Avmskning -blodmask

domino

Trådstartare
Vad ska jag avmaska med? Träckprovet visade att min häst har 30 EGP blodmask. Och jag vill minnas att det var stora han har. Får inte fram provsvaret i mailet nu... :crazy:

De ska nu byta beteshage, och de han går med hade redan avmaskats (fick reda på det dagen efter :crazy: ) De har använt Biomectin
Bimectin.jpg
Men jag hittar ingenstans om det är det jag ska använda till min pålle.

Hade tänkt ta Bandminth, men man ska väl helst ta samma till alla...
Någon som har mer kött på benen ang. detta ämne vore jag tacksam!

Senast ändrad:
Sv: Avmskning -blodmask

Ingenting... om du inte säkert vet att det är stora blodmasken, dvs provet odlades. Dock odlar man oftast inte om EPG är över 100.

Hittade provsvaret jag fick hemskickat nu och det står såhär:
Önskad kodanalys: 504
Hästens namn: Briso Ronaldo Ålder: 6 Stora och/eller lilla blodmasken <30EPG Spolmask: 0 Övrigt: 0
Speciell bandmaskdiagnostik utförd
Ingen förekomst av ägg från hästens bandmask
Ej odling

Det står alltså inte om det var stora eller lilla blodmasken.

Stora blodmasken är hittat på hästar med så lite som 150 EPG, men inte mindre än så. Det är inte troligt att din häst har stora blodmasken om han har MINDRE än 30 EPG. Det betyder att de hittat ETT ägg i sin undersökning, dvs nästan ingenting.

Du behöver alltså inte avmaska.

Magdalena skrev:
Stora blodmasken är hittat på hästar med så lite som 150 EPG, men inte mindre än så. Det är inte troligt att din häst har stora blodmasken om han har MINDRE än 30 EPG. Det betyder att de hittat ETT ägg i sin undersökning, dvs nästan ingenting.

Du behöver alltså inte avmaska.

Okej, tack så mycket för svar! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Det vimlar av avmaskningsfrågor på detta forum, men även jag är i behov av att ställa en fråga i just detta ämne… Så snälla Magdalena...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur