Avskilja fisk på enkelt sätt?

Bellini

Trådstartare
Jag är kanske löjlig men jag tänkte försöka se om det går att se om vår lilla Dvärggurami går att rädda. Han är mobbad av den andra, har magrat av och har fått ett hål i huvudet som dock faktiskt börjat läka.

Varför den inte avlivats ännu är för att den simmat bra hela tiden och ätit, det gör den fortfarande. Men om han fortsätter gå med den större guramin kommer den ju aldrig ta sig (kanske den inte gör ändå... men).
Nu tänkte iaf jag om man kanske kunde sätta honom (den lilla) i ett yngelakvarium oc hänga på kanten, eller ska man sätta den stora där? Så att de inte bråkar. Blir de kanske stressade av det?
Till saken hör att vi nu är på gång och skaffa större akvarium och isf får de gå i ett varsitt om den lilla klarar sig, så det är bara en tillfällig lösning att skilja dem på detta sätt.
Men det finns inga djuraffärer öppna nu, kan man skilja dem redan nu på annat sätt? Tips?

Sv: Avskilja fisk på enkelt sätt?

Det är väl inte löjligt att vilja rädda sitt husdjur?! Det äer snarare skamligt av de som väljer att inte göra det :mad:

Dela av akvariumet! Sätt ett finmaskigt nät emellan de båda. Jag gjorde en ram av trä, spände fast nätet emellan och stoppade ner i akvariumet när jag var trött på guppyyngel. :)

Hoppas din lille firre repar sig!

Sv: Avskilja fisk på enkelt sätt?

Han ser faktiskt redan bättre ut! Såret i huvudet har börjat läka och han har tagit sig lite i vikt.
Denna förbättring kom sedan jag satte den "elaka" i ett yngelkar i akvariet. Vet att det inte är optimalt och jag har bytt så den mobbade har varit där under dagen idag.
Vet att det inte är någon långsiktig lösning på något sätt, men vi har köpt ett nytt akvarium (180l Juwel :love:) som vi ska lägga grus i och starta upp imorgon. Sen tar det väl 1-2 dagar innan det går att stoppa i fisk (har bakteriemedel så man kan stoppa i snabbt), men direkt då så får den "elake" flytta till det stora och den lilla vara kvar där han är.
Trodde ett tag inte han skulle repa sig, men det har sett lite bättre ut idag och han äter som han ska :)

*håller tummarna*

Liknande trådar

C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 549
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25