några år sedan.

Så är man under gränsen så behöver man inte skriva av ifall man inte vill. För du kan väl inte anse att man ska hålla på att skriva av inredningsköp som kostar några 100-lappar.

Se min tidigare länk så förstår du kanske vad jag försöker spegla. Det är dessa regler som gäller, och hur de tillämpas samt när.

Se min tidigare länk så förstår du kanske vad jag försöker spegla. Det är dessa regler som gäller, och hur de tillämpas samt när.

Och i den länken (http://node.blinfo.se/fakta.gml?nummer=98:S4) står följande:
--- utdrag från länk
Mindre värde
Från och med 2009 har alla företag, oavsett storlek och företagsform, möjlighet att göra direktavdrag för inventarier som har ett anskaffningsvärde som understiger ett halvt prisbasbelopp.

Inkomstår Mindre värde (under)
2011 21 400 kr
2010 21 200 kr
---

Så köper man en inventarie som kostar mindre än beloppsgränsen på 21400 kr så kan man skriva av den direkt. Det är väl det som jag sagt hela tiden så jag blir ju lite frågande ifall du överhuvudtaget läst länken själv.

Inköp av maskiner och inventarier är normalt inte direkt avdragsgilla. Avdraget fördelas istället på flera år genom avskrivningar.

Kan också vara genomförbart även om priset understiger ett prisbasbelopp.

Jag har inte bara läst länken, har gjort mer än så faktiskt.

Tack för era svar. Tror jag fått klart för mig nu hur det ska redovisas:)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag är inne på att jag behöver en bank till. Jag har den enda fysiska som finns här Swedbank/Sparbanken. Så om jag skaffar en andra så...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Lilla
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 619
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka