Avskavda sidor på ridskolehästar

Sv: Avskavda sidor på ridskolehästar

Vi har en holländsk herre på ridskolan som får rejält med päls trots täcke och han är överlag väldigt känslig vid pälsfällning och på honom rids det oftas med sporrar. Han får väldigt lätt pälsbortfall vid skänkelläget, ett polskt sto likaså som sätter normalt med päls för en häst med täcke.

Det är nog otroligt individuellt.

Vissa av våra får det just den här perioden när fällningen kommer igång.

Under den tiden rids de (utan ev sporrar ) som vanligt utan några problem.
Har noterat att de främst är de hästar som har varit klippta som får det här skavet. Vissa av dem får även på bogen av täcket och ibland av schabrack-kanten på sidan också.

Min långhåring fick förra året då vi försökte klippa men inte i år när han inte klipptes. Han får dock fort tunnare päls (ser ut som skav) av schabracket på delar av ryggen -dvs de delar som inte ligger under sadeln.
Detta trots att inget trycker/skaver mot kroppen och att schabracket rengörs (borstas) varje dag + byts med några dagar emellan.

Vi har såklart koll på det även om det aldrig brukar bli några problem. Det ser ju inte så snyggt ut men hästarna brukar inte lida av det på något vis.

Fast så hade min häst med och jag red bara med läderstövlar.
Även tyglarna fick han skav av, och lädergrimman. Dock ej av täcken.

Min häst har det också, varje år vid pälsfällningen. Han är långt ifrån en häst som behöver drivas varje steg... :p
Håller fin tät päls hela vinterpälsperioden, fram tills första hårstrået fälls då han får skav av både skänklar och schabrak. Skitfult, men påverkar inte hans sommarpäls utan är bara denna korta period. Brukar spreja med pälsglans.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Hästvård Lite bakgrundsinfo: Min häst är ett 8 år gammalt halvblod som jag ägt i drygt ett år och som jag tränar dressyr upp till ca LA på. I...
Svar
14
· Visningar
2 036
Senast: Sar
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 232
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama