Avmaskningsrekommenadtioner

Z

Zeena

Dessa rekommendationer har jag fått från SVA för avmaskningschema, dvs om vi inte använder oss av träckprov varianter... Åsikter?

År 1

Feb Ivomectin Unghästar mot spolmask*
Innan Bete Ivomectin
Efter Bete Ivomectin

Okt-Nov Ivomectin mot styngflugan om mycket ägg har observerats efter föregående avmaskning. Behövs inte om de varit lite eller inga synliga ägg.

År 2

Feb Pyrantel Unghästar mot spolmask*
Innan Bete Pyrantel (dubbel dos mot bandmask)
Efter Bete Pyrantel

Okt-Nov Ivomectin mot styngflugan om mycket ägg har observerat.
Behövs inte om de varit lite eller inga synliga ägg.
År 3

Feb Moxidektin Unghästar mot spolmask*
Innan Bete Moxidektin (obs! effekt i 14 veckor!)

Okt-Nov Moxidektin mot styngflugan om mycket ägg har observerats.
Behövs inte om de varit lite eller inga synliga ägg.

* Vi har 2 åringar som vi tar träckprov på för att inte ta en onödig avmaskning på vintern, skall undvikas. för och 1 åringar är mer känsliga. Unghäst är upp til 5 år.

Sv: Avmaskningsrekommenadtioner

Har du verkligen fått det där från SVA? Har du beskrivit dina marker också?

Unghäst i parasitsynpunkt (dvs spolmask) gäller föl och eventuellt åringar. 6 mån efter första infektionen av spolmask (och hästen är frisk) så har den utvecklat egen motståndskraft mot den. Bättre medel att använda mot spolmasken är Axilur eller Rintal. Det blir fler och fler stammar spolmask som är resistenta mot ivermectin.

Utöver det så verkar schemat vara lagt för väldigt stora marker med mycket liten hästomsättning och inga unghästar (vilket du säger att ni har).

Moxidectin (Cydectin) har ett intervall på 12 veckor och inget annat.

Övriga medel följer man medlets intervall (om ni inte har det precis som ovan beskrivet), dvs före bete och sen var 4e vecka med pyrantelpreparat. Före bete och sen var 8e vecka med ivermectinpreparat, och före bete och sen efter 12v med moxidectinpreparat.

Styngfluge-rekommendationer helt ok.

14 veckor enligt personen på SVA men såg sedan i FASS att det stod 12 veckor.

Självklar är det så att skall de ge perfekta rekommendationer behöver de veta mer om marker, hagar, hästbesättning etc.

Vi har stora marker ja, hagar som vilar på vintern. Samma hästar år ut och år in... nästan :)
Har 3 st 2 åringar.

Faktum är att det sades inget om att man måste följa intervallen för preparaten, utan före/efter bete. Och eftersom cydektin verkar så länge så behövdes ingen avmaskning efter betet. Så tolkade jag det, men om man har bete i mer än 12 veckor antar jag att man bör avmaska igen.

Dessutom sades att styngflugan är en harmlös parasit...

Senast ändrad av en moderator:

Hur ser hagarna ut på vår/höst och vinter då? Är de också stora? Från när går de inte i sommarhagarna?

Om ni avmaskar med Cydectin i början på maj så kommer det alltså ut nya ägg i början på augusti, och då är det ändå ett par månader kvar minst med smittvänligt väder.

Varför inte köra träckprov på alla (bra pris på Vidilab om du har många hästar) i vår och se hur det egentligen ser ut på parasitfronten?

Hur mkt hästarna är på bete/resp vinterhage varierar.

Endel hästar går mitten maj till början september.
Andra mitten juni till mitten augusti.
De som går olika betesperioder går dock i samma sommarhage, i allafall var det så i år.

Vinterhagarna är väl ca 2 ha till 4 hästar. Lite osäkert...

I år blev det avmaskning 15/9. De som var kvar på betet (2 st)maskades där och övriga maskades i vinterhagen eftersom de inte gick i beteshagen längre. Avmaskades inte innan de togs från betet. Hur gör man lämpligast när hästarna går olika perioder så här?

Flyttade dit i augusti...

Går de alltid i samma grupper så kan man ju ha olika scheman på dem, men annars går det lika bra att köra alla samtidigt.

Finns det gräs i vinterhagarna?

Nu fattade jag inte riktigt...

Du menar att det är ok att vissa avmaskas i vinterhagen när betessäsongen är över för de sista hästarna på betet.

Ja det finns gräs i vinterhagarna.

Träckprov. Skall man lämna in ett prov per häst eller ett prov med lite träck från varje häst?

Bäst är ju att ta ett prov på varje häst. Har man 10 hästar så får man ner priset rejält (på Vidilab i alla fall).

I alla fall första gången skulle jag ta individuella prover. När man väl har bättre koll på hur det står till så kan man ta grupprover på hästar som brukar gå ihop och som legat lika tidigare.

Zeena skrev:
Du menar att det är ok att vissa avmaskas i vinterhagen när betessäsongen är över för de sista hästarna på betet.

Ja det finns gräs i vinterhagarna.

Ja precis. Eftersom ni har gräs i vinterhagarna så smittas ju hästarna lika mycket (om inte mer!) där. Särskillt om de hagarna är mindre.

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: Miamamman
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 699
Senast: Cattis_E
·
Hästvård jag har en ungäst på 4 1/2 år som är uppväxt på lösdrift i mindre hästflock. I våras tog jag ner henne till Göteborg och ett större...
Svar
8
· Visningar
1 787
Senast: sommarvind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.