Avskavda sidor på ridskolehästar

T

Tispe

Hej! Jag vet inte om jag valde rätt genren att skriva i men jag måste ställa frågan att är det vanligt att ridskolehästar saknar päls på sidorna för att eleverna skavt av dem pälsen med skänklarna? Jag red-på ridskolor- som barn och då såg jag inget sådant och sen återupptog jag ridandet i höstas på en ridskola och där fanns inget sådant men så av olika anledningar så bytte jag ridskola inför den här terminen och det är mycket som jag kan tycka att är konstigt men konstigast är att flertalet hästar saknar päls på sidorna för att det skavts bort av ryttarnas ben. Hade någon påstått dylikt för mig innan jag började på det här stället hade jag förfärats men nu är jag liksom så van att se det att jag känner att jag måste fråga innan jag blir så van att jag inte ens funderar på det.
Samt så välkomnar jag eventuella reflektioner kring detta och vad skall man göra åt det och om pälsen skavts av och inte ges vila från ryttare kan det bli så att det inte växer ut igen?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avskavda sidor på ridskolehästar

är detta bara något som sker på vintertid eller har dom avskavd päls året runt?

för är det bara nu under vintern så kan det vara för att dom har känslig päls. I mitt stall är det minst 3 hästar som har skav efter skänkeln och det har dom bara på vintern

Det vet jag faktiskt inte! Men jag skall fråga när det är dags för min nästa ridlektion men skönt att höra att det kanske inte är helt ovanligt förekommande för det SER ju hemskt ut....:eek:

På ridskolan där jag jobbar har vi några stycken med skavda sidor. Har försökt hitta någon gemensam nämnare, typ de hästarna som kräver lite mer drivning, de som rör sig mer än andra, de långhåriga, de korthåriga osv. men finns ingen! haha Det är en blandad skara av dem som har så. Men våra har bara så nu under fällningstider, det växer tillbaka sen, trots att de går lektioner.

Vad intressant! Samt än så länge en lättnad att läsa svaren då jag befarat typ "Fattar du inte att du stödjer djurplågeri som rider på sånt ställe?!!!Skäms!!!" så där så jag nästan skämdes i förväg innan jag ens hunnit ställa frågan. :p

några av de jag rider har/har haft det problemet. men hade inte det problemet när jag red med ridstövlar. hår fastnar i tyget på mina vader så jag kan ganska lätt lista ut vad som har hänt :o:p:angel:

Haha näe, det vore fjantigt om folk skrev så. Klart de får skav, vinterpälsen håller ju inte alls samma kvalitet på det sättet som sommarpälsen. Plus att de förstås är extra känsliga när de fäller. Sen går de ju fler timmar/dag med ryttare än vad "vanliga" hästar gör så det är ju inte så konstigt att de drabbar just dem. Sen som Tender skrev, så kan det nog ha med ryttarens utrustning att göra. Majoriteten av ridskoleryttare har ju inte ridstövlar som ju är glatta och släta på insidan, utan kanske har korviga strumpor, skor som sticker ut och skaver, sträva chaps osv. Så länge det bara är pälsen är borta, och huden under inte ser irriterad ut så går det nog ingen större nöd på dem.

Min ponny som inte rids speciellt mycket på grund av att hon är under igångsättning får skav av mina skänklar.
Hon är inte den typen som behöver drivas speciellt mycket heller.

Jag gissar på att dom blir känsliga den här tiden på året.
På vintern/våren när hon är igång får min häst ha nosludd på tyglarna för att hon får tom skav på halsen! :eek:

Lyckligtvis så slipper vi bogskav i alla fall :bow:

Vi har en ponny som har skav av tyglarna också...haha

<---- Pållen jag rider har bogskav av täcket men inte av skänklar eller tyglar tack och lov...haha

Min första egna häst (som var en ponny) fick också skav av tyglarna. Dock fick hon aldrig skav av skänklarna (kan bero på att jag nästan aldrig använde dem, utan nästan fick hålla ut dem istället :angel:), men fick alltid täckesskav.

TS: Jobbade två år på ridskola, men ingen av de hästarna fick iaf skav (vad jag kan minnas). Men det är säkert väldigt olika från häst till häst och som sagt så kräver ju TYVÄRR många ridskolehästar/ponnyer betydligt mer skänkel än privathästar. Så om till och med vissa privathästar är så känsliga att de kan få skav så är det inte så konstigt att ridskolehästar som rids 2-3 gånger om dagen av ryttare av MYCKET varierande utbildningsnivå får skav.

DOCK tycker jag det är viktigt att man kollar närmre på skaven och kollar HUR illa de är. Är det irriterad hud ska hästen givetvis inte ridas!! Är det bara kortare päls/skavd päls så är det säkert ingen större fara.

Min teori ang skav av skänklar och tyglar är även denna: Vissa hästar är säkert även känsliga för vissa material/medel, tex ngn lädersmörja. Det kan förklara varför min ponny fick skav av tyglarna (läder), men inte stövlarna (syntet). Min systers häst tex tålde inte läderolja. Varje gång hon hade smörjt tränset med olja fick han skav och utslag - när hon slutade med olja så försvann även problemen.

Jag har hört att boven i dramat är shortchaps av mocka - det låter ju logiskt, mockan har ju en lite sträv yta som lätt kan dra med sig hår. Det finns ridskolor som erbjuder sig att sko mockachapsen med läder på insidan för en rimlig peng, allt för att slippa "nakenhästar".

om folk rider med gummiridstövlar, thermostövlar osv, dvs allt annat än vanliga läderridstövlar eller chaps i skinn så blir det skav.

Min häst har skav efter mina skänkar. Får det på vinterpäsen...

Ett år såg hon ut som en skabbräv. Skav på bogarna, skav efter skänkeln, skav i bakkant på schabraket osv... såg inte klok ut. Tur att man slapp träna å tävla henne annat än hemma :p

om folk rider med gummiridstövlar, thermostövlar osv, dvs allt annat än vanliga läderridstövlar eller chaps i skinn så blir det skav.

Jag rider bara med sådana stövlar och har aldrig orsakat skav på någon häst...

Har aldrig sett det på någon av alla de hästar jag sett. Ridskolor eller annat.

Endast en gång på en av skolans hästar då en tjej satt med sporrar men när hon hoppa av hade pälsen lossnat och jag tror att det kom blod också..

Låter hel skummt och som att de sitter för mycket med skänklarna.. Tycker inte man ska brortförklara med att hästar har bog skav från täcken mm. För allt det betyder ett upprepande av skav och något man ska försöka undvika enligt mej..

Min har fått skav av skänklarna.
Han är inte skavkänslig annars och har aldrig haft skav innan vad jag vet (om man bortser från någon illasittande grimma någon gång)

Här kan man se att han är skavd.

Travaren vi har får skav av precis allting, täcken, sadelgjorden, tömmarna/tyglarna.
När vi kör henne får hon tom skav över rumpan där tömmarna ligger emot. Så hon ser ut som en liten luddig teddyboll vintertid...

Jag har hört att boven i dramat är shortchaps av mocka - det låter ju logiskt, mockan har ju en lite sträv yta som lätt kan dra med sig hår. Det finns ridskolor som erbjuder sig att sko mockachapsen med läder på insidan för en rimlig peng, allt för att slippa "nakenhästar".

Det har jag också hört. Blir ju lite annat än läder.

rider min endast med läderchaps eller inga chaps alls.
Hon får mycket skav ändå :( även på halsen. men skaven börjar försvinna nu när sommarpälsen kommer fram :laugh:

Kan det inte vara på grund av täckena annars då? Det är dyrt med täcken till mer än 20 hästar och de nya ridskolehästarna får oftast ärva gamla bortgångna hästars täcken, så de sitter ju inte alltid perfekt.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Hästvård Lite bakgrundsinfo: Min häst är ett 8 år gammalt halvblod som jag ägt i drygt ett år och som jag tränar dressyr upp till ca LA på. I...
Svar
14
· Visningar
2 036
Senast: Sar
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 232
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama