Avmaskningsfrågor?

Alexandra_W

Trådstartare
Tre katter, en bondkatt som går ut och in som hon vill hela året, äter en hel massa möss. Och sen två siameser, går ut dagtid som de vill under vår-sommar-höst, ej vintertid. Äter inga möss.

Bondkatten har mask i princip jämt och ständigt *sucka* Avmaskar henne med axilur 3 gånger/år (vår, höst och en mitt i vintern). De andra har fått en höstavmaskning, fast behövs den egentligen eller är den onödig? Aldrig sett mask på någon av siameserna.

Apoteket var ju inte till mycket hjälp direkt, så kan någon som kan mer reda ut det här - hur, när och med vad?

Sv: Avmaskningsfrågor?

Avmaska när du misstänker att de har mask. Det är den bästa regeln att följa.

Okej, då skiter jag i siameserna då?

Men, ska jag göra så på bondkatten, då kommer jag ju få avmaska typ varannan månad? Som sagt, hon har mask i princip ständigt. Jag har faktiskt tagit träckprov på henne efter en avmaskning för att se att den övht hjälpte, men det gjorde den. Men hon käkar ju i sig nya hela tiden, så efter typ en - två månader så har hon mask igen? (Har aldrig verkat må dåligt av det, fint hull, fin päls osv, men..)

Ja, strunta i att avmaska siameserna.

Huskatten, mår hon kasst av maskarna hela tiden? Jag vet ju att min gamle huskatt mer eller mindre har mask hela tiden eftersom han käkar så mycket möss och sådant, men han avmaskas bara när vi ser på honom att han mår dåligt av det vilket kanske blir 1-2 ggr/år.

Nej, aldrig sett henne må dåligt av det som sagt. Pigg och glad, god aptit, bra hull, tjock blank päls och kort sagt ingen påverkan. Utan jag brukar avmaska när JAG tycker det är vidrigt mycket mask, när mans er i kattlådan när man byter att nu är det mycket, eller när det 'hänger ut' små mysiga kompisar ur rumpan på henne *kräks*

Jag skulle inte avmaska så länge katten mår bra för det är mycket möjligt att hon gör sig av med dem på egen hand. Vuxna katter bygger upp en viss immunitet mot dessa små äckel så de brukar kunna hantera dem på egen hand.

Men jag förstår dig, det är äckligt med maskar.

Mm, spciellt när de hamnar i sängen och på andra otrevliga ställen =/

Men kan ju försöka dra ner hennes avmaskningar då, försöka stå ute liite mer ;)

Jag har tre katter och avmaskar i stor sett bara den äldsta, han käkar möss. Nån gång har jag avmaskat mellankatten och den minsta avmaskades som kattunge men aldrig efter det, hon har inte mask!!
Största katten ser man på pälsen och ibland i rumpan och en gång kräktes han en massa levande maskar, urk. Alla tre är utekatter och största är ca 7år, mellankatten tre och minstingen blir tre i augusti.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
219
Senast: MJLee
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·
Katthälsa Toni verkar så himla hungrig hela tiden och går omkring och skriker på mig. Hon är normalt sett en rätt kräsen katt som inte äter...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 694
Senast: Sel
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar